• Milkev

Så förbaskat less på över curlande föräldrar!!

Nu över till curlande föräldrar....Det har gått och grott i mig hela dagen.....Jag är inte perfekt, det ska min gud veta! Långt ifrån! Men vissa saker är enligt mig ren barntortyr.

Ex:

Pojke i parken ramlar, ställer sig upp (har sin rygg mot mamma) och börjar gå iväg igen. Mamma kutar efter och ropar högt: "men guuuud vännen hur gick det!?!" Springer efter och kramar om, pojke börjar gråta!

Är det rätt? vavavavava????

Flicka leker med kattunge, kattungen river henne lite på handen, flickan tittar på skråman men gråter inte....Mamma utbrister:"men gumman hur gick det nu? Gjorde du dig illa?" Flicka börjar gråta.....

Är det rätt??

Näe fan ni skrämmer ju ungarna! Så ser jag på saken....jag lägger mig inte i andras uppfostran, jag diskuterar sällan andras uppfostran utan går tyst därifrån istället. Alla gör vi vad vi tror är rätt för våra barn.

Själv blev jag väl övercurlad av min mor som STÄNDIGT hade ångest över mitt mående, än idag! Jag vet att det är av kärlek men banne mig skulle aldrig falla mig in i att bli likadan. Jag vill inte att mina barn ska ha ångest över att jag har ångest över att de ska må bra. Hänger ni med?

Min flicka ramlar, jag ropar glatt "upp igen gumman" Sedan är det bra med den saken. Tack å lov är min sambo likadan. Man måste väl banne mig se skillnad på när de verkligen gör sig illa eller om det bara är en småsak, annars kommer man få ungar som skriker hysterisk över varenda liten sak. Jag har två levande bevis på det.

Gumman halkade på sin snuttefilt häromdagen och bet sig illa i läppen så blodet rann, hon blev ledsen vi plockade upp henne kramade henne lugnt och visade att det inte var någon fara....lika fort som hon grinade till så slutade hon igen, vi är hennes stöttepelare, vi guidar henne vad som är farligt och inte. Sedan kunde vi torka av henne och inspektera munnen i lugn och ro, utan en hysterisk unge som var livrädd.

Jag skulle kunna sitta hela kvällen och rabbla exempel.

Jag har en god kollega på mitt jobb som delar min syn på barnuppfostran, hon har två stora äventyrslystna barn som inte skriker för det lilla minsta. De törs ge sig ut i livet med glädje istället för rädsla för tamefan varenda liten grej. En har kommit långt inom hästvärlden där hon redan som 7åring red in sin första häst.

DÄR pratar vi att guida sina barn till stabilitet! Jag anser att man snarare skrämmer ungarna om man hysteriskt jagar dem hela tiden.

Mina barn är på god väg....

Herregud kolla på era ungar först innan ni själva blir hysteriska!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-12 10:59
    okey har lärt mig att det inte heter curla.
  • Svar på tråden Så förbaskat less på över curlande föräldrar!!
  • Dreaming

Jag är helt och hållet med på TS linje.

Daltande föräldrar gör mig illamående. De skrämmer barnen och gör dem osäkra.

När jag var 8 år trillade jag av en häst och slog mig ganska ordentligt. Min pappa gick fram till mig och borstade av mig lorten och frågade mig om något var brutet. Neeej hulkade jag. Vad bra sa han och kastade mig skirkandes "JAG VILL ALDRIG RIDA MER" upp på hästen igen. Sitt rakt unge!
    Det är definitivt det bästa någon av mina föräldrar gjort för mig nånsin. För tänk om jag slutat rida då? Då hade jag ju missat allt det roliga jag haft med hästar de senaste 19 åren!
    Jag sa det till honom för några månader sedan och minsann så görjade han nästan gråta då :D

• filifjonka

Jag är verkligen ingen överbeskyddande mamma men att inte ha hjälm på ett litet barn som cyklar el dyligt i hög fart nerför en brant backe tycker jag är rätt oansvarigt. Min son gjorde en ordentlig vurpa och smällde huvudet i asfalten efter att han hade cyklat nerför en rätt brant backe med sin springcykel (och ja, det fick han för oss;)) och tack vara hjälmen så gick det bra. Diverse skrubbsår eller rent av en bruten arm går ju att laga. Värre är det med huvudet. En rätt billig livförsäkring tycker jag.

• CloudBerry 1

Ja att dalta och förvarna är inte heller min grej, men min sambo är tyvärr lite jobbig där.

Jag uppmuntrar dem ofta att våga göra saker.

• Maria222

Ja jag håller med dig, även om jag inte anser att det är att curla, men det har du ju redan lagt till i TS :)

Min mormor är makalös, hon säger ingenting annat än "akta, akta, ojojoj" när vi umgås. Allt är SÅÅ farligt också.
    Jag blir galen och min 3 åring ännu galnare :)

Däremot säger jag aldrig "det gick bra, upp igen osv" innan jag verkligen har läst av sonen för om det gick bra eller inte. Får han ont vill jag ta honom på allvar och visa honom att det är okej att bli ledsen. Jag håller mig helt enkelt neutral när han slagit sig och låter honom bestämma själv om det gjorde ont eller inte.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • chobokid

Det är ju bra att du TS och andra skribenter är så duktiga med allt, blir nästan avundsjuk!

• hewa

Håller med TS, visst är det rätt många föräldrar som förvärrar "skadan/olyckan" gnm sitt agerande. Men sen är faktiskt inte alla barn plättlätta att göra tuffa och ogråtiga. Vår äldsta tar de flesta skråmor med en nypa salt och biter ihop när det ska tvättas sår.

