sextiotalist skrev 2010-08-12 09:34:20 följande:
Nej, det är sant att det inte är för att det blåser om öronen, men spädbarn skall ha skydd på huvudet för att de har svårare att reglera temperaturen (oavsett om det är varmt eller kallt ut, oavsett sol eller moln). Om du minns och observererar sätter man alltid på något på huvudet på nyfödda, för att de inte skall bli avkylda.
Mitt barn hade hätta på sig hela första sommaren.
Nej man sätter inte alltid något på huvudet på nyfödda, så gjorde dom inte där jag fick mina barn och enligt bb var det inte nödvändigt om man inte märkte att barnen frös, vilket man kan kontrollera enkelt genom att tex känns i nacken på dem. jag satte på min första en tunn mössa på bb, men personalen tyckte att vi skulle ta av den.
Ny forskning visar ju dessutom att det är värre för ett spädbarn att bli för varmt än för kallt eftersom det ökar risken för plötslig spädbarns död.
När jag var liten fick dom höra att det inte var bra med blåst i öronen. På bvc sa dom till mig att enda anledningen att sätta något på huvudet på dem när det är varmt är för att skydda mot solen, och det räcker med en solhatt.
Bebisar har svårt att reglera värmen, därför inser man ju att det knappast är lämpligt att sätta på dem en mössa om det är 23 grader varmt ute, dom blir ju lätt överhettade...