• Ethi

Förskolestart, hur mycket ska man berätta?

Äldsta sonen ska börja förskola nu om en vecka, och jag grubblar mycket på hur mycket info jag ska ge personalen. Hur har ni gjort? Han har varit hemma i fem år och ärligt talat märker vi aldrig av att han är adopterad på annat sätt än att han är brun. Så för den skull tror jag verkligen inte att vi behöver prata adoption med personalen alls. Han är faktiskt (nu) som vilket barn som helst och dessutom är han ju 5,5 år, trygg och lugn och duktig på att stå upp för sig själv. Därför har vi tänkt att vi inte borde göra "en grej" av det. För då kan det ju bli en grej liksom...

Tills jag tänker på såna där uttryck som "riktiga föräldrar" och sånt... Eller typ temasamlingar om adoption med fokus sonen  (men inga om vad som hände på bb när lilla Maria eller Daniel kom ut... Och HUR KOM DE EGENTLIGEN IN DÄR?! ), eller bara en sån sak som att läsa "Hämta Joel" högt... Vilket jag gott kan tänka mig att de skulle kunna tänka sig att göra i all välmening, men det är verkligen en kass bok... Och tänker att det kanske ändå är bättre att stämma i bäcken och på förhand berätta för förskollärarna hur vi vill att de ska prata om det? Det är en nystartad förskola med väldigt goda intentioner och underbar personal, så jag tror verkligen att de kommer att vilka göra "rätt"  - så mycket att jag är rädd att det blir "fel"... Ja, alltid ska man då vara orolig för nåt

Samtidigt vill jag ju inte underminera personalens trygghet i att de vet vad de håller på med, genom att börja med att skriva dem på näsan. Något som jag själv avskyr så... Vi ska på enskilt samtal om ett par dagar och jag är rädd att jag inte ska kunna uttrycka mig tillräckligt genomtänkt och tydligt, så jag funderar lite på att skriva ett brev som alla pedagoger kan läsa (vi ska bara träffa en nu) och ge dem boken "Hjärtat mitt" som jag tycker beskriver allt så väldigt bra? Både för vuxna att läsa men framför allt som högläsning för barnen. Men det kanske är att göra för stor sak av det hela... Som ju inte alls är en stor sak. Jag är bara rädd att sonen ska bli ledsen och att någon ska rubba hans starka självkänsla...

• Svar på tråden Förskolestart, hur mycket ska man berätta?
  • Jola

Vår dotter har en väldigt "tung" ryggsäck med sig från sin barndom och mycket av hennes bakgrund gör att hon har svårt för vissa saker eller kanske beter sig på ett visst sätt i vissa situationer osv. Vi berättade ganska mycket om hennes bakgrund för hon som skolade in henne i ett privat samtal. Vi kände att det var bäst för dom att veta varför hon beter sig på ett visst sätt ibland och vilka saker vi behöver jobba tillsammans med både i förskolan och hemma osv samt att förskolan skulle få en bättre förståelse och inte se henne som "en i mängden".

Det här är också en nyöppnad förskola med ny sorts pedagogik och jättebra personal och vi är supernöjda. Jag ser ingen anledning till att dra upp barnets bakgrund om man inte behöver för barnets skull. Däremot kan det ju vara bra för personalen att veta att man pratar öppet om adoptionen hemma och på vilket sätt för jag tror att många inte vet hur de ska förhålla sig till sådana frågor, men det är bara vad jag tror.

• Thalis
    Jola skrev 2010-08-11 09:47:40 följande:
    Vår dotter har en väldigt "tung" ryggsäck med sig från sin barndom och mycket av hennes bakgrund gör att hon har svårt för vissa saker eller kanske beter sig på ett visst sätt i vissa situationer osv. Vi berättade ganska mycket om hennes bakgrund för hon som skolade in henne i ett privat samtal. Vi kände att det var bäst för dom att veta varför hon beter sig på ett visst sätt ibland och vilka saker vi behöver jobba tillsammans med både i förskolan och hemma osv samt att förskolan skulle få en bättre förståelse och inte se henne som "en i mängden".

