• Julianna

10 veckors lov per år - hur får man semestern att räcka till?

Hej!

Min son börjar i 6 års verksamhet nu i dagarna. Har räknat det till ca 10 veckors lov per år.
    Hur får man semestern att räcka till? Hur gör ni?

Vi har dåligt med både föräldradagar kvar och nästan ingen hjälp från familjen.

Blir ju att man får ta typ 1 veckas gemensam semester - sen får man vara ensam med
    barnen eller vadå?

Hur gör ni?

• Svar på tråden 10 veckors lov per år - hur får man semestern att räcka till?
  • Erkki

jag motfrågar då igen hur har ni gjort hitintills? Loven har ju alltid funnits bara för att han nu går i förskoleklass och inte på förskola är det ju ingen större skillnad i hur man lägger upp året?

De flesta föräldrar på min skola är lediga mellandagarna vid jul och några dagar kring påsk och sen på sommarlovet hur de saxar vet jag inte men de flesta barn går ngn vecka efter skolavslutningen oftast fram till midsommar (minst) och sen börjar de i början på augusti hur föräldrarna är lediga vet jag inte men de saxar nog några av veckorna.

Höst och sportlov är det ofta många barn på de fritidshem jag varit på.

• Punkster
    Julianna skrev 2010-08-12 18:42:32 följande:
    Hej!

Tack för alla svar!

Jag räknade fel, det är ju ca 15 veckor på ett helt år. Ännu "värre". Och givetvis kommer vi att få utnyttja fritids.
    Men jag tänker lite så här. Att ha lov för mig är att ha lov från allt vad skolmiljö heter. Att få vara
    hemma med familjen. Visst, man har lov från skolan men inte från skolmijlön utan då är man på fritids och någon annan än familjen tar hand om ens barn.

Jag vill inget hellre än att vara med mina barn och jag har absolut inga problem att vara ensam med barnen. Men, jag vill gärna ha mer än 1 vecka gemensam semester som familj och min make!

Jag vill ju att mina barn ska få mer än 4 veckors sommarlov (dvs vara hemma). Fattar inte vitsen med lov annars som sagt.

Vad är vitsen med lov? Är det att barnen ska slippa just själva skolplikten med läxor och sånt? Förlåt mina dumma frågor, men det här är som en ny värld för mig.

Är jag ensam om att känna så här?
    Det är som nån annan skrev stor skillnad på skola och fritids, skolmiljö eller inte. På vissa skolor ligger det ju inte ens i samma lokaler. På fritidhemmet där jag arbetar så kör vi stenhårt på att på loven så ska det vara just lov, även fast barnen inte är "lediga" och hemma. Vi hittar på massa grejer som vi inte har möjlighet till annars, och som barnen tycker är kul. Vi åker på utflykter, badar, sover över, har fest osv. Helt enkelt sånt som många barn säkert skulle ha gjort om dom varit hemma. Ibland får vi t.o.m förfrågningar från föräldrar som är hemma och har semster om inte deras barn kan få komma en dag till fritids, för att dom har hört att vi ska hitta på något skoj.

Vitsen med lov... Jag ser skolan som barnens jobb. Vi vuxna behöver ju semester ibland, och det gör barnen också. Få lite ledigt från matteböcker och läsläxor. Många lov är kvarlevor från tiden när de behövdes hemma som arbetskraft. När jag var lite och hade höstlov så kallade min pappa det för potatislov eller något liknande, för att han själv hade ledigt från skolan som lite för att hjälpa till på gården där han bodde.

Och även om alla inte har möjlighet till det, så är ju loven också en möjlighet för familjerna att slippa ifrån vardagsstress och umgås lite tillsammans.
  • Tuffen

Här går många familjer ihop och tar hand om varandras barn under loven. Vi är inte med i det, har inte känt behovet.

• Julianna
    Erkki skrev 2010-08-12 19:27:41 följande:
    jag motfrågar då igen hur har ni gjort hitintills? Loven har ju alltid funnits bara för att han nu går i förskoleklass och inte på förskola är det ju ingen större skillnad i hur man lägger upp året?

De flesta föräldrar på min skola är lediga mellandagarna vid jul och några dagar kring påsk och sen på sommarlovet hur de saxar vet jag inte men de flesta barn går ngn vecka efter skolavslutningen oftast fram till midsommar (minst) och sen börjar de i början på augusti hur föräldrarna är lediga vet jag inte men de saxar nog några av veckorna.

