• tezz840

hemma går det jättebra men på dagis inte alls..

Under dom sista veckorna så har vi kör hårdträning för o slippa blöjan. Hemma så går det jättebra, det kan hända nån olycka ibland men inte varje dag..
    Han har börjat säga till innan att han vill gå på toaletten både när det gäller kiss o bajs och när vi e ute så går vi in i en buske eller nåt..
    Men denna veckan så började dagis igen och det har gått skitdålig hela veckan.. Han har kissat och bajsat på sig hela tiden verkar det som.. när dom sätter han på toaletten så säger han att det inte kommer nånting.
    Får alltid med mig 2-3 par blöta byxor o kalsonger hem som han kissat ner.. =(
    Den ena fröken säger att det e bara o köra på och att det e så i början, medan en annan är mer tveksam o säger att vi får se hur det går denna veckan.. =/
    Jag tycker det e så synd att han ska springa med kiss eller bajs i byxorna, han har blivit förkyld nu för att han har varit blöt för länge.. antagligen när dom varit ute o lekt.. =( Blir ledsen när jag tänker på det..
    Vad ska vi göra? Det har ju gått så bra här hemma.. =(

• Svar på tråden hemma går det jättebra men på dagis inte alls..
  • Eligrabbarna

Tycker inte heller ni ska backa. Trodde inte min son skulle klara det men nu är han blöjfri dagtid. Ungefär 1 olycka per dag men då är det bara lite i kalsongerna och det tycker jag är oj. Så kämpa på så hinner ni nog innan dagisstarten.

• Enensammamma

Tack tjejer! {#emotions_dlg.flower} Ska försöka kämpa på

• LabLover

Pratade ganska länge med personalen igår när jag hämtade barnen. De tror att hon reagerar på alla nya barn som skolas in just nu. Förra åter var hon en av de yngsta och nu är de bara 4 kvar och 11 nya små som en del är ledsna mycket. Personalen tycker inte att de hinner med henne riktigt Hemma går det bara bättre och bättre dock!

Anne69 skrev 2010-09-07 21:23:53 följande:Det där med att bajsa i trosorna höll min tjej också på med. Men det var bara att hålla ut (som med så mkt annat) och det gav sig också efter ett par veckor. Sen har jag upplevt att fsk-personalen är mkt lyhörd för föräldrars önskemål, så de ställer säkert upp på det om du känner dig säker. Dock låter det ju som att ni inte är riktigt klara hemma än eftersom hon bajsar i byxorna.
    Det har du ju rätt i. De känner sig lite stressade av inskolningarna. Sista börjar nu så efter det kom vi fram till att ta nya tag och då prata med dottern om att det är det som gäller.
    Enensammamma skrev 2010-09-07 17:07:41 följande:
    Jag undrar hur det ska gå för min dotter när hon börjar dagis igen 20 september. Hon är blöjfri hemma men kissar på sig hela tiden så fort hon får byxor på sig Obestämd Blir väl tvungen att sätta på blöja igen då hon börjar vilket känns som att börja om från 0
    Min dotter har också enklare att säga ifrån om hon bara har trosor. Bara kör på, du har gott om tid. Lycka till!
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • dancehanna

Hejsan....
    Min son har vart blöjfri i tre månader hemma och överallt annars förutom dagis...Jag kommer inte äns ihåg sist det var en olycka....Sedan dagis började igen för en månads sedan har det vart hopplös! Får hem 3-5 omgångar med kläder varje dag...Han småskvätter, dom trodde att det var urinvägsinfektion vilket det inte är för det har jag kollat upp...Så nu får han ha blöja på dagis från och med imorgon! Det blir inte bättre....
    Är det fel eller ska man fortsätta kämpa med att tvätta varje kväll?
    Är det att barnen blir så uppspelta när dom leker och inte kan hålla tätt? Mitt problem verkar vara att han får obegränsat med dryck på dagis..Vilket personalen hävdar att dom inte kan hålla koll på eftersom dom stora barnen sköter sig själva när dom tvättar händer...Då dricker min son gärna ur kranen?! Han är 2år 8mån. Bra tips vore jätte tacksamt...

• Anne69

Jag tror faktiskt att det handlar om hur följsamma personalen inom fsk kan vara. Tiden räcker helt enkelt inte till för att läsa barnets signaler hela tiden och eftersom åtminstone min tjej tycks ha svårt att säga till alla gånger så kommer det i byxorna istället. Så egentligen måste man få personalen att prioritera detta, det borde "löna" sig även för dem eftersom de sen får ett blöjfritt barn o det blir mkt enklare för dem!

