• Mayen

Om man inte torkar håret med hårtork - blir man förkyld då?

Alltså här i Italien påstår alla att man MÅSTE torka håret med hårtork annars blir man förkyld.
    Ok på vintern, då det är rätt kallt i husen och inte skönt att gå runt med blött hår. Men nu är det ju sommar och varmt.
    Igår duschade dottern och jag lät henne sitta i linne och blött hår med jag duschade och sen var håret nästan helt torrt, så jag lät bli att föna det. Idag är hon jätteförkyld och sambon är förbannad på mig och menar att det hela är mitt fel.

Fönar ni i Sverige håret på era barn? Är det så "livsavgörande"?

• Svar på tråden Om man inte torkar håret med hårtork - blir man förkyld då?
  • La Lola
    sextiotalist skrev 2010-08-12 09:34:20 följande:
    Nej, det är sant att det inte är för att det blåser om öronen, men spädbarn skall ha skydd på huvudet för att de har svårare att reglera temperaturen (oavsett om det är varmt eller kallt ut, oavsett sol eller moln). Om du minns och observererar sätter man alltid på något på huvudet på nyfödda, för att de inte skall bli avkylda.
    Mitt barn hade hätta på sig hela första sommaren.
    Men om barnet då kan hålla tempen finns det ju ingen anledning att sätta på en mössa.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Tjohalia
    sextiotalist skrev 2010-08-12 09:34:20 följande:
    Nej, det är sant att det inte är för att det blåser om öronen, men spädbarn skall ha skydd på huvudet för att de har svårare att reglera temperaturen (oavsett om det är varmt eller kallt ut, oavsett sol eller moln). Om du minns och observererar sätter man alltid på något på huvudet på nyfödda, för att de inte skall bli avkylda.
    Mitt barn hade hätta på sig hela första sommaren.

Nej man sätter inte alltid något på huvudet på nyfödda, så gjorde dom inte där jag fick mina barn och enligt bb var det inte nödvändigt om man inte märkte att barnen frös, vilket man kan kontrollera enkelt genom att tex känns i nacken på dem. jag satte på min första en tunn mössa på bb, men personalen tyckte att vi skulle ta av den. 
    Ny forskning visar ju dessutom att det är värre för ett spädbarn att bli för varmt än för kallt eftersom det ökar risken för plötslig spädbarns död.

När jag var liten fick dom höra att det inte var bra med blåst i öronen. På bvc sa dom till mig att enda anledningen att sätta något på huvudet på dem när det är varmt är för att skydda mot solen, och det räcker med en solhatt.

Bebisar har svårt att reglera värmen, därför inser man ju att det knappast är lämpligt att sätta på dem en mössa om det är 23 grader varmt ute, dom blir ju lätt överhettade...

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • mandelblomma

ha ha nej verkligen inte. Verkar vara någon italiensk skröna som att man får kramp om man simmar direkt efter maten ;)

• La Lola
    Tjohalia skrev 2010-08-12 09:47:15 följande:

Nej man sätter inte alltid något på huvudet på nyfödda, så gjorde dom inte där jag fick mina barn och enligt bb var det inte nödvändigt om man inte märkte att barnen frös, vilket man kan kontrollera enkelt genom att tex känns i nacken på dem. jag satte på min första en tunn mössa på bb, men personalen tyckte att vi skulle ta av den. 
    Ny forskning visar ju dessutom att det är värre för ett spädbarn att bli för varmt än för kallt eftersom det ökar risken för plötslig spädbarns död.

När jag var liten fick dom höra att det inte var bra med blåst i öronen. På bvc sa dom till mig att enda anledningen att sätta något på huvudet på dem när det är varmt är för att skydda mot solen, och det räcker med en solhatt.

Bebisar har svårt att reglera värmen, därför inser man ju att det knappast är lämpligt att sätta på dem en mössa om det är 23 grader varmt ute, dom blir ju lätt överhettade...

Ja jag minns när Alma var bebis...vi var på stan o hon hade såklart en mössa på sig.
    Hon låg på en tunn brun kudde som fick en blöt fläck av hennes huvud!
    Näää, sa jag högt, nu får folk tycka att jag är dålig mamma för nu tar jag av henne mössan! 

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • aldrigmer

Jag äger inte ens en hårtork.......bor i norra Sverige och lufttorkar alltid håret på morgonen på väg till jobbet.

• Veronica f

Å herregud!? Hur dumma e folk igentligen..... NEJ!!!!!

