• Eligrabbarna

Potträningsråd 20 månader! TACK!

Har en son som snart blir 20 månader. För ca 2 månader sedan började han dra och slita i blöjan och blev jättearg när man tog på blöjan. Eftersom han var så intresserad så tänkte jag ta bort blöjan när vi var hemma och testa. Han fick ha kalsonger på sig så fort vi var hemma.

Han sa alltid till - 9 av 10 ggr sa han till precis när han kissade och då kom lite på golvet sedan kunde han hålla sig och kissade resten på pottan. Han kom efter ca 2 v in i en väldigt språklig utveckling så det kändes som om han inte hade tid med pottan så han kissade BARA på golvet. Sa aldrig till eller nåt. VI åkte efter några dagar på semester. Jag försökte hålla uppe det då vi var hos släktingar på semester, men efter ett tag orkade jag inte så då satte jag honom på pottan vissa tider bara.

Nu  ytterligare ca 1-2 v så har han bara blöja på sig men jag sätter honom på pottan några gånger varje dag, men nu senaste dagarna har han börjat säga till själv. han säger "bajs" och då är det kissa eller bajsa och han vill sitta på pottan. Ibland har han t o m sagt till efter att han lagt sig på kvällen. Går han då på pottan så kissar han.

Hur hade ni gjort?? Han börjar på dagis igen om ca 1 v och kommer gå ganska långa dagar (inte första 2 veckorna men sen). Känns som om han har sånt intresse så det vore smidigt att ta det nu medan han är intresserad. Finns det någon möjlighet att få ett så litet barn torrt?? Ska man satsa på att få honom torr på så kort tid? Kan man kräva att dagis hjälper till med det fast han inte är så stor??
    Hur skulle ni gjort, tagit bort blöjan helt hemma som jag gjorde förut eller låta honom ha blöjan o säga till när han behöver/vill?

Ursäkta långt inlägg!

Måste ha lite råd?!

• Svar på tråden Potträningsråd 20 månader! TACK!
  • Sanda

Min dotter var torr på dagen vid 22 månader och torr på natten vid 26 månader, så visst går det, personalen på dagis var hjälpsamma och pottränade henne även där, fick se till att hon hade mycket extrakläder på plats bara, för visst hände det olyckor. Ibörjan fick hon ha blöja när vi åkte bil och var hos andra men hemma gick hon alltid utan.

Dock kan jag varna att nu när hon är 3,5 så har hon fått ett bakslag och kissar ofta på sig och hinner nästan aldrig i tid till toa. BVC säger det är vanligt bland barn som slutar tidigt, men brukar gå över av sig själv, får hoppas på det!

• Eligrabbarna
    Sanda skrev 2010-08-08 08:40:41 följande:
    Min dotter var torr på dagen vid 22 månader och torr på natten vid 26 månader, så visst går det, personalen på dagis var hjälpsamma och pottränade henne även där, fick se till att hon hade mycket extrakläder på plats bara, för visst hände det olyckor. Ibörjan fick hon ha blöja när vi åkte bil och var hos andra men hemma gick hon alltid utan.

Dock kan jag varna att nu när hon är 3,5 så har hon fått ett bakslag och kissar ofta på sig och hinner nästan aldrig i tid till toa. BVC säger det är vanligt bland barn som slutar tidigt, men brukar gå över av sig själv, får hoppas på det!
    ok har nämligen ett barn till men han var nästan 3 år nr han slutade för han var inte intresserad innan. Han slutade med blöja både dag och natt på 3 veckor, men som sagt han var ju äldre och kunde förmedla sig mer mm.

Lilla sonen pratar i och för sig rätt bra för att bara vara 1.5 år. han säger till när han behöver gå. Som nu på morgonen då sa han bajs flera gånger. Fick gå på toa men inget kom, sen kom bajset för snabbt och det kom i kallingarna. Det var lite kaosmorgon så jag tänkte ta på honom blöjan så jag slapp den delen i alla fall, men han blev helt galen!!! Han skulle INTE ha blöja. Vet inte hur jag ska göra på dagis, får väl vänta och se hur det ser ut om 1 v. Hur långt vi kommit.

Hur gojrde du? Satt du henne på pottan då och då eller fick hon säga till helt själv?
  • vittra

Man kan absolut få ett så litet barn torrt, vår tjej var torr vid 18 månader på dagtid, på nätterna till och med tidigare än så.

Du kan givetvis kräva av dagis att de ska potta ditt barn om han precis håller på att vänja av med blöjan. Om ni vill att det ska gå snabbt med avvänjningen är med bästa råd att helt ta bort blöjan och räkna med mycket tvätt istället, då känner man absolut bäst och snabbast när det kommer och kan snabbt lära sig att tolka kroppens signaler. Dock verkar han ju redan nu vara så duktig på det så jag tror inte det kommer bli några som helst problem!

Vi har förövrigt både satt henne när hon sagt till, men också lite på rutin eftersom hon ibland glömde bort sig om hon tex var mitt i lek eller om det var mycket besök och stök runtomkring liksom. Då fick man ha lite koll själv.

