• Schnooglewookiemush

Skulle du kunna straffa din två-åring så här?

www.viforaldrar.se/artiklar/2007/02/01/jesper-juul-coachar/

Alltså: Ett nytt syskon har kommit till familjen, vilket leder till en kaotisk period för hela familjen. När syskonet börjar kunna krypa och vara mer aktivt, så blir två-åringen utåtagerande.

Då tar föräldrarna till ett straff, nämligen att stänga in två-åringen på toaletten när han gör fel.
    Bra eller anus?

Personligen tycker jag att det är vidrigt, och jag tänker mer på psykisk misshandel än uppfostran. Jag själv skulle bli galen om min partner skulle stänga in mig på en toalett för att han tycker att jag gör fel.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna straffa din två-åring så här?
  • anja1661
    Accentnougat skrev 2010-08-13 12:03:21 följande:
    Vilka bra tips du kommer med
    tack! jag har två barn (snart tre) själv och är utbildad barnskötare som just nu studerar på lärarlinjen så vi läser rätt mycket inom ämnet!
    mitt största intresse är barn och dess utveckling så jag ser och läser ALLT jag kan komma över om just barn!
  • cofiepropp

Den siste idioten är inte född...Håller med om den som sa Kan det vara annat än anus...

• Tygtiiger

Det är inte bara dåligt, det är direkt kränkande behandling av ett barn som är för litet för att förstå bättre.

Krupke, we've got problems of our own!
  • h8him

Det är inte bara ett dåligt straff utan ett vidrigt straff som barnet kan börja må riktigt dåligt av. Jag tror inte på att bestraffa barn över huvud taget.

• Lillsnufflan

Öh, anus räcker inte! Får jag låsa in min man också när han är dum? Antagligen skulle det hjälpa lika mycket på min man som det skulle på mitt barn! (Alltså inte alls om någon mot förmodan inte förstod mig...)

Jag hoppas att familjen tog åt sig vad Jesper Juul sa.

• en grönsak

Fruktansvärt!
    Borde anmälas!

• VirrigaVerna

Det är riktigt anus...
    En tvååring är alldeles för liten för att ens förstå varför den blir instängd och inga barn ska väl överhuvudtaget stängas in

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Mylla

Nä fy fan.

Men vad roligt att så många har svarat så vettigt på vad man kan göra istället.

• Mirva

Här är något som funkade hemma hos oss. Efter att jag fick tvillingar nu i juni började storasyskonet slå, bita och sparka både mig och bebisarna. H*n har aldrig slagit mig förut. Jag höll i, förklarade och försökte vara pedagogisk, men det fortsatte likväl. Jag gjorde barnet delaktigt i allt som hade med de nya syskonen, läste bok vid matning, gav beröm, ja allt som tänkas kan. Men slogs och sparkade gjorde h*n likväl.

Läste sedan här på FL ett råd. Nämn absolut inte ordet INTE. Inte heller ordet "sluta". Kom med ett förslag på vad barnet kan göra istället. Säg till barnet att du ser att barnet är argt och ledset, bekräfta känslan. Om mitt barn hoppade i sängen bredvid bebisarna föreslog jag att h*n skulle hoppa på golvet. Jag sa inte "hoppa inte i sängen". Om h'*började slå mig sa jag att h*n kan klappa mjukt, jag sa inte "sluta slåss".

Barnet behöver vägledning vad h*n kan göra istället. Börjar man förmana om att barnet ska sluta så fokuserar barnet på att inte sluta eftersom det får ännu mer uppmärksamhet om det fortsätter. När barnet tar emot det nya förslaget får man fortsätta uppmärksamma barnets nya sysselsättning, exempelvis när då barnet hoppar på golvet. Detta fungerade med förvåning på en gång, och på några dagar har beteendet nästan försvunnit helt. 

• Omorfia
    Mirva skrev 2010-08-13 00:50:07 följande:
    "jag tror inte att pojken i TS exempel är utåtagerande för att han har en lillebror,"
    Och det vet du för att...?

Att ta bort något som är kul är självklart ett straff.
    Semantiskt sett så är ju alla konsekvenser ett "straff", det betyder inte att konsekvenser är dåliga.

Jag baserar mina tyckanden i frågan på vad som stod i artikeln:
    "Mats var bara lite drygt ett år när lillebror Brage, i dag 14 månader, föddes. Brage hade kolik och höll storebror vaken nätterna igenom. Dessutom krävde han det mesta av föräldrarnas uppmärksamhet.
    Sedan Brage börjat krypa runt och intressera sig för Mats leksaker försvarar storebror sina intressen direkt. Han kan slå, dra i håret och sparka.
    Föräldrarna oroar sig för Mats aggressivitet, men är oeniga om hur de ska få honom att sluta. Katrin försöker tala honom tillrätta i ett annat rum, medan Paul tycker att pojken lär sig mest av att smaka sin egen medicin. "

Pojken blev inte utåtagerande när han fick ett syskon, utan när han han blev 2 år. Att en tvååring är självisk med sina leksaker är normalt för en tvååring. Det är heller inte ett patologiskt beteende att en tvååring slåss. Det är en övergående fas som föräldrarna ska hjälpa honom genom och att bli instängd är inte hjälp.
  • Mirva
    Omorfia skrev 2010-08-14 08:22:06 följande:
    Semantiskt sett så är ju alla konsekvenser ett "straff", det betyder inte att konsekvenser är dåliga.

