• sommarbarn

Att bli familjehem

Jag och min make har fått förfrågan om vi vill bli ett familjehem och ta emot ett barn som kommer från en destruktiv familjesituation.

Barnet är 5 år gammal

Jag önskar höra era versioner, ni som är familjehem. Hur upplever ni det hela?
    Vi har barn 7 och 10 år gamla, hur har era barn upplevt det hela?

Får ni någon ersättning för era placerade barn?
    Om så, får jag fråga hur mycket?
    För att klargöra ovan - nej, vi skulle inte bli famijehem för pengarnas skull men däremot vill vi veta om vår ekonomi klarar det.

• Svar på tråden Att bli familjehem
  • Anonym (Kanon)

Låter som en utmärkt idé om ni har en trygg och stabil situation. Men glöm inte att det sällan är barnet som är problemet, ni ska oxå hantera anhöriga - vilket KAN va krävande. Men soc gör uppföljningar och handleder er. Åtminstone i bra kommuner.

Tänk också att detta är ett uppdrag för resten av livet. Jag har själv varit familjehem och båda mina flickor som jag haft har mig som stort stöd även sen de flyttat. För den ene kommer jag va mamma resten av livet. Men för mig är det självklart att jag sinns kvar, jag älskar ju dem.

Ersättningen varierar, men säg 7000:- efter skatt. Är stora variationer beroende på hur tungt uppdraget är, men som du säger - det är inget man gör för pengarna. Däremot ska man inte behöva förlora på det.

Och man lär sig oerhört mycket om sig själv, om livet och om andra. Det är otroligt utvecklande och spännande. Jobbigt är det, men värt det!

Jättelycka till!!!

• Anonym
    Anonym (Kanon) skrev 2010-08-04 14:12:07 följande:
    Låter som en utmärkt idé om ni har en trygg och stabil situation. Men glöm inte att det sällan är barnet som är problemet, ni ska oxå hantera anhöriga - vilket KAN va krävande. Men soc gör uppföljningar och handleder er. Åtminstone i bra kommuner.

Tänk också att detta är ett uppdrag för resten av livet. Jag har själv varit familjehem och båda mina flickor som jag haft har mig som stort stöd även sen de flyttat. För den ene kommer jag va mamma resten av livet. Men för mig är det självklart att jag sinns kvar, jag älskar ju dem.

Ersättningen varierar, men säg 7000:- efter skatt. Är stora variationer beroende på hur tungt uppdraget är, men som du säger - det är inget man gör för pengarna. Däremot ska man inte behöva förlora på det.

Och man lär sig oerhört mycket om sig själv, om livet och om andra. Det är otroligt utvecklande och spännande. Jobbigt är det, men värt det!

Jättelycka till!!!
    Arbetar du samtidigt som du är familjehem?

Menar inget illa med min fråga utan undrar rent allmänt om familjehemsföräldrar kan ha ett vardagsliv med jobb eller studier och samtidigt ha placerade barn?
  • Anonym (Kanon)
    Anonym skrev 2010-08-04 16:04:39 följande:

Menar inget illa med min fråga utan undrar rent allmänt om familjehemsföräldrar kan ha ett vardagsliv med jobb eller studier och samtidigt ha placerade barn?
    De allra flesta jobbar som vanligt. Men i starten kan det ju krävas att man är hemma ett tag, men en 5 år gammal tjej gissar jag att man får räkna med att va hemma några veckor/månader, särskilt om man ska inskola på ny förskola7dagmamma. Då får man förlorad arbetsinkomst.

Sen får man räkna med att det ofta är lite extra med allt, besök på sjukhus, soc, skola osv.

Men det är ett otroligt roligt uppdrag1
  • Anonym
    Anonym (Kanon) skrev 2010-08-04 16:18:58 följande:
    De allra flesta jobbar som vanligt. Men i starten kan det ju krävas att man är hemma ett tag, men en 5 år gammal tjej gissar jag att man får räkna med att va hemma några veckor/månader, särskilt om man ska inskola på ny förskola7dagmamma. Då får man förlorad arbetsinkomst.

Sen får man räkna med att det ofta är lite extra med allt, besök på sjukhus, soc, skola osv.