• Eligrabbarna
    vittra skrev 2010-08-08 10:05:43 följande:
    Man kan absolut få ett så litet barn torrt, vår tjej var torr vid 18 månader på dagtid, på nätterna till och med tidigare än så.

Du kan givetvis kräva av dagis att de ska potta ditt barn om han precis håller på att vänja av med blöjan. Om ni vill att det ska gå snabbt med avvänjningen är med bästa råd att helt ta bort blöjan och räkna med mycket tvätt istället, då känner man absolut bäst och snabbast när det kommer och kan snabbt lära sig att tolka kroppens signaler. Dock verkar han ju redan nu vara så duktig på det så jag tror inte det kommer bli några som helst problem!

Vi har förövrigt både satt henne när hon sagt till, men också lite på rutin eftersom hon ibland glömde bort sig om hon tex var mitt i lek eller om det var mycket besök och stök runtomkring liksom. Då fick man ha lite koll själv.
    ja som i dag när jag satt på blöjan pga "tidsbrist" så har han sagt till i alla fall...men oftast hinner det ju komma en skvätt först när han har kallingarna på sig.
  • Eligrabbarna

Måste fråga. ni som fått era barn torra innan 2 år, hur lång tid har det tagit från att ni börjat tills de varit torra. Vi har nu hållt på ca 1 månad men det har ju inte varit konstant eftersom vi varit på semester och så. Han har dock själv sagt till då och då när vi varit på semester och velat sitta på toa fast vi inte tagit med någon potta. Hemma vill han dock  bara sitta på pottan.

Om man kör stenhårt dagtid (förutom när man åker bort) kan man få de så pass torra att det är meningsfullt att ha dem utan blöja på dagis. vill ju inte att det ska bli kiss överallt när han är på dagis. Han måste ju vara så pass duktig att han kan hålla sig om det börjar komma i kallingarna, jämt, inte bara då o då.

• vittra
    Eligrabbarna skrev 2010-08-08 10:19:38 följande:
    Måste fråga. ni som fått era barn torra innan 2 år, hur lång tid har det tagit från att ni börjat tills de varit torra. Vi har nu hållt på ca 1 månad men det har ju inte varit konstant eftersom vi varit på semester och så. Han har dock själv sagt till då och då när vi varit på semester och velat sitta på toa fast vi inte tagit med någon potta. Hemma vill han dock  bara sitta på pottan.

Om man kör stenhårt dagtid (förutom när man åker bort) kan man få de så pass torra att det är meningsfullt att ha dem utan blöja på dagis. vill ju inte att det ska bli kiss överallt när han är på dagis. Han måste ju vara så pass duktig att han kan hålla sig om det börjar komma i kallingarna, jämt, inte bara då o då.
    Fast samtidigt måste jag poängtera att det är ju även deras jobb att fortsätta på den träning ni har börjat. De flesta barn tränas ju faktiskt samtidigt som de går på dagis och då måste ju även dagis vara involverad i detta. Det innebär att det säkerligen kommer att bli skvättar, men jag förstår inte riktigt varför det är så farligt? Det hör ju till. Vårt dagis är ett föräldrakooperativ och hos oss innebär det att även vi föräldrar gör arbetsinsatser ibland, även i barngruppen. Flertalet gånger har jag bytt kläder på barn som skvätt (eller helt och hållet kissat ner sig) och det är liksom inget konstigt med det. Men blöja har de ju inte för den sakens skull ändå. Med blöja på blir det ju i vilket fall avsevärt mycket svårare att alls få barnen helt torra. Jag har själv fått följa utvecklingen från många ombyten per dag till bara någon enstaka gång på ett par barn (precis som med dottern egentligen) eftersom man vill att de skulle vara utan blöja så mycket som möjligt precis vid avvänjningen.
  • Eligrabbarna
    vittra skrev 2010-08-08 10:53:43 följande:
    Fast samtidigt måste jag poängtera att det är ju även deras jobb att fortsätta på den träning ni har börjat. De flesta barn tränas ju faktiskt samtidigt som de går på dagis och då måste ju även dagis vara involverad i detta. Det innebär att det säkerligen kommer att bli skvättar, men jag förstår inte riktigt varför det är så farligt? Det hör ju till. Vårt dagis är ett föräldrakooperativ och hos oss innebär det att även vi föräldrar gör arbetsinsatser ibland, även i barngruppen. Flertalet gånger har jag bytt kläder på barn som skvätt (eller helt och hållet kissat ner sig) och det är liksom inget konstigt med det. Men blöja har de ju inte för den sakens skull ändå. Med blöja på blir det ju i vilket fall avsevärt mycket svårare att alls få barnen helt torra. Jag har själv fått följa utvecklingen från många ombyten per dag till bara någon enstaka gång på ett par barn (precis som med dottern egentligen) eftersom man vill att de skulle vara utan blöja så mycket som möjligt precis vid avvänjningen.
    ja det var inte riktigt så jag menar. vårt dagis är väldigt bra. stora sonen blev blöjfri på 3 veckor, men han "skvätte" i säkert ett halvår efter edt. Vi hade minst 1-2 ombyten med oss hem varje dag. De tyckte inte det var nåt problem och inte jag heller, det jag menar är att det inte blir stora pölar VARJE gång han kissar

Men om vi kör stenhårt nu denna vecka som är kvar så borde han ju kommit så långt att det går att vara utan på dagis också. Han har kommit lång väg sista dagarna bara, att han säger till även när han har blöja på sig fast han då inte blir våt. När han har kallingar säger han alltid till men  ibland så kan det vara försent men till säger han alltid.

