• EnsammaMamma

Lastbild med döda fosterbilder

Förra veckan såg jag en lastbil som hade STORA bilder på foster som hade blivit bortaborterade, jag är gravid och ganska känslig, jag var när att kräkas!
    Jag blev riktigt förbannad och undrar hur man kan få åka runt i städer med sådana bilder, jag är glad att jag inte hade min dotter med mig så hon hade sett dessa bilder. På lastbilen stod även att "Abort är mord"  och "Alla har rätt till ett liv".

Tänker då dessa människor på de stackars flickor/kvinnor som blivit våldtagna som resulterat i en graviditet? Vissa flickor kanske bara 13 år gamla och kanske även väntar barn med en familjemedlem!

Kvinnor som äter mediciner som inte går ihop med en graviditet men som måste äta dem för att själva överleva?

Kvinnor vars liv hänger på en skör tråd om de blir gravida pga hjärtproblem eller annat?

Jag tror att de flesta kvinnor mår väldigt dåligt över att ta ett beslut att göra en abort (har aldrig gjort en själv) men jag tycker det är bra att vi har en möjlighet till att göra ett sådant val. Jag tycker också att fler kvinnor ska ha den rättigheten (andra länder).

Istället för att trycka upp bilder i ansiktet på folk av döda foster borde vi kanske propagera för preventivmedel, avhållsamhet och kanske visa bilder som dessa under sexualundervisningen så att unga kvinnor får se konsekvenserna av vad att inte skydda sig kan leda till, då har man iaf ett val att titta bort.

Dessa bilder vill jag aldrig se igen men riskerar det var och varannan dag jag är på mitt arbete!

• Svar på tråden Lastbild med döda fosterbilder
  • VirrigaVerna
    jaghopparhögt skrev 2010-08-06 00:15:48 följande:
    Nja jag tror du inte riktigt förstår vad jag menar. De jobbar mer taktiskt än du tror.
    Jag är rätt medveten om hur de här grupperna jobbar
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • jaghopparhögt
    Jennie med ie skrev 2010-08-06 00:17:37 följande:
    Att ämnet diskuteras är en seger för MIG, för det vill jag att det ska göras. Men på saklig nivå och med fokus på förebyggande åtgärder vilket knappast den typen av propaganda leder till. Att slå nån på flabben gör at de får ont, inte att de lyssnar.
    Nja det är vad du tror men så fungerar det inte. Det är antagligen en reklambyrå som designat kampanjen åt dig just med syftet att uppröra folk. Det du kallar slå någon på flabben så de får ont gör att folk stannar upp oh då har de en chans att nå ut med sina åsikter.
    Det är egentligen ett beprövat exempel som de flesta olika politiska organisationer har använt sig av, varför tror du att du får se bilder på gråtande barn och vapen i reklamfilmer för Röda korset?
  • jaghopparhögt
    VirrigaVerna skrev 2010-08-06 00:18:20 följande:
    Alltså med motsatt effekt menar jag inte att abortfrågan uppmärksammas.- tvärtom!
    Det är bra att den uppmärksammas och diskuteras och framförallt att de här grupperna inte får stå oemotsagda.
    Det är väldigt viktigt så personligen jublar jag över att abortfrågan diskuteras.

Den motsatta effekten kommer sig av att de räknar med att gemene man inte är kapabel att tänka kritiskt och i vissa fall så stämmer det men i de flesta fall (och även bland abortmotståndare) så ogillas den här formen av propaganda och tillvägagångssätt.
    Du missförstår helt, de tror inte att kampanjen ska leda till att någon ska övertygas utan den är enbart till för att ge uppmärksamhet. Att övertyga är en senare fråga för dem. Nu vill de bara att folk ska se bilderna och bli upprörda, starta trådar om dem på forum, skriva insändare och att media ska skriva om dem.
  • VirrigaVerna
    jaghopparhögt skrev 2010-08-06 00:24:28 följande:
    Du missförstår helt, de tror inte att kampanjen ska leda till att någon ska övertygas utan den är enbart till för att ge uppmärksamhet. Att övertyga är en senare fråga för dem. Nu vill de bara att folk ska se bilderna och bli upprörda, starta trådar om dem på forum, skriva insändare och att media ska skriva om dem.
    Då är de dummare än jag trodde men OK
    I och med att de presenterar denna form av propaganda så gör de anti-abortrörelsen en stor björntjänst.
    Fanatism har aldrig gynnat den här rörelsen tidigare och kommer inte att göra det den här gången heller och inser de inte det så ligger de risigt till.
  • Jennie med ie
    jaghopparhögt skrev 2010-08-06 00:21:30 följande:
    Nja det är vad du tror men så fungerar det inte. Det är antagligen en reklambyrå som designat kampanjen åt dig just med syftet att uppröra folk. Det du kallar slå någon på flabben så de får ont gör att folk stannar upp oh då har de en chans att nå ut med sina åsikter.
    Det är egentligen ett beprövat exempel som de flesta olika politiska organisationer har använt sig av, varför tror du att du får se bilder på gråtande barn och vapen i reklamfilmer för Röda korset?
    Nej de har knappast designat nåt åt mig. Jag tilllhör ö h t inte kampanjens målgrupp.

