Nu grundar sig detta i en jäkligt mjäkig sambo från början, ville bara klargöra det...
Mina svärföräldrar är ganska gamla 65+ och i alla fall svärmor är sjuklig. Jag själv har ett socialt handikapp som går ut på att jag har skitsvårt att umgås med folk "bara för att". Bara för att de här två människorna nuppade en gång i tiden som ledde till en unge som jag sen råkade bli kär i 23 år senare så "måste" vi sitta och umgås och fika med jämna mellanrum, trots att vi egentligen inte har något att säga varandra?? Inga gemensamma intressen, inget direkt intresse för varandra, vi bara pratar väder för att man "ska". Då det är jag som har handikappet så ser jag dem som två gamlingar bara, jag känner inget för dem, jag har inget intresse av dem, jag anser inte att de har med mitt liv (som är ganska komplicerat...) att göra bara för de är sambons föräldrar, de är väl lite mer såhär att de vill lära känna mig för att jag är deras sons flickvän så därför "ska" vi umgås. Hos mig börjar alla människor på noll, oavsett vad jag har för relation till dem. Bara för jag är bra kompis med dig så innebär inte det att jag automatiskt även är kompis med din syster/din vän, vad det nu må vara!
Jag har talat om för sambon att jag tycker de är "jobbiga", de frågar en massa som jag inte vet hur jag ska svara på, jag drar inte upp mina handikapp för tjejen i kassan på Ica, varför ska jag göra det för dessa två människor som jag "lärt känna" av EN anledning, jag känner mig väldigt obekväm i sällskap med dem. Svärmor inser liksom inte sociala gränser, senast tyckte hon att jag skulle hålla föredrag om MIN SYSTERS liv, jobb och killar inför alla på julafton... Och detta då som sagt kombinerat med att mina sociala gränser går som heldragna linjer i vägen. Hon inser inte vad hon kanske inte borde fråga om och jag anser att hon snokar så fort hon öppnar truten. Ingen bra kombination...
Detta har gjort att sambon tror att jag tycker sämre om dem än vad jag gör, jag bara känner dem helt enkelt inte! Han håller isär oss som katt och råtta! Jag firar inte mina släktingars födelsedagar om inte personerna betyder nåt för mig, jag firar inte hans släktingars födelsedagar om de inte betyder nåt för mig. Jag sköter relationerna på min sida och han på sin sida. Och sambon är uppenbarligen inte så noga med relationerna på sin sida för han bjuder i princip aldrig hem dem, vi blir aldrig bjudna dit, möjligtvis om någon fyller, möjligtvis på julafton. Mina föräldrar är yngre och mer "fart" i, vi båda trivs bra med dom, de bjuder hem oss, bjuder med oss på aktiviteter, de hjälper oss med saker, t.ex. när vi flyttat etc. Nån gång hade visst svärmor sagt att hon känner sig utanför för vi umgås så mycket med mina föräldrar, men ändå så sitter hon bara på sin röv och väntar på att vi ska komma förbi och fika, istället för att bokstavligen bjuda hem oss. (Och jag hindrar absolut inte sambon från att åka till dom, peppade honom t.o.m i början men näe, han åker verkligen aldrig). När hans familj i somras åkte iväg för att fira svärmors 65-årsdag så passade sambon hans systers katter...
Detta har lett till att jag har träffat mina svärföräldrar kanske fyra gånger på tre år, och under högst formella former.
Så det jag skulle komma till var att jag känner dem helt enkelt inte. Vilken mamma lämnar sina barn till människor de inte alls känner?? Skulle svärmor färga håret skulle jag nog inte känna igen henne om jag såg henne på stan. Sen kan det vara världens underbaraste människor, vad vet jag?? Och jag anser faktiskt att det är sambons ansvar att se till att vi umgås mer och lär känna varandra om han vill det.
Så summa sumarum, folk får ha vilka relationer eller vilka blodsband de vill till våra barn, om jag inte känner människan så lämnar inte jag våra barn till dem!! Som det är idag så skulle jag hellre lämna ett barn till tjejen i luckan i korvkiosken än till svärmor, jag känner fasen henne bättre...!
Och givetvis är det samma åt andra hållet, om jag har en släkting eller en vän som jag vet är helt underbar med barn, men som sambon inte känner så skulle jag aldrig propsa på att hon ska vara barnvakt bara sådär, utan då istället försöka få sambon och den här personen att lära känna varandra så att även sambon får förtroende för henne.
Men som det är nu så struntar uppenbarligen sambon både i våra och i våra framtida barns relationer till sin släkt på hans sida, och då orkar inte jag heller bry mig. Och de är som sagt gamla redan nu, de lär ju inte direkt vara yngre den dagen vi får barn.