• KRSn

Två saker jag inte förstår om HP, snälla hjälp!

För att räkna ut sin HP tar man sin SGI x 0,97 x 0,8 / 365 och får fram ersättningen per dag.

MEN, hur kan man säga per dag? Beror inte det på hur många dagar man tar ut?
    Om man tar ut färre dagar så får man mer per dag va?

OCH hur sjutton vet jag vad min SGI är då? Är det grundlönen utan OB och sånt?
    Jag fattar inte vad SGI är..

• Svar på tråden Två saker jag inte förstår om HP, snälla hjälp!
  • Jullesmamma

HP får du ju varje dag om du har rätt till det, det är inget du kan spara på...
    Ang SGI borde det vara lättast att räkna ut på FK´s hemsida.

• luddegos

Är det ngn som vet när man får första utbetalningen av HP?

JAg har blivit beviljad HP från och med den 22 juli och trodde nog att första utbetalningen skulle komma i slutet av juli då jag inte får ersättning från jobbet från och med 22 juli, men ingenting än och på min sida står det ingenting om havandeskapspenningsutbetalning alls.

Ludvig & Hugo.......kärlek
  • Jenny Hä
    luddegos skrev 2010-08-08 16:20:12 följande:
    Är det ngn som vet när man får första utbetalningen av HP?

JAg har blivit beviljad HP från och med den 22 juli och trodde nog att första utbetalningen skulle komma i slutet av juli då jag inte får ersättning från jobbet från och med 22 juli, men ingenting än och på min sida står det ingenting om havandeskapspenningsutbetalning alls.
    Fk har bryt den 20 varje månad så det kommer inte fören i aug
  • luddegos
    Jenny Hä skrev 2010-08-08 16:29:01 följande:
    Fk har bryt den 20 varje månad så det kommer inte fören i aug
    Just det ja Har gått igenom samma sak med mina två barn innan, men hade helt glömt det.

Tack för svaret
  • Rosa Tussilago

När jag väntade vår son blev jag beviljad full HP, alltså from 60 dagar före BF, men i max 50 dagar (de sista 10dagarna får man ta föräldrapenning, semetser eller liknande).
    HP betalades ut alla 7 dagar i veckan och det ä ringet so påverkar din föräldrapenning eller så.
    Föräldrapenningen räknar du ut genom att ta din lön (utan övertid, endast dina ordinarie lön som räknas), lön x 12 (månader) x 0,97 x 0,8 / 365, så får du fram vad dina dagar är värda. FÖRUTOM de 90 dagar som är "lågdagarna", de är endast värda 180kr/dag.
    SGI = sjukpenning grundande inkomst, alltså det dina dagar är värda.
    Sen hur många dagar du tar ut bestämmer du själv. Men du får aldrig mer per dag, för att du tar ut mindre dagar. Utan istället sparas dagarna. Du kan använda dina dagar tills barnet e 8år. Tar du ut 7 dagar/vecka kan du va hemma i ca 1år, tar du ut 5 dagar/vecka kan du va hemma längre med barnet.
    Sen får man tänka på att när barnet fyllt 1år, så för att skydda sin SGI, så måste man ta ut 5 dagar/vecka.
    Mycke att tänka på & mycke e svårt att förstå på F-kassans sida. Men ring till dom om du e osäker. Lycka till!

• luddegos
    Rosa Tussilago skrev 2010-08-08 16:57:18 följande:

När jag väntade vår son blev jag beviljad full HP, alltså from 60 dagar före BF, men i max 50 dagar (de sista 10dagarna får man ta föräldrapenning, semetser eller liknande).
    HP betalades ut alla 7 dagar i veckan och det ä ringet so påverkar din föräldrapenning eller så.
    Föräldrapenningen räknar du ut genom att ta din lön (utan övertid, endast dina ordinarie lön som räknas), lön x 12 (månader) x 0,97 x 0,8 / 365, så får du fram vad dina dagar är värda. FÖRUTOM de 90 dagar som är "lågdagarna", de är endast värda 180kr/dag.
    SGI = sjukpenning grundande inkomst, alltså det dina dagar är värda.
    Sen hur många dagar du tar ut bestämmer du själv. Men du får aldrig mer per dag, för att du tar ut mindre dagar. Utan istället sparas dagarna. Du kan använda dina dagar tills barnet e 8år. Tar du ut 7 dagar/vecka kan du va hemma i ca 1år, tar du ut 5 dagar/vecka kan du va hemma längre med barnet.
    Sen får man tänka på att när barnet fyllt 1år, så för att skydda sin SGI, så måste man ta ut 5 dagar/vecka.
    Mycke att tänka på & mycke e svårt att förstå på F-kassans sida. Men ring till dom om du e osäker. Lycka till!

Bra skrivet, men ett tillägg bara.  Lönen räknas visst på mer än bara grundlönen. All lön du får ut /månad inklusive OB och jag tror att övertid också räknas. Mitt lönekontor har haft hand om att skriva hur mkt lön jag tjänat och vissa månader kan det diffa 1000-2000 kr pga hur mkt jag arbetat.
  • josen 1
    KRSn skrev 2010-08-08 15:36:41 följande:
    Det vet jag. Men jag är garanterad HP för jag kan inte omplaceras.
    Vet du vad en SGI är då?
    men man är väl inte garanterad hp för att man inte kan bli omplacerad? eller det beror kanske på vad man jobbar med?
  • Halländsk glad tjej

Vid min första graviditet så kunde jag inte omplaceras men fick inte full hp för det sen beror ju det på vad man jobbar med.

• Zelmilainen
    josen 1 skrev 2010-08-08 23:47:58 följande:
    men man är väl inte garanterad hp för att man inte kan bli omplacerad? eller det beror kanske på vad man jobbar med?
    har för mig att man är det om man inte kan bli omplacerad och framför allt om hot och våld kan ingå i arbetet, tex vissa delar av polisyrket eller behandlingshem, etc.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Blå damcykel

När du blivit beviljad hp måste du skicka in ett papper som heter begäran om hp.

FK vet ju inte om du har för avsikt att ta ut hp. Bara för att du blivit beviljad det¨så betyder det inte att du kommer utnyttja den.

Den blanketten (begäran av hp) finns inte på deras hemsida. Den måste dom skicka till dig.

• Rosa Tussilago
    luddegos skrev 2010-08-08 17:45:50 följande:
    Bra skrivet, men ett tillägg bara.  Lönen räknas visst på mer än bara grundlönen. All lön du får ut /månad inklusive OB och jag tror att övertid också räknas. Mitt lönekontor har haft hand om att skriva hur mkt lön jag tjänat och vissa månader kan det diffa 1000-2000 kr pga hur mkt jag arbetat.
    Ja, det stämmer. Men det måste tydligen va schemalagd OB & liknande. Vi hade en på vårt jobb som trodde att hon kunde passa på att jobba extra en massa röda dagar & helger och på så sätt öka sin mammapenning. Men tji fick hon när det visade sig att endast "ordinarie" OB räknades in i mammapenningen. =/
Svar på tråden Två saker jag inte förstår om HP, snälla hjälp!