Ska köra stenhårt nu utan blöja när vi är hemma så får vi se hur det går. Vi ska hålla oss hemma mestadels hela veckan så det borde inte vara nåt problem. Just nu sover han middag för första gången utan blöja får  se hur det går!
  • vittra

Tror det kommer gå superbra! Kör på den här veckan så tror jag inte det kommer vara några problem när han börjar dagis igen sen

Lycka till!

• Eligrabbarna

Behöver ett råd till från er vars barn slutat tidigt med blöja (har ju en sontidigare men han slutade som sagt väldigt sent så honom kunde man ju prata med på ett annat sätt).

hemma går det jättebra nu. Han kissar nästna alltid en skvätt bara så kallingarna blir lite blöta sen kommer han o säger att han måste på pottan och sen kissar han resten där. Nu till problemet. När vi är ute (inte i trädgården utan längre sträckor) har vi blöja på för annars skulle det verkligen bli krångligt än så länge.

Nu till frågan. Hur ska man börja vänja honom vid det också. Han kissar gladeligen i blöjan när vi är ute men så fort vi kommer in (innan vi ens hunnit av med den o på med kallingar) så säger han att han ska kissa på pottan.

Ska man köpa potträningsblöjor så han känner att det blir blött när vi är borta så han säger till (då motverkar det ju ändå att vi får kiss ÖVERALLT om han nu INTE säger till) eller är det bra dumt? Hur skulle ni göra? Jag försöker vara hemma så mycket som möjligt denna vecka och i slutet av veckan tänkte jag gå någon längre tur med honom utan blöja ute men jag tycker han behöver bli lite "säkrare" inne först.
    Vad tror ni?

• Eligrabbarna

Måste ha råd igen...

Blev lite lat då sonen alltid kissar en skvätt på golvet först och sedan får man springa och "jaga" honom för han säger ju till precis när han ska kissa. Så han har fått ha blöja på sig och sedan får han säga till när han ska kissa eller så sätter vi honom där med jämna mellanrum. Han säger ofta till, t o m när han lagt sig och mitt i natten osv.

Problemet är ju  att när vi är borta eller när vi har några på besök så bara vägrar han o han tänker inte direkt på att säga till heller. d åkommer det ju inte funka mer än hemma. hur gör man här. Kan ju inte vara utan blöja när vi är borta än för det skulle inte alls funka. Ska jag ta o se till att han är mer eller mindre torr hemma först eller?

Hur orkar ni springa o passa Han är JÄTTEDUKTIG verkligen. han är ju bara drygt 1.5 år MEN...ja latheten sätter väl in antar jag.
    Är att ta av blöjan och torka kiss enda sättet eller?

Som i natt så ropade han kl 04 "BAJS!" vilket kan betyda både kiss/bajs. Innan njag hann dit hade han naturligtviis hunnit kissa i blöjan så det kom inget på pottan men han sa ju till fast det är mitt i natten!
    Ikväll har han sagt till flera ggr om att kissa fast han haft blöja på sig. Är det dumt avv mig att ta på honom blöjan??
    Jag har bett dem på dagis att sätta honom på pottan med jämna mellanrum fast han har blöja på sig. vet inte hur det kommer gå där då han ju kommer ha fullt upp med andra saker att tänka på.

Känner mig förvirrad! Antar att det bara är min lathet o att det  snabbaste vore att bara ha honom i kallingar hemma o sen torka kiss så mkt det behövs?! Några tips??

• PetraMunchen

Vi börja runt 20 månader. Nu vid 25 månader har han varit torr i över 1,5 månad. Jag tycker du ska köra på. Visst kan det hända nån olycka. Senast för 1,5 vecka sen var vi på Tom Tits och det var ju så kul att leka med allt vatten där att han råka kissa. Men Jag skola in honom på ny förskola i veckan och de två första dagarna som han var där själv har funkat utmärkt.

Vi körde kallingar på eller helt naket nedtill hemma. Fast när vi körde naket nedtill kissa han ibland i lite allt möjligt. Som en skål, burk eller glas som han hitta....

• Eligrabbarna

Jag har kört på hemma. Helt utan blöja hemma men på dagis har han fortfarande blöja. Har börjat med potträningsblöjor där i alla fall så får vi utgå från det. Han har bivit jätteduktig hemma. Han säger till INNAN han kissar nu. Kanske en olycka per dag i genomsnitt (när han är hemma då) o det är bra tycker jag.

Svar på tråden Potträningsråd 20 månader! TACK!