Hur ser era familjevanor ut? Ska de som är kapabla till det, plocka undan sin egen tallrik efter maten?
Är bara så nyfiken på hur det faktiskt funkar hemma hos andra.
Är bara så nyfiken på hur det faktiskt funkar hemma hos andra.
Jag städar och min man lagar mat :). det funkar för oss eftersom jag avskyr matlagning. Nu är jag iofs föräldraledig och då lagar jag en del mat ändå men majoriteten står nog min man för.
Vår dotter är 11 månader och kan inte gå än så hennes tallrik tar vi gärna hand om än så länge men sedan kommer hon absolut att få ställa undan den liksom hon kommer att få plocka undan sina leksaker och dyl. Just nu håller jag mest på att lära henne att lägga tillbaka jordklumparna hon plockar ur blomkrukorna. Det går sädär .. Hon tycker däremot om att ge mig blöta kläder ur tvättkorgen som jag hänger upp :). Jag tror absolut på att barnen ska få hjälpa till, både för att de ska få känna sig betydelsefulla och för att lära sig att vara hjälpsamma och ha ordning omkring sig.
Våra barn är 7 och 5 och plockar undan efter sig på bordet. Numer får de också delta i lite städning såsom dammsugning, torka golv och putsa handfat. Städningen är inte ett "måste" men vi brukar fråga om de vill hjälpa till och det vill de oftast. Funderar allvarligt på att åtminstone när den minsta börjat skolan att de får eget ansvar för att göra rent toaletten en gång i veckan.
Jag är uppväxt med att ingen städar alls och utan några familjeplikter (förutom att ta hand om mig själv) men jag tycker att i en familj ska man hjälpas åt. Det är inte bara vi vuxna som ska städa, plocka och tvätta efter de andra utan man hjälps åt där man kan. Jag tror att det är bra för barnen också att få vara med och få in det i ryggmärgen så att säga.
Våra barn (6år och 3år) plockar undan efter sig. 6 åringen upplyser även sina kompisar efter mat/fika att man ska plocka bort.
3åringen får vi påminna ibland, men inte speciellt ofta.
Ta sin tallrik från bordet gör dom ju redan på dagis som 1 åringar om dom kan gå, så varför skulle dom inte kunna göra det hemma?????
Dom "stora" barnen tar bort sina tallrikar efter sej, vi föräldrar plockar in i diskmaskin. Dom "stora" barnen är alltså tonåringar och klara rmycket väl av att plocka in i maskin, men det har blivit en vana att jag gör det mesta hemma, som inte jobbar....
Jag städar även deras rum (hör och häpna)!
Sedan största tjejen började gå (runt 1 år) så har vi varit noga med att hon ska bära ut sin egen tallrik i köket efter maten. Hon tycker än så länge det är kul att hjälpa till och vi brukar plocka ihop hennes leksaker tillsammans också (om hon inte gör det själv) innan läggdags. Hon är 1½ år nu och hjälper till med småsaker som hon klarar av utan problem.
Vår dotter som är två år gör det inte ännu, men jag kommer att införa det snart.
Det har alltid varit så i min familj att när alla ätit klart så tar man sin tallrik från bordet och ställer på diskbänken, och säger tack för maten
Japp, här får man hjälpa till efter förmåga. Dottern, 4½, dukar t.ex. av efter sig, hjälper till att lägga sina kläder i rätt tvättkorg och städa undan sina grejer.