Yngsta (som vi kört exakt samma metoder med) kan bli helt hysterisk för lite blod. Hur lugn man än är och hur mycket man än säger att det inte är någon fara och går över osv. Allt som behöver tvättas eller som kan tänkas behöva ett plåster framkallar något som jag närmast skulle likna vid ångest

Bonanza skrev 2010-08-13 11:31:58 följande:
    Eller de som sätter hjälm på ungarna så fort de åker pulka nerför en pytteliten backe med mjuk snö. 
    Nja säger jag om hjälm. Vi har ett par principer vad gäller hjälmar - i pulkabacken, i skidbacken och på cykel. Inte för att pulkabacken är stenhård eller för att de (ännu) kommer upp i några hastigheter på skidorna. Men för att de kan bli på-åkta! Och för att pränta in regeln i huvudet på dem så de minns det utan att vi påminner - lär de sig det nu minns de förhoppningsvis det även när de är 10-12 år.
  • Nilla1

Intressant tråd!
    Kort om mina åsikter;
    Hjälm är bra.
    Curla är dåligt.

• Mammatilltvåprinsar

Jag tycker inte man behöver göra en stor sak av varje liten snubbling. Men med min son har det blivit så att han alltid "biter ihop". Man ser att det gjorde ont men han ska bara "upp och hoppa". Till och med när han ramlade med cykeln och slog sönder en tand. Man måste få vara ledsen, både för fysiska skråmor och psykiska. Tänk om han råkar ut för något traumatiskt eller blir depremerad i framtiden. Är det "upp och hoppa" då med? Får man inte vara ledsen? Förstår din poäng TS men jag tycker det är en balansgång.

• Bonanza
    hewa skrev 2010-08-20 17:50:37 följande:
    Håller med TS, visst är det rätt många föräldrar som förvärrar "skadan/olyckan" gnm sitt agerande. Men sen är faktiskt inte alla barn plättlätta att göra tuffa och ogråtiga. Vår äldsta tar de flesta skråmor med en nypa salt och biter ihop när det ska tvättas sår.

Yngsta (som vi kört exakt samma metoder med) kan bli helt hysterisk för lite blod. Hur lugn man än är och hur mycket man än säger att det inte är någon fara och går över osv. Allt som behöver tvättas eller som kan tänkas behöva ett plåster framkallar något som jag närmast skulle likna vid ångest Nja säger jag om hjälm. Vi har ett par principer vad gäller hjälmar - i pulkabacken, i skidbacken och på cykel. Inte för att pulkabacken är stenhård eller för att de (ännu) kommer upp i några hastigheter på skidorna. Men för att de kan bli på-åkta! Och för att pränta in regeln i huvudet på dem så de minns det utan att vi påminner - lär de sig det nu minns de förhoppningsvis det även när de är 10-12 år.
    När de är 10-12 år kommer de ändå inte ha hjälmen på sig.
  • Martina1

Jag säger heller aldrig "det gick bra, upp igen" innan jag vet om barnet tyckte att det gick bra eller inte. Men jag tycker att det är omtänksamt och artigt att säga "Oj då, hur gick det?" även när jag ser att min tvååring är lika glad som innan när han har ramlat. Han blir inte orolig av det utan säger "gick bra!".

Men min mamma är hopplös: "Få honom att sluta springa! Nu drunknar han! Nu kommer han ramla! Oj, oj, oj hur ska det där gå! Ta honom någon!" Bara barnet springer på gräsmattan eller är en meter från deras pool (iklädd flytväst). Tycker hon verkligen att vi ska tvinga en tvååring att aldrig springa? Och hur skulle man då gå tillväga rent praktiskt för att få honom att aldrig springa? Och tror hon verkligen att vårt barn ska ramla en meter och ner i poolen och sjunka som en sten trots flytvästen och drunkna blixtsnabbt inför näsan på båda sina föräldrar och henne själv?

• Martina1
    Martina1 skrev 2010-08-21 15:22:16 följande:
    Jag säger heller aldrig "det gick bra, upp igen" innan jag vet om barnet tyckte att det gick bra eller inte. Men jag tycker att det är omtänksamt och artigt att säga "Oj då, hur gick det?" även när jag ser att min tvååring är lika glad som innan när han har ramlat. Han blir inte orolig av det utan säger "gick bra!".

Men min mamma är hopplös: "Få honom att sluta springa! Nu drunknar han! Nu kommer han ramla! Oj, oj, oj hur ska det där gå! Ta honom någon!" Bara barnet springer på gräsmattan eller är en meter från deras pool (iklädd flytväst). Tycker hon verkligen att vi ska tvinga en tvååring att aldrig springa? Och hur skulle man då gå tillväga rent praktiskt för att få honom att aldrig springa? Och tror hon verkligen att vårt barn ska ramla en meter och ner i poolen och sjunka som en sten trots flytvästen och drunkna blixtsnabbt inför näsan på båda sina föräldrar och henne själv?
    Alltså ramla en meter sidledes.
  • enny signatur

Jag är nojig gällande vissa ting så som höjder för jag klar inte av att klättra efter och rädda. Alltså får det göras när jag inte är med.
    Jag är klart nojigare än pappan som tycker att saker gör ont och man inte ska bry sig så mycket. han hade också definitivt kastat upp barnet på hästen igen. säkert bra, jag fungerar inte så...
    men jag springer inte fter barn som slutat gråta och undrar...
    men däremot så håller jag mig klart närmare än han gör.. men  även jag får ju krupp ite ibland. undrana får ju inte göra något för att folk är rädda att de ska skada sig

Svar på tråden Så förbaskat less på över curlande föräldrar!!