Men det är ett otroligt roligt uppdrag1
    Isåfall är det ju väldigt bra betalt -lite oroväckande och kanske en anledning till att en del (ingen nämnd här dock ) väljer detta för pengarnas skull?
  • Helgona

Det beror helt på plac om man kan ha ett jobb, vi hade tex en plac där vi hade möten i skolan 1 gång i veckan, Soc kontakt 2 g i månaden, umgänge med föräldrar varannan vecka.
    Bup kontakt.
    Det finns ingen arbetsgivare som står ut med att man är borta 2 gånger i veckan...

Socialt liv med plac barn beror också helt på barnet. Är barnet som vilka andra barn somhellst, inga probelm...
    Är barnet utagerande, diagnoser, reagerar på främmande människor eller miljöer osv
    Så KAN det sociala livet bli ganska begränsat...i alla fall ett tag!
    Sedan beror det också på vilka vänner man har om de förstår elller inte...

CARPE DIEM
  • Anonym (Kanon)
    Anonym skrev 2010-08-04 16:24:10 följande:
    Isåfall är det ju väldigt bra betalt -lite oroväckande och kanske en anledning till att en del (ingen nämnd här dock ) väljer detta för pengarnas skull?
    Bra och bra... Kläder, mat, semester, lite större bil, fritidsintressen... Plus att köra på möten, bup... Visst blir det en slant över, men räkna på timlönen du... 5 kr/timme kanske...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-04 16:04:39 följande:

Hej

Jag driver eget hemifrån, vilket tar ca 3 timmar per dag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-04 16:24:10 följande:
    Jag vill verkligen klargöra att om vi ska hoppa på detta så är det definitivt inte för pengarnas skull!
    Anledningen till att jag frågade om ersättningen är för att räkna ut om vi ekonomiskt skulle klara av det.

det är skillnad på en 5 årig flicka och en tonåring :), det hon behöver mest är en öppen famn och det har både jag och min man.
  • Anonym
    Helgona skrev 2010-08-04 16:36:52 följande:
    Det beror helt på plac om man kan ha ett jobb, vi hade tex en plac där vi hade möten i skolan 1 gång i veckan, Soc kontakt 2 g i månaden, umgänge med föräldrar varannan vecka.
    Bup kontakt.
    Det finns ingen arbetsgivare som står ut med att man är borta 2 gånger i veckan...

Socialt liv med plac barn beror också helt på barnet. Är barnet som vilka andra barn somhellst, inga probelm...
    Är barnet utagerande, diagnoser, reagerar på främmande människor eller miljöer osv
    Så KAN det sociala livet bli ganska begränsat...i alla fall ett tag!
    Sedan beror det också på vilka vänner man har om de förstår elller inte...
    Hej

Ang våra vänner så är de förstående människor, och skulle de inte vara det är de välkomna att gå. Barnets väl och ve går i första hand för mig.

Då jag driver en egen firma kan jag själv bestämma tiderna så de kontakter du nämner ovan ser jag inte som ett hinder.

Barnet är frisk men har upplevt en miljö som är ohälsosam för henne, föräldrarna kommer få vård och vad jag förstår är målet att de ska få tillbaka sitt barn när de mår bra och kan ta emot henne.
  • Helgona
    Anonym skrev 2010-08-05 17:16:25 följande:
    Hej

Ang våra vänner så är de förstående människor, och skulle de inte vara det är de välkomna att gå. Barnets väl och ve går i första hand för mig.

Då jag driver en egen firma kan jag själv bestämma tiderna så de kontakter du nämner ovan ser jag inte som ett hinder.

Barnet är frisk men har upplevt en miljö som är ohälsosam för henne, föräldrarna kommer få vård och vad jag förstår är målet att de ska få tillbaka sitt barn när de mår bra och kan ta emot henne.
    Låter toppen :)
    Det ser ju väldigt olika ut från person till person och även barn har olika behov!
    Hoppas du talar om hur det går ;)  Lycka till!
    CARPE DIEM
  • Anonym
    Helgona skrev 2010-08-05 17:21:46 följande:
    Låter toppen :)
    Det ser ju väldigt olika ut från person till person och även barn har olika behov!
    Hoppas du talar om hur det går ;)  Lycka till!
    oh jaa Helgona, om vi bestämmer oss för detta kommer jag hänga i denna tråd som en besatt :)
    Vi kommer behöver ert stöd :)
  • Helgona
    Anonym skrev 2010-08-05 17:48:48 följande:
    oh jaa Helgona, om vi bestämmer oss för detta kommer jag hänga i denna tråd som en besatt :)
    Vi kommer behöver ert stöd :)
    Är det något jag kan göra /hjälpa till med /förklara så får du gärna inboxa mig också. Talar givetvis inte om för andra vem du är!
    CARPE DIEM
  • Anonym (anna)

Hur gick utredningen till när soc skulle avgöra om ni fick vara familjehem eller ej? Vad kollar de upp? Är det någon skillnad om man går via en privat familjehemsplacerare?

