Julianna skrev 2010-08-12 18:42:32 följande:
Hej!
Tack för alla svar!
Jag räknade fel, det är ju ca 15 veckor på ett helt år. Ännu "värre". Och givetvis kommer vi att få utnyttja fritids.
Men jag tänker lite så här. Att ha lov för mig är att ha lov från allt vad skolmiljö heter. Att få vara
hemma med familjen. Visst, man har lov från skolan men inte från skolmijlön utan då är man på fritids och någon annan än familjen tar hand om ens barn.
Jag vill inget hellre än att vara med mina barn och jag har absolut inga problem att vara ensam med barnen. Men, jag vill gärna ha mer än 1 vecka gemensam semester som familj och min make!
Jag vill ju att mina barn ska få mer än 4 veckors sommarlov (dvs vara hemma). Fattar inte vitsen med lov annars som sagt.
Vad är vitsen med lov? Är det att barnen ska slippa just själva skolplikten med läxor och sånt? Förlåt mina dumma frågor, men det här är som en ny värld för mig.
Är jag ensam om att känna så här?
Det är som nån annan skrev stor skillnad på skola och fritids, skolmiljö eller inte. På vissa skolor ligger det ju inte ens i samma lokaler. På fritidhemmet där jag arbetar så kör vi stenhårt på att på loven så ska det vara just lov, även fast barnen inte är "lediga" och hemma. Vi hittar på massa grejer som vi inte har möjlighet till annars, och som barnen tycker är kul. Vi åker på utflykter, badar, sover över, har fest osv. Helt enkelt sånt som många barn säkert skulle ha gjort om dom varit hemma. Ibland får vi t.o.m förfrågningar från föräldrar som är hemma och har semster om inte deras barn kan få komma en dag till fritids, för att dom har hört att vi ska hitta på något skoj.
Vitsen med lov... Jag ser skolan som barnens jobb. Vi vuxna behöver ju semester ibland, och det gör barnen också. Få lite ledigt från matteböcker och läsläxor. Många lov är kvarlevor från tiden när de behövdes hemma som arbetskraft. När jag var lite och hade höstlov så kallade min pappa det för potatislov eller något liknande, för att han själv hade ledigt från skolan som lite för att hjälpa till på gården där han bodde.
Och även om alla inte har möjlighet till det, så är ju loven också en möjlighet för familjerna att slippa ifrån vardagsstress och umgås lite tillsammans.