Det här är också en nyöppnad förskola med ny sorts pedagogik och jättebra personal och vi är supernöjda. Jag ser ingen anledning till att dra upp barnets bakgrund om man inte behöver för barnets skull. Däremot kan det ju vara bra för personalen att veta att man pratar öppet om adoptionen hemma och på vilket sätt för jag tror att många inte vet hur de ska förhålla sig till sådana frågor, men det är bara vad jag tror.
    OT: Är det Reggio Emilia förskolan? Där går sonen och jag önskade att den funnits när dottern gick i förskolan.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Mirix

hej, ramlade in i er tråd.
    Vi har ett regnbågsbarn som är buren av en av sina mammor och adopterad av den andra. Vi har oxå funderat mkt över vad vi ska berätta/begära av förskolan. Nu är hon inte äns 2 år och barnen på hennes avdelning förstår inte mkt om mammor och pappor än. Där roppar de glatt MirasMamma! åt oss båda. Men reda före sommaren var det ett barn som är 4 som flera gånger frågde hur Mira kunde ha två mammor och så. En av gngrna var en personal från dennes avdelning med, men jag var för långt bort för att höra vad som sas mellan dem.

Nu är det snart dags för samtal med pedagogerna och vi är lite veliga. På ett sätt är det fr tidigt att börja prata om hur barn kommer till men sammtidigt vet vi ju att disskutionerna kanske pågår nån annansans i huset. Vi vill gärna att inga barn ska få höra att "en mamma och en pappa bli kära" eller "att alla barn har en mamma och en pappa". För det är ju inte sant :)

När det gäller at särskilja eller inte särskilja barn som är adopteade eller har en annan familjekonstelation så är v ändå inne på linjen att man absolut inte ska dölja eller ignorera det. För oss är det viktigt att det kommer att läsas böcker om barn som har två mammor, att de inte svarar att Mira inte har en pappa utan tt hon har två mammor (fokusera på det vi har) etc. Man behövr inte ha en tema-dag utan det ska helst komma in naturligt i vardagen, som en självklarhet. Men för att det ska bli självklart behövs det ju pratas om. 

Läste förresten i tidningen FÖRSKOLAN (jag e gift med en pedaog) om adopteradebarn i örskolor Malmö. Den finns säkert att ladda ner eller beställa. Väldigt intresant och viktig.

Thalis; vår myra går på Reggio Emilia förskola WågaWilja och vi tycker verkligen att det är bra. De är så intesserade och insatta och PÅ. De vill gärna veta och det känns som de tar till sig.

• KimKatt

Jag tror inte heller på att man ska dölja eller ignorera det faktum att barnet tex är adopterat men jag tror att det kan finnas risk för att man skapar ett utanförskap genom att prata om det för mkt. Jag har en son på 2 som är adopterad. Vi har valt att väva in det faktum att han är adopterad som en narturlig del i vår tillvaro. Kommer det upp så är det inte så att vi går undan från honom och pratar om det. Nu var ju vår son så liten när vi fick honom så det är ju inte något som kommer upp så ofta.

• Ethi

Så där, det blev ett... *host* Litet brev. Tja, på sisådär fyra A4-sidor   Jag hade tänkt kopiera in det här men det blev ju liksom lite långt. Men för att vara mig var det kort

Vi berättar i brevet i korthet hur en adoption går till, dels ur barnets perspektiv och dels ur föräldrarnas. Vilka termer man kan använda sig av och vilka vi brukar använda. Det är väldigt lite fokus på sonen utan mer allmänt hur allt fungerar och hur vi fick varandra. Vi inledde faktiskt med min trådstart här, som bakgrund till brevet. Det är ju verkligen inte så att vi misstror deras kompetens på något sätt, utan vi vill bara bara vara så noggranna vi kan vara med det bästa vi har... 

