Det vi råkade ut för skedde ju inte på neo, men straxt där innan...
Jag låg på förlossningen sen ett dygn tillbaka och var i v.23+6. Bm hittade inga hjärtljud, då hämtade hon UL men hittar fortfarande inga hjärtljud. Hon säger att en läkare måste göra samma sak, för hon får inte konstatera att barnet (eller fostret som hon säger) är dött. Hon går iväg för att hämta läkare. Hon kommer tillbaka efter 5min och säger att det nog snart kommer en läkare. Jag berättar att jag börjat blöda. Jag har även börjat gråta, för det börjar gå upp för mig att vi nu förlorat vårt barn. Hon tittar, men ingen åtgärd sätts in. Hon säger "Jag ser att du dragit samma slutsats som mig." (dvs att barnet inte längre levde i min mage.
1 timme senare!!! kommer läkaren in till mig, sätter sig på sängkanten och beklagar det inträffade. Hon berättar att efter helgen finns det kurator och präst att tillgå och att jag måste föda ut mitt barn, som sedan ska obduceras mm mm. Sen frågar hon: "är det någon läkare som gjort UL också?". Nej det är det inte, svarar jag. Då måste jag också göra det säger hon och börjar göra UL. Jag bara gråter, men min sambo tittar på skärmen och ser något som rör sig, men tror att han ser fel. Efter en liten stund säger hon bara "Här är hjärtljud och de låter helt normala." Då blev det bråttom att försöka ta reda på varför jag blödde och stoppa blödningen! Ca ett dygn senare föddes vår dotter, som nu är 19mån/15mån korr och mår bra.
Efter det är vi givetvisa överlyckliga, vi fick "en andra chans". Ingen i personalen tog upp händelsen. Jag skrev senare ett brev till förlossningen för att berätta vad jag tyckte kunde förbättras och vad vi varit med om. Jag fick ett svar att brevet var mottaget och att de skulle läsa det. Mer har jag inte orkat göra.