• tezzan2010

När går/gick ni på mamma ledighet.?

Hej!
    Jag är i v 26 och har hittills mått jätte bra..
    Ska lämna in fk papprerna idag till min chef om lön och så..
    Har valt att inte söka om havandeskapspoenning utan försöka jobba "så länge som möjligt"

Jag känner på mig att jag inte kommer kunna jobba fram till bf som är 17 november....
    Men att gå hemma två månader låter inte som en höjdare...

Hur långt innan gick ni hem från jobbet..

• Svar på tråden När går/gick ni på mamma ledighet.?
  • Kinne79
    Bjornis skrev 2010-08-15 19:14:49 följande:
    Oj, jaha. Snacka om oinsatt. Och så är jag i v 22. Haha. Har inte vågat hoppas på denna graviditeten förrän efter RUL så det känns som att jag precis blev gravid. Även om alla veckor segat sig fram. Haha. Men nu är det ju lite bråttom att komma fram till hur man ska göra. Tack för svaret. Ska prata med min personalavdelning imorn!
    6 månader innan bf får du gå ner hur mycket du vill i tjänst utan att förlora din SGI. Jag jobbar som lärare och ska nu efter sommarlovet bara jobba 60% istället för 90% men kommer ändå få fp baserat på 90%. (Givetvis får jag bara lön för 60%)
  • Bjornis
    Kinne79 skrev 2010-08-15 19:28:32 följande:
    6 månader innan bf får du gå ner hur mycket du vill i tjänst utan att förlora din SGI. Jag jobbar som lärare och ska nu efter sommarlovet bara jobba 60% istället för 90% men kommer ändå få fp baserat på 90%. (Givetvis får jag bara lön för 60%)
    OJ, jaha. Då ska jag nog tänka om. Har bf 22 dec. Tänkte gå hem helt den 19 nov (om hp går igenom) men kan tänka mig att gå ner i tid redan 1 november. Iofs är mitt jobb så jäkla stressigt att jag ant stressar upp mig ännu mer om jag bara har en halvtid på mig att göra det! Haha. Är bara jag som har "mitt jobb" om man säger så. Inga kollegor som kan hoppa in och hjälpa till utan min tjänst måste ersättas. Men kanske kan va där på halvtid och skola in den nya... Nu ska jag allt kolla detta ordentligt denna veckan så jag kan slappna av!
  • Kinne79
    Bjornis skrev 2010-08-15 19:32:56 följande:
    OJ, jaha. Då ska jag nog tänka om. Har bf 22 dec. Tänkte gå hem helt den 19 nov (om hp går igenom) men kan tänka mig att gå ner i tid redan 1 november. Iofs är mitt jobb så jäkla stressigt att jag ant stressar upp mig ännu mer om jag bara har en halvtid på mig att göra det! Haha. Är bara jag som har "mitt jobb" om man säger så. Inga kollegor som kan hoppa in och hjälpa till utan min tjänst måste ersättas. Men kanske kan va där på halvtid och skola in den nya... Nu ska jag allt kolla detta ordentligt denna veckan så jag kan slappna av!
    Jag har ringt och kollat detta med fk två gånger, men tycker ändå du ska ringa och kolla också.
  • Louise Hbg

Jag planerar att jobba fram till v. 38 helid...men är kanske lite för optemistisk...?!

• sagofröken

Jag planerar att jobba fram till v.37+2, men det bygger ju på att man får vara någorlunda välmående hela vägen!

• Bjornis

Idag bestämde jag att jag ska gå hem 1 november. Bf 22 dec. Skiter fullständigt om jag är fysiskt fit för att orka. Jag stressar ihjäl mig på jobbet så som det är nu. Jag tänker INTE stressa så i 8:e månaden. No way. Jag lär iofs få hp men blir jag nekad så är jag hemma ändå utan betalt. Vi klarar oss ändå. Känns så skönt att ha bestämt sig! Nu ska jag bara ta det med jobbet också! Hehe. Inte lika kul.

• PSMalin

Idag går jag på välförtjänt ledighet, 12 dagar kvar till BF.

• Taurus

Jobbade till den 15 Juni, sonen föddes 1 Juli.

• asfaltsbarn

Ska försöka jobba så länge som möjligt, första gången gick jag hem frän jobbet kl.13 och Hillevi är född 23:08..

• Strumpan08
    Bjornis skrev 2010-08-17 22:08:46 följande:
    Idag bestämde jag att jag ska gå hem 1 november. Bf 22 dec. Skiter fullständigt om jag är fysiskt fit för att orka. Jag stressar ihjäl mig på jobbet så som det är nu. Jag tänker INTE stressa så i 8:e månaden. No way. Jag lär iofs få hp men blir jag nekad så är jag hemma ändå utan betalt. Vi klarar oss ändå. Känns så skönt att ha bestämt sig! Nu ska jag bara ta det med jobbet också! Hehe. Inte lika kul.
    Tycker du gör rätt. Ska jobba min sista dag imorgon, sen går jag på två veckor obetald ledighet och sen har jag ansökt om hp från och med 1:a september. Borde få hp men man vet aldrig. Skulle precis som du orka fysiskt, men har känt att jag blir mindre och mindre stresstålig. Får yrsel och blodsockerfall när det blir mycket och känner mig själv opålitlig på jobbet.
    Strumpan ♥ 081209 ~ Pyret ♥ BF 101010
  • Archandra

Jag jobbar som gymnasielärare och vid första graviditeten tog vårterminen slut den 17 juni. Dottern föddes sedan den 30 juni. Det kändes ganska lagom. Nu är jag gravid i v 28 och planerar att jobba till den 8/11 (v 37+5). Vi får väl se om det går!

• brünnhilde

Jag slutade jobba 3 dagar innan jag födde och började igen 10 dagar efter förlossningen....

• Bjornis
    brünnhilde skrev 2010-08-26 17:56:23 följande:
    Jag slutade jobba 3 dagar innan jag födde och började igen 10 dagar efter förlossningen....
    Ja, då får man verkligen älska sitt jobb.  Jag älskar visserligen mitt jobb när jag väl är på jobbet men när jag är hemma vill jag inte gå dit (som träning!). Hehe.
  • Rulltrappa
    Bjornis skrev 2010-08-26 22:06:22 följande:
    Ja, då får man verkligen älska sitt jobb.  Jag älskar visserligen mitt jobb när jag väl är på jobbet men när jag är hemma vill jag inte gå dit (som träning!). Hehe.
    Jag jobbade på bf-dagen. Enligt statistiken går ju 75% över tiden lite så jag tyckte att det var lugnt. ;)
  • Emeliiieeee

jag kommer arbeta fram till 37+6 dvs om ca 3 veckor :D

Svar på tråden När går/gick ni på mamma ledighet.?