Potträningsråd 20 månader! TACK!
Har en son som snart blir 20 månader. För ca 2 månader sedan började han dra och slita i blöjan och blev jättearg när man tog på blöjan. Eftersom han var så intresserad så tänkte jag ta bort blöjan när vi var hemma och testa. Han fick ha kalsonger på sig så fort vi var hemma.
Han sa alltid till - 9 av 10 ggr sa han till precis när han kissade och då kom lite på golvet sedan kunde han hålla sig och kissade resten på pottan. Han kom efter ca 2 v in i en väldigt språklig utveckling så det kändes som om han inte hade tid med pottan så han kissade BARA på golvet. Sa aldrig till eller nåt. VI åkte efter några dagar på semester. Jag försökte hålla uppe det då vi var hos släktingar på semester, men efter ett tag orkade jag inte så då satte jag honom på pottan vissa tider bara.
Nu ytterligare ca 1-2 v så har han bara blöja på sig men jag sätter honom på pottan några gånger varje dag, men nu senaste dagarna har han börjat säga till själv. han säger "bajs" och då är det kissa eller bajsa och han vill sitta på pottan. Ibland har han t o m sagt till efter att han lagt sig på kvällen. Går han då på pottan så kissar han.
Hur hade ni gjort?? Han börjar på dagis igen om ca 1 v och kommer gå ganska långa dagar (inte första 2 veckorna men sen). Känns som om han har sånt intresse så det vore smidigt att ta det nu medan han är intresserad. Finns det någon möjlighet att få ett så litet barn torrt?? Ska man satsa på att få honom torr på så kort tid? Kan man kräva att dagis hjälper till med det fast han inte är så stor??
Hur skulle ni gjort, tagit bort blöjan helt hemma som jag gjorde förut eller låta honom ha blöjan o säga till när han behöver/vill?
Ursäkta långt inlägg!
Måste ha lite råd?!