• krissa

Ge bröstmjölk i flaska när man helammar?

Hej! Någon som "helammar" men som ger bröstmjölken via flaska i stället för bröstet?

I nuläget ger jag min 8 veckor gamla dotter 90% bröst och 10% flaska med min utpumpade mjölk (maken ger ett pass på natten). Hon tar både napp, nappflaska och bröst - dock med amningsnapp (eftersom vi säkert tyvärr gjort henne förvirrad när vi introducerade napp/flaska), men det är oftast sååå meckigt och krångligt att ge henne bröstet. Det skall på amningsnapp (som gärna trillar av innan man fått dit henne) eftersom hon inte får grepp om bröstvårtan, och ofta släpper hon taget sen också efter ca 5 min och behöver rapa. Då fäktas det hej vilt och amningsnappen flyger av. Hon blir ilsk och jag stressad och det tar tid innan jag yckas få dit den bra igen och även henne sen. Detta har resulterat i att det är lite ångest vid varje matningstillfälle nu :o( Har själv gett henne via flaska ett par tillfällen och det känns så enkelt och lugnt jmf med majoriteten av våra amningstunder. Av denna anledningen vill jag inte amma "in public" heller eftersom jag inte alls kan smyga eller vara lite diskret = amningen känns jobbig :o(

Så, nu undrar jag om någon annan pumpar ut och ger via flaska hela tiden och i så fall hur ni upplever att det fungerar (om det är jobbigare eller enklare) jmf med att ge bröstet?

Vill absolut ge henne min mjölk, så ersättning är det alltså inte frågan om.

Tankar, idéer och tips mottages gärna :o)

• Svar på tråden Ge bröstmjölk i flaska när man helammar?
  • Papayia

Jag gjorde så nån vecka för att han sög sönder mina bröstvårtor. Jag tyckte att det funkade bra. Det tar ju lite extra tid som du redan märkt jämfört med om barnet suger i sig maten o sen är det klart lixom...
    Men vad spelar det för roll så länge du tycker att det är bättre och mer harmoniskt för er att pumpa och flaskmata så gör det!
    Efter den veckan vi körde med pumpad mjölk så lärde han sig att ta ett bra tag om bröstet så efter det funkade allt mycket bättre tom. Sen var det oproblematiskt snutt efter det. (Hade en avent pump o flaska...)
    Lycka till!

• krissa

Ok, tack för att du delade med dig...

Just nu är det MECK eftersom jag måste ha på amningsnappen som inte sitter så bra samt som flyger av stup i ett vilket gör att hon får vänta tills jag fått på den igen och då blir hon jätte arg. I balnd far den ner i knäet och i bland på golvet. Så håller det på ett par gånger per matning oftast...

Dessutom måste amningsnappen blötas varje gång för att överhuvudtaget fästa, vilket gör att jag måste ha ett glas vatten tillgängligt hela tiden.

Det bästa hade kanske varit att hon tog bröstvårtan, men det är lättare sagt än gjort. Hon hittar liksom inget grepp utan bara gapar hej vild coh fäktar och blir hysterisk, trots att jag försöker hjälpa henne. Jag blir genom blött av svett och sååå frustrerad. Samma för henne :o(

Hur vänjer man sig av med nappen och tillbaka till bröstet bäst? Ska man sluta med nappen helt och låta henne vara hysterisk och hungrig tills hon väl lyckas (vilket kanske kan ta lång tid...) ?

• Penney

Jag har också vårtskydd, haft det jämt och ska ha det jämt. Slutade blöta ner den när jag hade samma strul som du, att det flög av innan babyn var på plats. Nu lägger jag barnet på plats, sen lägger jag vårtskyddet på plats utan att fästa det med vatten....ser bara till att bröstvårtan är i tuttgrejen liksom..sen håller jag i den tills den är i munnen på bäbisen. Funkar bra!

Fråga: när man ger nappflaska, hur stor del av nappgrejen ska vara i babyns mun? Har inte gett flaska än...