Att barn gråter när de far illa är sanning och att bli påminnda om det och omskakade av bilderna leder till att många dämpar sitt samvete genom pengagåvor. Att abort är mord är ren och skär osanning och de flesta foster som visas är ö h t inte aborterade inom ramen för svensk lagstiftning.

De kan föredra att föra sin kamp hur de vill, jag föredrar att lyfta frågan på helt andra sätt medelst saklighet och respekt och jag är också övertygad att det är ett bättre vapen för att minska aborterna.
  • VirrigaVerna
    Jennie med ie skrev 2010-08-06 00:29:22 följande:
    Nej de har knappast designat nåt åt mig. Jag tilllhör ö h t inte kampanjens målgrupp.

Att barn gråter när de far illa är sanning och att bli påminnda om det och omskakade av bilderna leder till att många dämpar sitt samvete genom pengagåvor. Att abort är mord är ren och skär osanning och de flesta foster som visas är ö h t inte aborterade inom ramen för svensk lagstiftning.

De kan föredra att föra sin kamp hur de vill, jag föredrar att lyfta frågan på helt andra sätt medelst saklighet och respekt och jag är också övertygad att det är ett bättre vapen för att minska aborterna.
    Jag håller med dig!
  • jaghopparhögt
    VirrigaVerna skrev 2010-08-06 00:28:27 följande:
    Då är de dummare än jag trodde men OK
    I och med att de presenterar denna form av propaganda så gör de anti-abortrörelsen en stor björntjänst.
    Fanatism har aldrig gynnat den här rörelsen tidigare och kommer inte att göra det den här gången heller och inser de inte det så ligger de risigt till.
    Det är exakt samma taktik som när Gudrun Schyman brände 100 000kronor.
    Det var inte för att fok skulle tycka att  "fan vad hon har rätt nu! Att vi inte tänkt på det förr!"
    Utan att de skulle tycka att hon var en idiot och bli upprörda. För när folk är upprörda pratar de. Det blir som att sätta upp en affisch med texten Feministiskt initiativ överallt, vilket leder till att en minoritet kommer att kolla upp mer om partiet och en del av dessa kommer kanske intressera sig.
  • VirrigaVerna
    jaghopparhögt skrev 2010-08-06 00:36:49 följande:
    Det är exakt samma taktik som när Gudrun Schyman brände 100 000kronor.
    Det var inte för att fok skulle tycka att  "fan vad hon har rätt nu! Att vi inte tänkt på det förr!"
    Utan att de skulle tycka att hon var en idiot och bli upprörda. För när folk är upprörda pratar de. Det blir som att sätta upp en affisch med texten Feministiskt initiativ överallt, vilket leder till att en minoritet kommer att kolla upp mer om partiet och en del av dessa kommer kanske intressera sig.
    Fast du glömmer en viktig del och det är att den här "metoden" redan är beprövad och att MRO på intet sätt är först med detta och de äger inte ens grundidén utan har kopierat konceptet inklusive bilder/lastbil och hela kittet från USA och CPR.
    Konceptet är redan beprövat
  • jaghopparhögt
    VirrigaVerna skrev 2010-08-06 00:43:32 följande:
    Fast du glömmer en viktig del och det är att den här "metoden" redan är beprövad och att MRO på intet sätt är först med detta och de äger inte ens grundidén utan har kopierat konceptet inklusive bilder/lastbil och hela kittet från USA och CPR.
    Konceptet är redan beprövat
    Ja och det ger uppmärksamhet, det vet alla reklambyråer.
  • VirrigaVerna
    jaghopparhögt skrev 2010-08-06 00:45:59 följande:
    Ja och det ger uppmärksamhet, det vet alla reklambyråer.
    All uppmärksamhet är inte alltid bra för saken
  • jaghopparhögt
    VirrigaVerna skrev 2010-08-06 00:47:27 följande:
    All uppmärksamhet är inte alltid bra för saken
    Generellt sett så är det så eftersom man inte har någon direkt tanke på att övertyga de som utsätts för reklamen, de blir bara verktyg för att sprida den vidare.
  • VirrigaVerna
    jaghopparhögt skrev 2010-08-06 00:51:04 följande:
    Generellt sett så är det så eftersom man inte har någon direkt tanke på att övertyga de som utsätts för reklamen, de blir bara verktyg för att sprida den vidare.
    Som sagt all uppmärksamhet är inte av godo oavsett hur man har tänkt sig det. Det kan istället få motsatt effekt och det är bara bra om det öppnar upp för en abortdebatt men jag tror inte att de röner framgångar.
  • jaghopparhögt
    VirrigaVerna skrev 2010-08-06 00:55:00 följande:
    Som sagt all uppmärksamhet är inte av godo oavsett hur man har tänkt sig det. Det kan istället få motsatt effekt och det är bara bra om det öppnar upp för en abortdebatt men jag tror inte att de röner framgångar.
    Okej jag säger som Ingemar Stenmark
  • VirrigaVerna
    jaghopparhögt skrev 2010-08-06 00:46:41 följande:
    Och kan du sluta använda den där dryga smileyn? Den känns väldigt nedlåtande.
    Nej jag använder mig av smileys där jag finner det nödvändigt och det är inte en nedlåtande smiley utan en som blinkar rart med ögat åt dig
  • VirrigaVerna
    jaghopparhögt skrev 2010-08-06 00:58:10 följande:
    Okej jag säger som Ingemar Stenmark
    Hä´bare å åk
  • Tygtiiger