Om någon vill läsa så skicka ett meddelande med mailadress så mailar jag över det avpersonifierat

• Mirix

ts: det tycker jag låter jätte bra. Jag tycker oftast det e bättre att var övertydlig. Vi hade en oerfaren banvakt häromdagen som fik 2 sidor "tips". Hon frågade lite snällt om hon fick lägga till det i sin avhandling, så den skulle bli lite fylligare.. ;)

• Jola
    Thalis skrev 2010-08-11 10:11:55 följande:
    OT: Är det Reggio Emilia förskolan? Där går sonen och jag önskade att den funnits när dottern gick i förskolan.
    Nej, det är Matildelund.
  • Thalis
    Jola skrev 2010-08-11 13:34:37 följande:
    Nej, det är Matildelund.
    Ok
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    Mirix skrev 2010-08-11 12:02:39 följande:
    hej, ramlade in i er tråd.
    Vi har ett regnbågsbarn som är buren av en av sina mammor och adopterad av den andra. Vi har oxå funderat mkt över vad vi ska berätta/begära av förskolan. Nu är hon inte äns 2 år och barnen på hennes avdelning förstår inte mkt om mammor och pappor än. Där roppar de glatt MirasMamma! åt oss båda. Men reda före sommaren var det ett barn som är 4 som flera gånger frågde hur Mira kunde ha två mammor och så. En av gngrna var en personal från dennes avdelning med, men jag var för långt bort för att höra vad som sas mellan dem.

Nu är det snart dags för samtal med pedagogerna och vi är lite veliga. På ett sätt är det fr tidigt att börja prata om hur barn kommer till men sammtidigt vet vi ju att disskutionerna kanske pågår nån annansans i huset. Vi vill gärna att inga barn ska få höra att "en mamma och en pappa bli kära" eller "att alla barn har en mamma och en pappa". För det är ju inte sant :)

När det gäller at särskilja eller inte särskilja barn som är adopteade eller har en annan familjekonstelation så är v ändå inne på linjen att man absolut inte ska dölja eller ignorera det. För oss är det viktigt att det kommer att läsas böcker om barn som har två mammor, att de inte svarar att Mira inte har en pappa utan tt hon har två mammor (fokusera på det vi har) etc. Man behövr inte ha en tema-dag utan det ska helst komma in naturligt i vardagen, som en självklarhet. Men för att det ska bli självklart behövs det ju pratas om. 

Läste förresten i tidningen FÖRSKOLAN (jag e gift med en pedaog) om adopteradebarn i örskolor Malmö. Den finns säkert att ladda ner eller beställa. Väldigt intresant och viktig.

Thalis; vår myra går på Reggio Emilia förskola WågaWilja och vi tycker verkligen att det är bra. De är så intesserade och insatta och PÅ. De vill gärna veta och det känns som de tar till sig.
    Visst är Reggio Emilia pedagogiken är toppen och passar vår son, skulle även ha passat vår dotter perfekt.
    Sonens förskola heter Matildelund
  • Thalis
    Ethi skrev 2010-08-11 13:09:09 följande:
    Så där, det blev ett... *host* Litet brev. Tja, på sisådär fyra A4-sidor   Jag hade tänkt kopiera in det här men det blev ju liksom lite långt. Men för att vara mig var det kort

Vi berättar i brevet i korthet hur en adoption går till, dels ur barnets perspektiv och dels ur föräldrarnas. Vilka termer man kan använda sig av och vilka vi brukar använda. Det är väldigt lite fokus på sonen utan mer allmänt hur allt fungerar och hur vi fick varandra. Vi inledde faktiskt med min trådstart här, som bakgrund till brevet. Det är ju verkligen inte så att vi misstror deras kompetens på något sätt, utan vi vill bara bara vara så noggranna vi kan vara med det bästa vi har... 

Om någon vill läsa så skicka ett meddelande med mailadress så mailar jag över det avpersonifierat
    Låter kanon!
  • mittochditt

Hej. Ville bara dela med mig av mina tankar som förskollärare...(Jobbar på en reggiofsk)
    Vi tycker det är bra om föräldrarna berättar hur de vill att vi pratar med barnen kring adoption, och hur föräldrarna har talat kring adoption med sitt barn. Det finns ju ett flertal bra böcker som berör ämnet och de brukar vara uppskattade av barnen.
    Var bara ärlig mot personalen, och våga ställ krav.
    Vi använder oss av en inskolning där föräldrarna är med barnen under inskolningsperioden som är 5 dagar. Behövs det så skräddarsyr vi så det passar barnet (alla barn är olika, en del behöver ländre tid).
     Adopterade barn kan behöva längre inskolningstid med tanke på anknytning och separation, men som sagt alla barn är olika, detta kan ju gälla för barn i kärnfamiljer likaså...
    Hoppas det blir en toppenstart på er tid på förskolan!