Vår fina start på veckan slutade desto sämre..... efter tre dagar helt utan olyckor blev det sen två dagar med påbajsningar Som tur är märks inget av det härhemma, hon går själv o både kissar o bajsar.

• Eligrabbarna

Min stora son kissade på sig hela tiden o de ville sätta på blöja men jag vägrade. De fick helt enkelt sätta honom oftare på toa. En gång i timmen, sen löste det sig. Sätt krav på dem.

Vår lillkille har kommit in i en liten negativ trend. Han är duktig men man måste påminna honom oftare nu än innan. Det löser väl sig antar jag.

• Enensammamma

Här händer det grejer Dottern är numera helt blöjfri (på dagen) inte en enda olycka och inga påminnelser. Det bara hände

Men på måndag är det dagis då...

• Anne69
    Enensammamma skrev 2010-09-16 23:39:35 följande:
    Här händer det grejer Dottern är numera helt blöjfri (på dagen) inte en enda olycka och inga påminnelser. Det bara hände

Men på måndag är det dagis då...
    Kul! Nu är ni redo för dagis!

Hos oss går det verkligen upp o ner! Vissa dagar får vi hem tre ombyten, andra inget alls. Men på  dagis står de  på sig och följer vår önskan, det är så skönt! Hemma går det som tur är fortfarande lika bra som alltid - helt olycksfritt! När hon är hemma med barnvakt funkar det också......så det måste vara ovanan och otryggheten i förskolan som spökar. Men vi står ut o hoppas att det är avklarat till vinteroverallen ska på.
  • leeena

Har tvillingtjejer som snart fyller 3 år,och de "slutade" med blöja i somras då vi var lediga länge. Efter ett par veckor gick det riktigt bra,de sa till själva när de skulle kissa och olyckorna kom allt mer sällan. Men sen började dagis i augusti och det har bara gått bakåt. Känns som att det går sämre och sämre och de har även börjat kissa på sig här hemma. Personalen har haft fullt upp med inskolningar av nya barn så någonstans känns det som att de inte "hinner med " att ha koll på mina tjejer. Men de har mängder av ombyten ,så de står aldrig utan kläder.Nu de senaste dagarna känns det som att personalen har "tröttnat" på att ta hand om tjejerna när de har kissat ner sig och jag får alltid höra " jaha,nu har ni många påsar att ta hem..Idag IGEN " 
    Vad gör man ?  Att sätta på dem blöja igen känns som att börja om.

• Anne69

Vi fortsätter o det känns som att det går lite bättre för varje vecka. Det kan vara stora variationer mellan dagarna men även denna vecka har vi haft tre heltorra dagar på förskolan och två dagar med olyckor (en resp. två).

När jag läser Leeeenas inlägg tänker jag att det är bäst att stå på sig som förälder nu! Vi har tur och vår fsk är helt med på noterna trots att hon bara är 2 år. Men jag förstår att man kan känna sig pressad att sätta på blöjan ingen, men där tänker jag att du ska hålla emot. Det kommer ju att ge sig! Och för dina barn är det ju ingen tvekan om att de är mogna nog. För mig kändes det skönt att höra att de nu hade fyra barn som de alla satte klockan på och som var utan blöja - det kändes liksom bra att inte vara ensam.

• Eligrabbarna

Jag skulle aldrig sätta på blöjan på ett barn som "varit torrt"...alltså haft en period av flera veckor torr och sedan kommer ett bakslag.
    Vår son var ju bara 20 månader när han blev torr... det är 1½ månad sedan nu och nu har det börjat bli mer olyckor än förut men det skulle aldrig falla mig in att sätta på honom blöjan.

Han har en olycka per dag på dagis och det är ALLTID på fm när de är ute. Jag har sagt att han inte klarar sig så länge (han kommer dit kl. 09 och så går de in 11:30). De har själva upptäckt att det oftast är runt 11-tiden som han kissar på sig så jag hoppas de börjar gå in med honom och låter honom kissa vid 10:30 eller något sådant för då skulle vi inte ha några olyckor.

Däremot har han börjat bajsa i kalsongerna hemma vet inte varför för han är inte hård i magen eller så...får försöka jobba på det, men jag anser honom vara helt torr dagtid även om det händer olyckor. Har ju en 4 åring som det fortfarande händer olyckor för och han är ju också torr, anser att de är likadana bara att lilla sonen (21 månader) inte kan hålla sig lika länge när han väl säger till att han är kissnödig,

Så stå på er på dagis!!