De som kör runt med sådana bilder skiter fullkomligt i sådana saker som verklighet eller andras känslor. De är bara intresserade av foster, kvinnor reduceras till inkubatorer. Hur barnen har det när de väl kommer ut är inte heller så intressant. Sanningen får också stryka på foten, de har inga problem med att ljuga om fostrens ålder eller manipulera bilder för att det ska se hemskt ut.

(För övrigt mår de flesta kvinnor väldigt bra efter en abort, de känner lättnad, tycker att det var ett bra beslut men kan sörja själva situationen - det här med att det är förfärligt är också antiabortpropaganda. Såklart att ingen vill ha mängder av aborter, men det är bättre att arbeta proaktivt, uppmuntra människor till att ha massor av sex men med preventivmedel.)

Krupke, we've got problems of our own!
  • EnsammaMamma
    Tygtiiger skrev 2010-08-27 22:20:56 följande:
    De som kör runt med sådana bilder skiter fullkomligt i sådana saker som verklighet eller andras känslor. De är bara intresserade av foster, kvinnor reduceras till inkubatorer. Hur barnen har det när de väl kommer ut är inte heller så intressant. Sanningen får också stryka på foten, de har inga problem med att ljuga om fostrens ålder eller manipulera bilder för att det ska se hemskt ut.

(För övrigt mår de flesta kvinnor väldigt bra efter en abort, de känner lättnad, tycker att det var ett bra beslut men kan sörja själva situationen - det här med att det är förfärligt är också antiabortpropaganda. Såklart att ingen vill ha mängder av aborter, men det är bättre att arbeta proaktivt, uppmuntra människor till att ha massor av sex men med preventivmedel.)
    Ingen jag känner har mått bra efter en abort, de har även använt preventivmedel för att de inte vill ha barn just då men blivit gravid ändå, tex p-piller är ofta inte ett fullgott skydd, de säger att det ska vara över 99% säkert eller något sådant men ändå känner jag flera som blivit gravida trots p-piller varav en är jag själv......

Att kämpa för ett fosters rättigheter men sedan inte för ett barns rättigheter till ett bra liv är verkligen helt skruvat, då vet de inte vad de håller på med......
Svar på tråden Lastbild med döda fosterbilder