new age skrev 2010-12-02 22:18:22 följande:
Jag har en ganska sansad syn på droger ja.
Ständigt det svartvita tjafset, som medicin kan det vara jätte bra, som en drog för rekreationsanvändning är det varken bra eller dåligt, det är bara en drog, bättre än vissa sämre än andra.
Du har fel på siffrorna, omkring 95 % av cannabisrökare kommer aldrig få några problem med sin drog, om man nu bortser från eventuella repressalier från lagen, det är väldigt få som verkligen kör ner sig på nått så lätt som cannabis.
Det är inte ett visst spill (tänk på att det är fortfarande människor du snackar om här), varenda en som har blivit märkt av lagen utan att ha begått några verkligen brott är ett offer. som sagt, straff i förebyggande syfte fungerar inte och är direkt kontraproduktivt då vår sätt skapar bara större missbruk och utanförskap.
skulle jag bevittna riktiga brott skulle jag kalla på lagens korta arm, när det kommer till droger skulle jag kanske kunna strecka mig till att ringa om jag skulle se nån slänga blodiga kanyler omkring sig på ett dagis.
Tack det var intressant.
Nog har du en sansad syn alltid :)
Jag blir lite nyfiken på vart du får dina siffror ifrån. Utan ordentlig uppbackning så köper jag inte att 95 % aldrig får problem till följd av sin användning...
Jag ser också att du missar min poäng med just cannabis, personligen tror jag att det är de sociala strukturerna runt drogen som skapar problemen, vidare användning av andra droger, osv (gamla nyheter)
Detta är dock ointressant i denna tråden. men vi kanske kan ta det en annan gång.
Likadant är det med din syn på "lagen". Här skiljer sig vår tilltro till " lagens" förmåga. och även här presenteras det fakta som jag har svårt att köpa... men även detta är of topic.
Vad som är effektivt med lagen, förebyggande, varnande, osv. det skulle vara mycket kul att se dina tankar om detta.
Men även det är of topic.
Så tack för samtalet, ha det gött.