• Modgun

Vad betyder *visa hänsyn* för dig?

Vad jag har förstått så är "visa hänsyn" ganska defust. Så jag undrar vad det betyder för er. Stämmer Inget av röstningsalternativen så får ni mer än gärna skriva endå.

För mig så är det *2. Alla ska visas hänsyn i den mån det går.*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-12 20:56
    Jag såg nu att jag stavat fel på deffust. Ber om ursäkt för det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-12 21:20
    diffust skulle det stå.

Men denna tråd handlade inte om mina problem med gramatik eller stavningen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder *visa hänsyn* för dig?
  • qzectb

När skulle det inte gå att visa hänsyn? Vad är sammanhanget? Vad betyder "defust"? (Diffust misstänker jag.)

• nathana1

Alla förtjänar väl att man visar hänsyn, som för mig är ganska synonymt med att visa respekt..

• Modgun
    qzectb skrev 2010-08-12 20:51:48 följande:
    När skulle det inte gå att visa hänsyn? Vad är sammanhanget? Vad betyder "defust"? (Diffust misstänker jag.)
    Ja ursäkta min stavning. Och Ja jag menar deffust.

Sammanhanget fins det väl inget direkt, utan jag vill veta vad det betyder för folk. Man kan inte alltid visa hänsyn till alla, det finna alltid någon som blir kränkt, tar illa upp. osv,osv. Men man kan visa hänsyn till alla i den mån det går. Så tycker jag iaf.
  • Mariohn

Sjukt konstig tråd. Jag tar hänsyn till alla om de tar hänsyn till mig. 

• qzectb

Diffust med i, som i diffusion mm.

Det finns ju vissa fall då man inte kan göra alla nöjda, men det är inte samma sak som att vara hänsynslös tycker jag. Man behöver ju inte köra över den part som kommer till korta, man kan på så trevligt sätt som möjligt klargöra situationen och visa hänsyn fast man inte kan ge favörer.

När skulle man behöva bete sig tölpaktigt mot någon? (Ja, bortsett från fallet där någon annan beter sig svinigt först, men det tycker jag är en helt annan sak, då är det den som tvingar en själv i försvar).

• Modgun
    Mariohn skrev 2010-08-12 21:02:34 följande:
    Sjukt konstig tråd. Jag tar hänsyn till alla om de tar hänsyn till mig. 
    Varför?
    Jag är nyfiken på vad "visa hänsyn" betyder för andra. och uppenbarligen så betyder det inte samma för alla.

Är det sjukt konstigt så, ja då får det väl vara det då.
  • Modgun
    HonSomHarDetLångaStörigaNicket skrev 2010-08-12 21:09:20 följande:
    Vad menar du med hänsyn och i vilket samanhang?
    Måste det finnas ett samanhang?
    Vad jag menar med hänsyn har jag klargjort i ts.
  • Sublime

Är deffust ett ord eller menar du diffust?

• Modgun
    a75nnna skrev 2010-08-12 21:18:20 följande:
    Är deffust ett ord eller menar du diffust?
    Ja diffust.
    Ber återigen om ursäkt om det varit oklart.
  • Snelson

Jag försöker visa hänsyn till alla, oavsett situation. Varför skulle jag utesluta vissa människor? Jag fattar inte varför...

• Mummyfied

Går ju omöjligt att vara alla till lags, så jag får ta alternativ två - i den mån det går ska det visas hänsyn.

• Clobberella

Beror på sammanhang. När man kör bil -Ja, när man söker jobb -Nej.

• qzectb
    Clobberella skrev 2010-08-13 07:24:41 följande:
    Beror på sammanhang. När man kör bil -Ja, när man söker jobb -Nej.
    Klart du visar hänsyn när du söker jobb. Om du inte gör det, så det märks för arbetsgivaren, är du garanterat ute. Hänsyn betyder för mig inte att alla skall få det precis som de vill. Det är inte hänsyn att ge någon annan jobbet man själv vill ha, det är uppoffring.

