• Johanna 1977

Hur ser era familjevanor ut? Ska de som är kapabla till det, plocka undan sin egen tallrik efter maten?

Är bara så nyfiken på hur det faktiskt funkar hemma hos andra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ser era familjevanor ut? Ska de som är kapabla till det, plocka undan sin egen tallrik efter maten?
  • 7 michelingodingar

ja det tycker jag är en bra regel, här tar var o en sin tallrik o ställer på bänken alla utom vår grabb som är 1 år o 9 månader den tar jag eller pappa bort

• JuliaåRonjasmammis

Ja absolut! Var och en tar undan sin egen tallrik/glas/bestick, sedan hjälps alla åt att ta bort det övriga (mjölk/ketchup/sallad/younameit).

Det har barnen fått lära sig tidigt, både hemma och i förskolan.

Don't mess with my integrity!
  • Tant Green

Vi börjar med det nu när dottern når upp för att skölja av sin tallrik innan hon stoppar in den i diskmaskinen. Tidigare tyckte jag inte det var någon hjälp att hon bara ställde tallriken på diskbänken, det blev så trångt där, så då tog jag den hellre själv från bordet.

Eller så kör vi rullande schema... nu när hon kan skölja av allt så kan hon ju faktiskt duka av bordet helt och hållet (förutom att ställa in det som ska in högst upp i kylen) och då kan vi ju turas om att ta allt... vi får se hur vi gör...

• lövet2

Ja, som grundregel har vi det så. Men - i bland finns ingen plats på diskbänken att ställa grejorna på, och då får alla lämna det på bordet så länge tills det är uppröjt i köket. Sedan är det också så att själva köket är hemskt litet jämfört med den anslutande "matplatsen" där vi sitter och äter. Det ryms egentligen bara 1 el 2 samtidigt, så det funkar inte att alla ska hjälpas åt att duka bort. Så det beror på om var och en lämnar bordet så fort h*n ätit klart eller om alla sitter kvar hela måltiden i genom.

• Banshee Queen

Jag som förälder tar hand om allt som sker i köket och badrummet vad gäller städning och undanplockning, sedan hjälps vi åt att plocka ihop i rummen, men jag gör det mesta där med.

• CeeJay

Ja, det är grundregeln. Barnen är 6 resp 4,5 år och har tagit bort sina egna tallrikar i "en evighet", ibland hjälps vi åt med allt som ska bort från bordet och ibland tar någon av oss vuxna allt (händer att även ett av barnen dukar av allt = de tycker det är roligt ibland att vara den som hjälper till mest )

• CeeJay

Jag tror man gör sig själv och sina barn en björntjänst om man agerar hushållerska/städerska i hemmet, barnen VILL oftast hjälpa till och det är en bra början att bara ta av sin egen tallrik = känns som ett bra och väldigt enkelt sätt att "lära" barnen ansvar och känslan av att man "gör rätt för sig" eller hur jag ska uttrycka det

• Kazeer

Just nu gäller att vi föräldrar gör det.

Men jag vet att min treåring plockar undan efter sig på förskolan och vi håller på att införa det här hemma också ... men jag glömmer bort det lite för ofta

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • VirrigaVerna

Våra barn har fått hjälpa till utifrån vad de klarar.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
Svar på tråden Hur ser era familjevanor ut? Ska de som är kapabla till det, plocka undan sin egen tallrik efter maten?