Höst och sportlov är det ofta många barn på de fritidshem jag varit på.
    Du har rätt! Loven har funnits där hela tiden och jag tror att det mest sitter i min skalle; Illustionen att sommarlov och andra lov ska vara just lov på hemmaplan. Vi har löst det så hittills att barnen har gått på förskola och haft ledig ca 5-6 veckor på sommaren och några dagar vid jul och några dagar vid påsk. Höstlov har de aldrig haft, de har då gått på förskolan. Men på nåt sett så har det känts mer ok att ha barnen på dagis för allla andra barn är där och de har kompisar. I skolan verkar det inte vara lika vanligt att barnen går på fritids på precis alla lov och bara är lediga (hemma) ca 5 veckor på sommaren. Grannar och kompisar till oss har haft sina barn hemma jättelänge och ofta på övriga lov också. Jag har nog skapat mig en bild av att andra har sina barn hemma...fast det kanske inte är så för alla barn och föräldrar. Tack för alla reflektioner, det har hjälpt mig att få ordning på tankarna kring detta!
  • Kodia
    Julianna skrev 2010-08-13 19:18:32 följande:
    Du har rätt! Loven har funnits där hela tiden och jag tror att det mest sitter i min skalle; Illustionen att sommarlov och andra lov ska vara just lov på hemmaplan. Vi har löst det så hittills att barnen har gått på förskola och haft ledig ca 5-6 veckor på sommaren och några dagar vid jul och några dagar vid påsk. Höstlov har de aldrig haft, de har då gått på förskolan. Men på nåt sett så har det känts mer ok att ha barnen på dagis för allla andra barn är där och de har kompisar. I skolan verkar det inte vara lika vanligt att barnen går på fritids på precis alla lov och bara är lediga (hemma) ca 5 veckor på sommaren. Grannar och kompisar till oss har haft sina barn hemma jättelänge och ofta på övriga lov också. Jag har nog skapat mig en bild av att andra har sina barn hemma...fast det kanske inte är så för alla barn och föräldrar. Tack för alla reflektioner, det har hjälpt mig att få ordning på tankarna kring detta!
    Känn ingen skuld för att lämna på fritids under loven! Det gör nästan alla! På fritids brukar de göra massa roliga saker då, och barnen hinner verkligen leka länge med varandra, utan att en av den skall hem efter en timme... Det är stor skillnad mot skoldagarna.

Där mina barn går är de flesta barnen där på loven. Mina barn är jättebesvikna på att de nästan aldrig får gå på lov-fritids! (Jag är lärare)

Det jag kan rekommendera är att se till att inte behöva omsorg under sammanslagningsveckorna, och att kunna lösa studiedagarna.
  • Julianna
    Kodia skrev 2010-08-13 19:38:06 följande:
    Känn ingen skuld för att lämna på fritids under loven! Det gör nästan alla! På fritids brukar de göra massa roliga saker då, och barnen hinner verkligen leka länge med varandra, utan att en av den skall hem efter en timme... Det är stor skillnad mot skoldagarna.

Där mina barn går är de flesta barnen där på loven. Mina barn är jättebesvikna på att de nästan aldrig får gå på lov-fritids! (Jag är lärare)

Det jag kan rekommendera är att se till att inte behöva omsorg under sammanslagningsveckorna, och att kunna lösa studiedagarna.
    Tack för tipset! Ska försöka undvika sammanslagningsdagarna och studiedagar, det  borde ju funka!
  • Manchester
    emmizenma skrev 2010-08-12 16:44:14 följande:
    Fast jobbar man som lärare är det inte så enkelt att bara ta tjänstledigt  och åka iväg. Man ska ju först och främst få det beviljat av sin arbetsgivare och sedan ha råd att vara ledig utan betalt oxå.
    Hos oss får man i princip tjänstledigt för fortbildning, närståendes begravning och sin egen bröllopsresa. Inget annat. Visst är det skönt att kunna vara ledig en stor del av dotterns sommarlov (jag hade 7,5 veckor denna sommar, så det blir ju inte hela, men mer än de flesta). Men ibland önskar jag att jag också någon gång kunde vara ledig och sticka iväg någonstans när resorna är billiga, eller att vi kunde åka till England veckan efter höstlovet, när favoritlaget i fotboll har hemmamatch. Men, men... Det är svårt att hitta ett jobb där allt är perfekt.
  • Manchester

TS, jag tror inte att du behöver oroa dig. Inför nästa sommar kollar ni upp vilka veckor som ert fritids slås ihop med andra. Det brukar röra sig om två-fyra veckor, beroende på hur stort fritids är. De veckorna är nog bra om ni har semester. Många barn verkar tycka att det är lite stökigt när de måste vara med okända barn och personal. Om ni sedan tycker att fyra veckor ledigt är för lite för barnet så kan kanske ni föräldrar ta en vecka var enskilt, tex en vecka med bara pappa, tre veckor med båda och en vecka med bara mamma. Då blir det fem veckor ledigt för barnet och ni har ändå rätt mycket semester ihop. Övriga fem veckor går barnet på sommarfritids och har en massa roliga aktiviteter, utflykter och annat. Inte alls som att gå i skolan.

Kanske kan ni också gå ihop med någon annan familj. Ni tar deras barn en vecka och de tar ert en vecka.

• Tuffen

Jag vill poängtera att barn faktiskt behöver lov. Mina barn älskar sina sommarlov! Varför vill vissa ta det ifrån dem, bara för att det skulle bli enklare för föräldrarna? Livet som förälder är inte enkelt, det är väl bara att acceptera det. Alla har vi svårigheter som ska överbryggas.

• Jessa med 3

Tuffen, visst är det sant att det inte är så enkelt att vara förälder alla gånger, men det är viktigt att värna hela familjen och även parrelationen. Att offra DET blir inga barn lyckliga av...

• Tuffen

Det håller jag  med om, Jessa.

Svar på tråden 10 veckors lov per år - hur får man semestern att räcka till?