• Thi 08

Vi hade dagisstart idag och jag har i princip sagt att mitt barn är adopterat och hon har gomspalt, hon kom hem förra sommaren och såhär har vår anknytning sett ut (att hon i början hade svår separationsångest och att hon nu är en trygg liten tjej, men att jag har låtat det ta tid och nu inte vill hamna på ruta ett igen), att jag tycker det är viktigt att hon har en fröken som inskolar henne (då det är en gruppinskolning) och att denna fröken är den som ska försöka finnas tilgänglig om hon behöver tröst och hjälp (eftersom jag starkt vill begränsa antal personer som är NÄRA henne rent fysiskt framförallt) Detta är i princip vad jag sagt, vi har inte gått in på vilket land hon adopterades från eller detaljer som jag egentligen inte tycker är av nytta för personalen att veta. Jag gömmer inte landet, men det har inte kommit på tal bara (det slog mig nu). barn i denna ålder 1-2åringar ser inte färg och undrar inte, så på det sättet finns det inte så mkt för mig att berätta. De "stora" frågorna kommer senare. Tex har jag noterat att hon & ett annat barn de enda "mörka" barnen på hela avdelningen & längre fram kan ju hennes utseende väcka en del frågor.  

• Thi 08
    mittochditt skrev 2010-08-11 19:17:11 följande:
    Hej. Ville bara dela med mig av mina tankar som förskollärare...(Jobbar på en reggiofsk)
    Vi tycker det är bra om föräldrarna berättar hur de vill att vi pratar med barnen kring adoption, och hur föräldrarna har talat kring adoption med sitt barn. Det finns ju ett flertal bra böcker som berör ämnet och de brukar vara uppskattade av barnen.
    Var bara ärlig mot personalen, och våga ställ krav.
    Vi använder oss av en inskolning där föräldrarna är med barnen under inskolningsperioden som är 5 dagar. Behövs det så skräddarsyr vi så det passar barnet (alla barn är olika, en del behöver ländre tid).
     Adopterade barn kan behöva längre inskolningstid med tanke på anknytning och separation, men som sagt alla barn är olika, detta kan ju gälla för barn i kärnfamiljer likaså...
    Hoppas det blir en toppenstart på er tid på förskolan!
    Vilka böcker rekommenderar du? Upplever du att det adopterade barnet blir lite "utpekat" om det finns böcker om adoption som man läser för de andra barnen? Eller är det mer att det adopterade barnet tar initiativ och berättar med hjälp av böckerna, för de andra? Hur gör ni?
  • Jola
    Thalis skrev 2010-08-11 16:03:16 följande:
    Visst är Reggio Emilia pedagogiken är toppen och passar vår son, skulle även ha passat vår dotter perfekt.
    Sonens förskola heter Matildelund
    Hahaha, hade ingen aning om vad den pedagogiken hette och undrade vad det var för för förskola som jag inte hört talas om i närheten. Vad tokigt
  • Thalis
    Jola skrev 2010-08-12 08:21:08 följande:
    Hahaha, hade ingen aning om vad den pedagogiken hette och undrade vad det var för för förskola som jag inte hört talas om i närheten. Vad tokigt
    Jag måste ha miisförstått dig! Jag trodde att du menade att förskolan med den pedagogiken hette Matildelund, och att det inte var där ni hade er tös.
    Äsch jag har gröt i hjärnan så jag fattar noll just nu
  • Selma1966

Prata med personalen. Jag köpte faktisk en bok som handlar just om förskola och adoption nyligen. Rätt nyttigt. Om det blir problem kan jag sätta den i händerna på personalen men annars kommer jag börja med ett litet snack bara så dem vet vad de ska vara vaksamma på, svårighet med förändringar, plötsliga överraskningar, avsked, ny personal, språket (behov att träna vissa saker), sen i utvecklingen etc.