Jag baserar mina tyckanden i frågan på vad som stod i artikeln:
    "Mats var bara lite drygt ett år när lillebror Brage, i dag 14 månader, föddes. Brage hade kolik och höll storebror vaken nätterna igenom. Dessutom krävde han det mesta av föräldrarnas uppmärksamhet.
    Sedan Brage börjat krypa runt och intressera sig för Mats leksaker försvarar storebror sina intressen direkt. Han kan slå, dra i håret och sparka.
    Föräldrarna oroar sig för Mats aggressivitet, men är oeniga om hur de ska få honom att sluta. Katrin försöker tala honom tillrätta i ett annat rum, medan Paul tycker att pojken lär sig mest av att smaka sin egen medicin. "

Pojken blev inte utåtagerande när han fick ett syskon, utan när han han blev 2 år. Att en tvååring är självisk med sina leksaker är normalt för en tvååring. Det är heller inte ett patologiskt beteende att en tvååring slåss. Det är en övergående fas som föräldrarna ska hjälpa honom genom och att bli instängd är inte hjälp.
    Ja du kan ju tycka, men du vet inte. Det vet nog bara barnet själv i så fall. Långt ifrån alla tvååringar försvarar sina leksaker på det sättet, därför kan faktum att det finns ett mindre syskon spela in i beteendet.
  • Omorfia
    Mirva skrev 2010-08-14 10:00:46 följande:
    Ja du kan ju tycka, men du vet inte. Det vet nog bara barnet själv i så fall. Långt ifrån alla tvååringar försvarar sina leksaker på det sättet, därför kan faktum att det finns ett mindre syskon spela in i beteendet.
    Precis som alla andra i den här tråden så tycker jag. Ingen av oss är tvååringen, och även om någon var det så är självanalys vid två års ålder inte möjligt.
  • Mirva
    Omorfia skrev 2010-08-14 10:36:36 följande:
    Precis som alla andra i den här tråden så tycker jag. Ingen av oss är tvååringen, och även om någon var det så är självanalys vid två års ålder inte möjligt.
    Ja jag skrev just det att du tycker, men i inlägget jag svarade på från början så framgick det inte att du tyckte, utan det framstod som fakta.

Självklart kan barnet inte analysera sig själv, därför skrev jag "i så fall", men barnet känner känslan och agerar utifrån den.
  • VirrigaVerna
    Mirva skrev 2010-08-14 02:09:22 följande:
    Här är något som funkade hemma hos oss. Efter att jag fick tvillingar nu i juni började storasyskonet slå, bita och sparka både mig och bebisarna. H*n har aldrig slagit mig förut. Jag höll i, förklarade och försökte vara pedagogisk, men det fortsatte likväl. Jag gjorde barnet delaktigt i allt som hade med de nya syskonen, läste bok vid matning, gav beröm, ja allt som tänkas kan. Men slogs och sparkade gjorde h*n likväl.

Läste sedan här på FL ett råd. Nämn absolut inte ordet INTE. Inte heller ordet "sluta". Kom med ett förslag på vad barnet kan göra istället. Säg till barnet att du ser att barnet är argt och ledset, bekräfta känslan. Om mitt barn hoppade i sängen bredvid bebisarna föreslog jag att h*n skulle hoppa på golvet. Jag sa inte "hoppa inte i sängen". Om h'*började slå mig sa jag att h*n kan klappa mjukt, jag sa inte "sluta slåss".

Barnet behöver vägledning vad h*n kan göra istället. Börjar man förmana om att barnet ska sluta så fokuserar barnet på att inte sluta eftersom det får ännu mer uppmärksamhet om det fortsätter. När barnet tar emot det nya förslaget får man fortsätta uppmärksamma barnets nya sysselsättning, exempelvis när då barnet hoppar på golvet. Detta fungerade med förvåning på en gång, och på några dagar har beteendet nästan försvunnit helt. 
    Det var ett bra sätt att hantera situationen på tycker jag. Tummen upp för det förslaget!
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • kerstinsdotter

Barn ska inte bestraffas öht och det här var sällsynt vidrigt gjort av föräldrarna. Om ens barn beter sig på ett icke önskvärt sätt så ska man som förälder alltid titta på vad man själv har gjort för att orsaka det beteendet själv, lösningen finns där inte hos barnet. Tycker jag.

Svar på tråden Skulle du kunna straffa din två-åring så här?