Den som inte visar hänsyn, till exempel när man söker jobb, tränger sig före i kön, häller bläck på andras ansökningshandlingar, sprider illvilliga rykten om de andra sökande... Och om man visar hänsyn så beter man sig trevligt och seriöst, "låt bäste man vinna", försäker själv vara bäst men utan att trycka ner de andra.

Ordens betydelse är viktig och knepig. (Och stavningen också. "Defuse" är ett engelskt ord som betyder "ta bort/släcka stubinen".)
  • Fungus

Jag tycker att alla skall visas hänsyn då det för mig är synonymt med respekt. Det innebär dock inte att alla får som de vill.

*Röstade annat då jag tolkade in egna meningar i alternativen och blev förvirrad*

It?s psychosomatic. You need a lobotomy. I?ll get a saw.
  • Lillsnufflan

Hur man ser på frågan beror väl på vad man anser att "visa hänsyn" betyder. För mig betyder termen att jag innan jag gör något (det kan vara vad som helst) tänker igenom hur mina handlingar påverkar folk omkring mig. Sedan försöker jag handla så att det får så få negativa konsekvenser för alla inblandade. Det betyder inte att jag agerar på ett sätt som gör alla nöjda och glada.

Om en socialsekreterare arbetar med ett fall där ett barn far illa kanske h*n gör analysen att det är bäst för alla iblandade att man beslutar att tvångsomhänderta barnet men också försöker kommunicera på ett pedagogiskt och bra sätt till föräldrarna varför man gör det. Föräldrarna lär inte bli nöjda och glada, men hon har i alla fall tagit deras känslor i beaktande och gjort det lilla h*n kunde för dem och framför allt så hade konsekvensen för barnet blivit alldeles för svår om hon undlåtit att tillse att det tvångsomhändertogs. Alltså tycker jag att hon tagit hänsyn även till föräldrarna, även om barnets rätt vägde mycket tyngre och därför i första hand blev det avgörande för hennes handlande.

Med denna syn på vad "hänsyn" är så tycker jag att man ska visa alla hänsyn.

Hoppas ni förstod vad jag skrev, det kändes lite svårt att förklara.

• Clobberella
    qzectb skrev 2010-08-13 08:01:38 följande:
    Klart du visar hänsyn när du söker jobb. Om du inte gör det, så det märks för arbetsgivaren, är du garanterat ute. Hänsyn betyder för mig inte att alla skall få det precis som de vill. Det är inte hänsyn att ge någon annan jobbet man själv vill ha, det är uppoffring.

Den som inte visar hänsyn, till exempel när man söker jobb, tränger sig före i kön, häller bläck på andras ansökningshandlingar, sprider illvilliga rykten om de andra sökande... Och om man visar hänsyn så beter man sig trevligt och seriöst, "låt bäste man vinna", försäker själv vara bäst men utan att trycka ner de andra.

Ordens betydelse är viktig och knepig. (Och stavningen också. "Defuse" är ett engelskt ord som betyder "ta bort/släcka stubinen".)
    Nja, det beror väl på. Jag tänker ju inte vara snäll mot andra sökande och därmed försämra mina egna chanser.
  • VirrigaVerna

Alla visar hänsyn i den mån det går utifrån de förutsättningar som individen har.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Julias Farsa

Klart man ska visa hänsyn, men inte till allt. Eftersom vi har religonsfrihet, anser jag att man ska vara fri från att visa hänsyn till diverse religösa krav i det offentliga rummet. Tyvärr gör vi int det utan böjer oss i vissa samanhang så vi kan inte kalla Sverige för helt religionsfritt.

• Shadilly
    Julias Farsa skrev 2010-08-14 01:55:43 följande:
    Klart man ska visa hänsyn, men inte till allt. Eftersom vi har religonsfrihet, anser jag att man ska vara fri från att visa hänsyn till diverse religösa krav i det offentliga rummet. Tyvärr gör vi int det utan böjer oss i vissa samanhang så vi kan inte kalla Sverige för helt religionsfritt.
    Fast religionsfrihet betyder ju inte fritt från religion, utan att alla har rätt att utöva den religion de känner är rätt om den inte strider mot gällande lag.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
Svar på tråden Vad betyder *visa hänsyn* för dig?