Men att bara lita på deras vana är riskabelt. Träffade en tant i lekparken med förskolegrupp nyligen. Vet inte om hon var mamma eller personal... Hon frågade om sonens rörelsehinder som är synligt och jag svarade vänligt, följdfråga om operationer och varför det inte fixades när han var yngre, förklarade vänligt att han bott med oss i 2 månader... Aha adoption... Hon vände sig till närmaste barn: titta Xxxx den där lila pojken kommer från ett annat land. Hans föräldrar kunde inte ta hand om honom så då stod tanten i en barnkö för att bli hans mamma...
    Jag bävar inför det barnets mardrömmar samma kväll ifall hans föräldrar skulle bråka så det trodde det skulle hamna i en "barnkö" och utlottad till första bästa... Tur att min son ännu inte kan språket också!!!

• Ethi

Men HJÄLP!!! Men vad finns det för folk egentligen?! Jag blir helt mållös... Det finns då folk till allt...

• Thalis
    Selma1966 skrev 2010-08-13 19:29:11 följande:
    Prata med personalen. Jag köpte faktisk en bok som handlar just om förskola och adoption nyligen. Rätt nyttigt. Om det blir problem kan jag sätta den i händerna på personalen men annars kommer jag börja med ett litet snack bara så dem vet vad de ska vara vaksamma på, svårighet med förändringar, plötsliga överraskningar, avsked, ny personal, språket (behov att träna vissa saker), sen i utvecklingen etc.

Men att bara lita på deras vana är riskabelt. Träffade en tant i lekparken med förskolegrupp nyligen. Vet inte om hon var mamma eller personal... Hon frågade om sonens rörelsehinder som är synligt och jag svarade vänligt, följdfråga om operationer och varför det inte fixades när han var yngre, förklarade vänligt att han bott med oss i 2 månader... Aha adoption... Hon vände sig till närmaste barn: titta Xxxx den där lila pojken kommer från ett annat land. Hans föräldrar kunde inte ta hand om honom så då stod tanten i en barnkö för att bli hans mamma...
    Jag bävar inför det barnets mardrömmar samma kväll ifall hans föräldrar skulle bråka så det trodde det skulle hamna i en "barnkö" och utlottad till första bästa... Tur att min son ännu inte kan språket också!!!
    Jösses!!! Alltså sådana kommentarer är värre än de som är menade att såra!
    Skulle jag få höra något liknade just nu så skulle jag ge personen en stor fet smäll!
  • Selma1966

Tyvärr blir man så ställd när någon kläcker ur sig det och man vill helst inte fortsätta diskutera inför en hel lekplats full av barn. Närmsta grannens 9-åring förklarade för sin lillasyster att man betalar för att adoptera (minns inte exakta ordalydelsen) och det blev så fel efterom det lät som vi köpt honom. Jag kunde inte banna barnet. Hon upprepade det hon hört och hon hade inte fel egentligen även om det ur sitt sammanhang lät mer som en ekonomisk överenskommelse än en längtan efter att bilda familj. Men eftersom grannarna är våra vänner tar vi sådana etiska frågor vid andra tillfällen i förbifarten utan att peka finger. De lär sig En tokig kommentar kan låta ok i en vuxens öron eftersom de sållar och läser mellan raderna men barn (ex på en förskola) snappar upp en sak ur sitt sammanhang och kan såra eller skrämma min son utan att vet det eller så blir dem själva oroliga och tror att dem kan lämnas bort. Därför är det nog bra att man talar om det med omgivningen inkl lärare. Inte berätta för mycket om bakgrunden men vad de kan vara uppmärksamma på.

• Rapunzella

Har inte läst något annat än TS, men spontant slås jag av att det är ju saker du nämner i TS som är viktiga för dig, saker som du tex inte vill att det ska ske, och då kan det väl vara bra att ta upp de sakerna och berätta vad ni har för tankar och önskemål kring detta?

Alla har olika önskemål och åsikter kring saker och ting, och jag tror att det är bättre och enklare att ta upp det nu innan han har börjat, än att ev behöva ta upp det efter en eventuell incident - då kan det bli mycket svårare.

Svar på tråden Förskolestart, hur mycket ska man berätta?