• Anne69

Konstigt det där med fm-olyckorna ute. Hos oss har de verkligen börjat kissa barnen efter klockan och jag fick bara hem en omgång nerkissade utekläder denna vecka. Och visst är det stökigare att hela tiden springa in med barnen, men i det stora hela tycker jag att de fått till det rätt bra i vår förskola.

• Eligrabbarna
    Anne69 skrev 2010-09-26 11:21:30 följande:
    Konstigt det där med fm-olyckorna ute. Hos oss har de verkligen börjat kissa barnen efter klockan och jag fick bara hem en omgång nerkissade utekläder denna vecka. Och visst är det stökigare att hela tiden springa in med barnen, men i det stora hela tycker jag att de fått till det rätt bra i vår förskola.
    ja de gör ju så i vanliga fall att de kissar dem på tider. de går ut kl. 09 och kissar dem då (men vi lämnar barnen kl 09 så vi kissar honom ungefär 08:30 innan vi åker), men han klarar sig inte till 11:30 då de går in o kissar dem igen, så nu ska de börja gå in med honom...men jag tror inte de tänkte på att han inte klarade 2.5-3 timmar utan att kissa...han är ju fortfarande så liten så han har väl inte fått så stor blåsa än.
  • CloudBerry 1

Fungerar det bra på någon förskola i Sverige? Nej, inte troligt.

Ofta så behöver barnet väldigt snabbt komma till toan när de säger till och förskolepersonal bryr sig inte/hör inte/hinner inte agera när barnet säger till, så är det ofta. Därför fungerar det inte.

Det är värdelöst och dåligt och hade vi haft en röd regering så kanske det sett bättre ut men nu har vi inte det så några förbättringar inom förskolan kan vi inte vänta oss.

Personligen så fungerar det mycket bättre med toaträning hos en dagmamma, där var det aldrig någonsin några problem när dottern kom dit och hade slutat med blöja vi 1½ år. Det hände inte en enda olycka. Det är kvalité på barnomsorg det.

• CloudBerry 1

På förskolan så skiter de i att lyssna individuellt på barnet utan barn behandlas som ett kollektiv, en skock får som ska vara kissnödig samtidigt. Det fungerar såklart inte så i verkligehten.

• Eligrabbarna
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-26 11:28:54 följande:
    Fungerar det bra på någon förskola i Sverige? Nej, inte troligt.

Ofta så behöver barnet väldigt snabbt komma till toan när de säger till och förskolepersonal bryr sig inte/hör inte/hinner inte agera när barnet säger till, så är det ofta. Därför fungerar det inte.

Det är värdelöst och dåligt och hade vi haft en röd regering så kanske det sett bättre ut men nu har vi inte det så några förbättringar inom förskolan kan vi inte vänta oss.

Personligen så fungerar det mycket bättre med toaträning hos en dagmamma, där var det aldrig någonsin några problem när dottern kom dit och hade slutat med blöja vi 1½ år. Det hände inte en enda olycka. Det är kvalité på barnomsorg det.
    fast på vår förskola tycker jag faktiskt det fungerar bra. vi är jättenöjda. det KAN ju inte vara en förskollärare på varje barn, det är ju en ren omöjlighet. det händer ju olyckor hemma med så att det inte skulle hända en olycka på förskolan är ju rätt dumt att tro. jag är väldigt glad att det bara är en olycka med tanke på allt roligt som finns att göra där!
  • LabLover

NU har det lossnat. Idag sa hon t o m till när de var ute och lekte, de hann gå in, få av alla kläderna och hon kissa på toa. Precis om hemma men med mer störning.

Problemet för dottern var nog att hon blev lite förvirrad i kombination med att personalen var för snäll. Ville hon inte kissa innan de gick ut t ex så satte de på blöja. Inte så bra så för lite drygt en vecka sedan sa jag att det fick vara nog. De tuffade efter det till sig lite, jag pratade med dottern hemma om att nu ska hon bara ha blöja när hon sover så nu fungerar det!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Anne69

För oss känns det också som att det har lossnat! Vi är över puckeln! Visst kommer det säkert hända enstaka olyckor framöver men.......nu har det gått nästan en vecka sen förra olyckan

Så om man nu kan säga att vi klarat av det värsta så tog det 6 veckor från dagisstart tills hon kände sig så trygg med tillvaron att det inte längre blev några olyckor!

Svar på tråden hemma går det jättebra men på dagis inte alls..