• frollan

Hur skulle ni reagera?

Sambon har semester 4veckor, jag har precis fått ett vikariat efter mammaledigheten och då bestämde VI att han skulle skola in våran son nästa vecka på dagis för att jag ska få jobba så mycket som möjligt i början.

Men förra veckan bestämde han sig för att gå på en konsert på torsdagen och "kan" därför inte skola in sonen på fredagen och bad mig ta den dagen, visst ställer jag upp på det men blev innerst inne lite besviken.

Och idag kläcker karln att han inte alls vill ta hand om inskolningen, och tycker att JAG ska ta ledigt de 10dagar det handlar om. Och då brast det för mig, hur i h*lvete tänker man som pappa då?

Hur skulle ni reagera? Jag bad Honom tänka över sin papparoll, hur han vill vara delaktig i allt som kommer hända i våran lilla sons uppväxt, kommer det bli så flera gånger att jag ska behöva ha allt ansvar för de "viktiga" besluten osv...

Åååå... Arg som ett bi!

• Svar på tråden Hur skulle ni reagera?
  • Neko

Eh, men om han är ledig och du jobbar, så är det ju självklart att han ska skola in >_> Har han velat göra det tidigare men nu plötsligt ändrat sig? Fråga varför, det kan ju vara så att han är orolig över något som har med inskolningen att göra (kanske att han kommer vara den ena pappan där eller något) som han just har kommit på men inte vågar ta upp? Pratar ni igenom det kanske han tycker att det känns okej igen.

• frollan
    Neko skrev 2010-08-05 12:48:54 följande:
    Eh, men om han är ledig och du jobbar, så är det ju självklart att han ska skola in >_> Har han velat göra det tidigare men nu plötsligt ändrat sig? Fråga varför, det kan ju vara så att han är orolig över något som har med inskolningen att göra (kanske att han kommer vara den ena pappan där eller något) som han just har kommit på men inte vågar ta upp? Pratar ni igenom det kanske han tycker att det känns okej igen.
    Tack för ditt svar! Jag tänkte i dina banor och självklart frågade jag honom, han sa bara att han inte ville göra det för det var min grej tyckte han... :-S Vadå, Mammor ska skola in?? Hmmm.. Knepig...känner mig så himla maktlös, ska man behöva tvinga sin sambo att skola in sin kära lilla son, känns som att detta påverkar min syn på hela förhållandet...
  • Neko
    frollan skrev 2010-08-05 12:52:01 följande:
    Tack för ditt svar! Jag tänkte i dina banor och självklart frågade jag honom, han sa bara att han inte ville göra det för det var min grej tyckte han... :-S Vadå, Mammor ska skola in?? Hmmm.. Knepig...känner mig så himla maktlös, ska man behöva tvinga sin sambo att skola in sin kära lilla son, känns som att detta påverkar min syn på hela förhållandet...
    Kolla upp info om hur många pappor det är som skolar in, säkert fler än han tror... kanske du kan ta ledigt första dagen så att ni båda är med då, då känns det kanske bättre för honom att vara själv de andra dagarna...

Under vår inskolning var det flera pappor som var där, och personalen brukar vara extra snäll mot dem ^^
  • Alexi

Är det inte till och med oftast pappan som skolar in eftersom mamman oftast är föräldraledig först och pappan sen och det då blir naturligt att pappan tar inskolningen?

• Emilia75

Borde han inte själv VILJA skola in sitt eget barn?
    Och om han går på konsert på torsdagen så innebär väl inte det att han inte kan skola in dagen efter?
    Allt handlar om att prioritera...

• Neko
    Emilia75 skrev 2010-08-05 17:07:23 följande:
    Och om han går på konsert på torsdagen så innebär väl inte det att han inte kan skola in dagen efter?
    Allt handlar om att prioritera...
    Det är ju inte direkt jättejobbigt att skola in... jag får vara uppe i stort sett hela nätterna med min son men kan ändå gå i skolan hela dagen efteråt och min sambo har fått jobba heltid efter en vaknatt massvis med gånger, inskolning är ju ganska lätt, sitta i en soffa och titta på när barnen leker och småprata med personalen och dricka te ^^
Svar på tråden Hur skulle ni reagera?