• Niinis

min 1 åring stoppar fingrarna i halsen när hon inte får som hon vill, normalt?

min nyss fyllda 1 åring brukar stoppa fingrarna i halsen och om jag inte stoppar henne så spyr hon. En väldigt bra utpressningsmetod hon kommit på Skrattande Det blir ju lätt då att han altid får vad hon vill. Om vi är i stan och hon sitter i vagnen (vilket hon hatar mer än 5min) så börjar hon gråta, om jag inte atr henne DIREKT så börjar hon göra sådärr igen (stoppar fingrarna i halsen) Någon som känner igen detta beteende och hur man bäst bemöter det?

• Svar på tråden min 1 åring stoppar fingrarna i halsen när hon inte får som hon vill, normalt?
  • Alexi

Åh, jag vet att jag läst någonstans om precis det beteendet, men jag kommer inte ihåg var. Typ här på familjeliv, i någon föräldratidning eller något sådant. Ska fundera mer om jag kommer på var...

Men jag tror svaret handlade om att ignorera beteendet, typ torka upp men inte säga något alls. Just eftersom ju mer man reagerar, desto mer kan barnet känna att det får den reaktion det vill.

• Niinis
    Alexi skrev 2010-08-05 14:06:38 följande:
    Åh, jag vet att jag läst någonstans om precis det beteendet, men jag kommer inte ihåg var. Typ här på familjeliv, i någon föräldratidning eller något sådant. Ska fundera mer om jag kommer på var...

Men jag tror svaret handlade om att ignorera beteendet, typ torka upp men inte säga något alls. Just eftersom ju mer man reagerar, desto mer kan barnet känna att det får den reaktion det vill.
    åh men jag tycker det är så svårt Gråter kan inte låta bli att reagera varje gång hon gör så, och då får hon altid det hon vill.
  • Opersonligt nick

Så där har båda mina barn gjort när de var så små. Det bästa är att bara ignorera det, och inte ge de den "responsen" som de är ute efter. Det är ju oftast det det handlar om: "Om jag gör så här, så kommer mamma/pappa/någon direkt!"

• Alexi
    Niinis skrev 2010-08-05 14:08:15 följande:
    åh men jag tycker det är så svårt Gråter kan inte låta bli att reagera varje gång hon gör så, och då får hon altid det hon vill.
    Jo, där har du ju kanske lösningen...
  • cocos87

Så gjorde min dotter ett tag, usch så hemskt det var! Vi tog ut hennes fingrar ur munnen så fort vi såg det! Nu har det slutat helt, men det höll väl i sig ca 1 månad för oss

Nathalie 090607, Lillebror med BF 101029
  • Loween

Min son, också 1 år, bankar sin panna i golvet när han inte får som han vill...det har han gjort sedan han var 7 månader.

• Niinis
    Loween skrev 2010-08-06 00:03:29 följande:
    Min son, också 1 år, bankar sin panna i golvet när han inte får som han vill...det har han gjort sedan han var 7 månader.
    ja då kan de alltså vara lite smådramatiska ibland Skrattande min son gjorde så runt 1-2 år, jätte jobbigt!
  • Loween
    Niinis skrev 2010-08-06 09:59:44 följande:
    ja då kan de alltså vara lite smådramatiska ibland Skrattande min son gjorde så runt 1-2 år, jätte jobbigt!
    haha ja jobbigt att se när dom slår sig själva, men han verkar inte få ont längre. Kommer bli en hejare på att nicka bollar i framtiden med hjärnpannan han skapar nu :D
  • LillaFlingan

vår son gör exakt så med, fast när han vill ha uppmärksamhet, typ när han sitter i sin matstol och inte vill sitta där mer..... ;)
    vi ignorerar det.. säger vi NEJ så börjar han tokskratta!..

han har inte kräkts än.. men han kväljer så han blir tårögd.

• välfärdssamhället

Min 1 åring har stoppat fingrarna i halsen i ungefär 5 månader. Han kräker varje gång om man inte stoppar honom. Det kan pågå i timmar, blir liksom en fix idé så oavsett vad man gör så fortsätter han. Börjar bli väldigt tröttsamt.

• Phillippa

Så gjorde vår dotter redan när hon var 10 månader och inte ville sova. De är smarta de små liven ;).

• MHBW81

Mina barn gjorde ungefär så när de var små. Det uppstår ofta när de har upptäckt sina kräkreflexer. Inte tusan är det trevligt. Jag provade en gång och sätta något som smakar illa på fingrarna som kan vara avskräckande. Det funkade på ett av mina barn.

Kan låta taskigt men ibland måste man för att bryta en dålig ovana.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
Svar på tråden min 1 åring stoppar fingrarna i halsen när hon inte får som hon vill, normalt?