• Helgona
    Anonym (anna) skrev 2010-08-06 09:35:59 följande:
    Hur gick utredningen till när soc skulle avgöra om ni fick vara familjehem eller ej? Vad kollar de upp? Är det någon skillnad om man går via en privat familjehemsplacerare?
    Vi har gjort två utredningar ( 2 olika komuner)
    Ena gången gick vi Pride, en utbildning på 12 veckor.
    Då får man olika synvinklar och får diskutera med andra.
    Sedan är det 2-3 hembesök. Ett för att göra en nätverkskarta ( hur nätverket ser ut). Ett för att utvärdera utbildningen och ett ganska tidigt för att se hur ni bor, hur ni är osv

2a gången gjorde vi en Källvestens utr. Då blir man intervjuad i några timmar ( känns inte så länge för man sitter mest o pratar bara) var för sig.
    Jag i ett rum o min man i ett annat.
    Då tar de upp allt från hur din barndom har varit till ert sexliv...haha
    Alla frågor har en anledning...
    tex sexlivet är ju en viktig del i mångas liv. Så att ha problem där kanske sedan är grund att man går isär...
    O det är ju det sista ett  plac barn behöver...

De olika sätten har olika fördelar.
    Pride är ju i grupp, då lär man känna andra blivande familjehem, soc sekr får också en bra bild av er som familje eftersom ni träffas så ofta...
    Källvesten där lär man sig ganska mycket om sig själv, det poppar liksom upp saker som man inte tänkt på
    Sedan känns soc sekr inte speciellt soccig ;) hahahaha skitdålig förklaring haha
    Men om man suttit flera timmar o pratat så känns de mer som en bekant eller tom kompis ;)
    O matchningen mellan er o ett barn kan ofta bli väldigt bra eftersom soc sekr också får en ganska klar bild av er...
    CARPE DIEM
  • Anonym (anna)
    Helgona skrev 2010-08-06 09:49:32 följande:
    Vi har gjort två utredningar ( 2 olika komuner)
    Ena gången gick vi Pride, en utbildning på 12 veckor.
    Då får man olika synvinklar och får diskutera med andra.
    Sedan är det 2-3 hembesök. Ett för att göra en nätverkskarta ( hur nätverket ser ut). Ett för att utvärdera utbildningen och ett ganska tidigt för att se hur ni bor, hur ni är osv

2a gången gjorde vi en Källvestens utr. Då blir man intervjuad i några timmar ( känns inte så länge för man sitter mest o pratar bara) var för sig.
    Jag i ett rum o min man i ett annat.
    Då tar de upp allt från hur din barndom har varit till ert sexliv...haha
    Alla frågor har en anledning...
    tex sexlivet är ju en viktig del i mångas liv. Så att ha problem där kanske sedan är grund att man går isär...
    O det är ju det sista ett  plac barn behöver...

De olika sätten har olika fördelar.
    Pride är ju i grupp, då lär man känna andra blivande familjehem, soc sekr får också en bra bild av er som familje eftersom ni träffas så ofta...
    Källvesten där lär man sig ganska mycket om sig själv, det poppar liksom upp saker som man inte tänkt på
    Sedan känns soc sekr inte speciellt soccig ;) hahahaha skitdålig förklaring haha
    Men om man suttit flera timmar o pratat så känns de mer som en bekant eller tom kompis ;)
    O matchningen mellan er o ett barn kan ofta bli väldigt bra eftersom soc sekr också får en ganska klar bild av er...
    Kräver de läkarintyg eller liknande? Jag har varit sjukskriven för många år sedan och är rädd att bli nekad pga det.
  • Helgona
    Anonym (anna) skrev 2010-08-06 10:02:40 följande:
    Kräver de läkarintyg eller liknande? Jag har varit sjukskriven för många år sedan och är rädd att bli nekad pga det.
    Nej polis, krono och socialtjänsten
    Alltså om man finns i polisregistren, hos kronofogden eller fått socialbidr...

Man ska hellst inte heller vara sjukskriven/sjukpensionär...
    Men visst sker undantag även där ;) så
    CARPE DIEM
Svar på tråden Att bli familjehem