• Analoga

Tänkte just skriva en tråd om detta och så fann jag den här

Min 6-årings förskoleklass har idrott en bit från skolan; det är en liten nätt promenad på cirka 3-400 meter. Jag tycker inte om det faktum att de går tillbaka till skolan med vått hår nu när det blir kyligare och kyligare ute. Dessutom har de direkt när de kommer tillbaka en liten rast ute!

Men hur är det egentligen med vått hår och kyla? Är det verkligen bara en myt att man kan bli förkyld av det?

Rimligtvis så kyler väl ett blött hår själva skallen? och finns det då ett virus så har man väl mindre motståndskraft.

Hon har ju mössa på sig ska jag kanske tillägga.

• Florie

Jag har gått ut med fuktigt hår i vinterkylan och nu har jag en luftvägsinfektion! Jag vet också att den direkta orsaken är  virus, men jag tror att om man blir nedkyld så får kroppen sämre motståndskraft och blir därmed mer mottaglig för virus. I fortsättningen ska jag tvätta håret på kvällen.

• astegmatism
    Mayen skrev 2010-08-12 09:10:10 följande:
    Alltså här i Italien påstår alla att man MÅSTE torka håret med hårtork annars blir man förkyld.
    Ok på vintern, då det är rätt kallt i husen och inte skönt att gå runt med blött hår. Men nu är det ju sommar och varmt.
    Igår duschade dottern och jag lät henne sitta i linne och blött hår med jag duschade och sen var håret nästan helt torrt, så jag lät bli att föna det. Idag är hon jätteförkyld och sambon är förbannad på mig och menar att det hela är mitt fel.

Fönar ni i Sverige håret på era barn? Är det så "livsavgörande"?
    Hahahahaha! då skulle jag ha blivit det för länge sedan och ofta! Jag fönar aldrig och torkar heller aldrig håret
  • FruSen
    Analoga skrev 2010-10-20 09:07:16 följande:
    Tänkte just skriva en tråd om detta och så fann jag den här

Min 6-årings förskoleklass har idrott en bit från skolan; det är en liten nätt promenad på cirka 3-400 meter. Jag tycker inte om det faktum att de går tillbaka till skolan med vått hår nu när det blir kyligare och kyligare ute. Dessutom har de direkt när de kommer tillbaka en liten rast ute!

Men hur är det egentligen med vått hår och kyla? Är det verkligen bara en myt att man kan bli förkyld av det?

Rimligtvis så kyler väl ett blött hår själva skallen? och finns det då ett virus så har man väl mindre motståndskraft.

Hon har ju mössa på sig ska jag kanske tillägga.

Jag bor i norrbotten och när vi gick från idrotten tillbaka till skolan (eller hem igen) så var håret alltid blött. På vintern är det ju bra att ha en mössa så man inte blir kall om huvudet (vid många minusgrader). 

Men det enda jag hört talas om som "kan hända" när man har blött hår är att när det är såpass kallt ute att håret fryser ordentligt´(dvs många många minusgrader) så finns det risk att man kan bryta av det. Och det blir ju inte så snyggt.

• Harmagedon

Haha. Mina italienska vänner tror benhårt på det där också. Märkligt nog gäller det inte när man är på stranden på sommaren. (Men det gäller om man duschar hemma på sommaren)

Dessutom tror de att man blir magsjuk av att frysa om magen.

När man är gravid behöver man också dricka mer vin eftersom man dricker för två...

Och nej vi pratar inte om någon håla på Sicilien här utan välutbildade Milanesare.

• yodi

kan säga så mycket som att vi aldrig använder hårtork här hemma

• Michiyo

hahaha dagens skratt.. jag har då aldrig fönat håret i hela mitt liv och jag e född och uppvuxen uppe i jämtland.. va nog ute i minus 20 med fuktigt hår om det inte torkade innan jag drog ut^^ nästan aldrig förskyld.

nä det stämmer faktiskt inte, dessutom är det lättare att få en förskylning i värmen då bakterier frodas gott i värme ;)

• elyse

Näe, det stämmer verkligen inte! När jag hade en mer lätthanterlig frisyr tvättade jag ofta håret på morgonen, satte upp det i en knut och på med en mössa (om det var vinter och runt -10) och det gick alldeles utmärkt! Mina föräldrar har aldrig fönat mitt hår... 

• Mercurialis

Jag har hår till midjan och äger inte en hårtork ... och nej, jag är inte konstant förkyld även om mitt hår får självtorka.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Om man inte torkar håret med hårtork - blir man förkyld då?