• Yatzytjejen

Hade precis samma "problem" som dig. Jag höll på i 3 månader, sen gav jag upp. Hade jättedåligt samvete för att jag inte orkade med amningen längre, men det var bara tjafs hela tiden. Började med flaska, och då blev det bättre, men han krånglade med den också ett bra tag.

• MrsEnglund
    Penney skrev 2010-08-11 22:05:48 följande:
    Fråga: när man ger nappflaska, hur stor del av nappgrejen ska vara i babyns mun? Har inte gett flaska än...
    Du behöver inte avgöra hur långt in nappen kommer. Babyn tar in den så långt det känns bra tror jag. Lite olika på olika flaskor. Vi hade en NUK flaska där nappen var lixom för liten och han tog nästan hela i munnen, såg ut som att det blev lite jobbigt. Nu har vu MAM flaskor och han får ett bra och lagom tag utan problem.

Jag stökade också med amningsnapp ett tag, jag känner igen mig. Mycket meck blev det. Frustration, svett och ledsen bebis och mamma. Nej, det blev flaskan helt o hållet, och alla blev glada.

Under de 2 månader jag försökte amma fick han ett bra tag om bröstet i princip en gång, och det var då jag rös så att bröstvårtan drog ihop sig:)
  • marla333

har en dotter på 3 veckor som pumpar ut mjölk och sedan ger via flaska. har problem med amningen, såriga bröstvårtor som nu har blivit infekterade med blod och var. har inte alls lust att amma henne. så jag pumpar ut var 3e timme och ger henne eller har i kylen tills hon blir hungrig. har även ersättning ifall det inte skulle räcka, men det har hon bara fått nån gång ibland då vi inte är i fas med pumpning och då hon är hungrig. är mindre stressande också att veta att det finns mat även om jag inte hunnit pumpa. 
    visst är det krångligt med alla flaskor och hålla på och koka! men jag vill inte ge upp amningen ännu så då får det bli jobbigt.
    hade också amningsnapp och tyckte det var jobbigt och bökigt. så hoppas när det läker att det ska gå att amma som vanligt igen. 
    har du en bra pump? min är jättebra, medela swing, är bara orolig att jag kör slut på den då jag pumpar så ofta. tur att det finns garanti =) 
    än så länge har jag bara tre flaskor som jag pumpar i, men måste skaffa för att underlätta och minska diskandet och springandet. 
    hur mkt brukar du kunna pumpa ut åt gången?
    jag brukar sitta i kanske 20-30min åt gången och kör båda sidorna samtidigt. då brukar det komma 40-60ml åt gången. mkt eller lite? 

• krissa

Tack för att ni delar med er... känns skönt att få höra era tankar och erfaremnheter!

Mania:

Mina bröstvårtor är ok, men hon får inget grepp, så jag har gett upp tanken på att hon skall lyckas med det :o(

Jag har ju amningsnappen och då fungerar det ok (undantag allt klydd som jag nämde ovan) Hon får ju i sig maten efter lite om och men.

Under tiden har jag en bröstmjölksuppsamlare (rekommenderas) på det andra bröstet, dvs det bröstet hon INTE äter på just då. Innan jag har lyckats bara "samla" upp mellan 30-45 ml genom att göra så, vilket har genereat ca 150-250 ml per dygn. I bland om brösten gjort ont har jag även pumpat en en av medelas hanspumpar (vet ej namn). Då pumpar jag ut ca 60 + samar upp ca 30-45 på det andra på ca 10-15 min.

Därefter har jag fryst in portionspåsar om 60-110 ml med den sparade mjölken, samt gett henne 1 mål med flaskan på natten/per dygn då (maken matar för att jag skall få sova lite).

Ibland tar jag också med mig ett mål till stan, för att slippa hålla på med amningscirkusen in public. Då blir det 2 mål / dygn.

Har också ersättning hemma som vi använder när det krisar :o) Ibland får hon det på natten när makne matar uppblandat med bröstmjölken.

Angående MECK, så tycker jag att det är meck i vilket fall som. För hämta och blöta amningsnappen, krångla dit den, sätta på mjölkuppsamlaren, diska nappen, tar ju också tid!

Svar på tråden Ge bröstmjölk i flaska när man helammar?