min 20månaders slår sin babysyster när han kommer åt
Hej, har en tvåveckors tjej och en 20 månaders kille hemma.Den senare har börjat slåss, innan bets han l'nge vid alla slags tillfällen (när frustrerad men också exalterad, mys osv) vilket han slutade med för ett bra tag sen nu. På sistone har han själv blivit knuffad och slagen av barn i samma ålder på lekplatsen och efter det har han "testat" på oss men framför allt på sin syster vilket alltid gör mig helt rasande och ledsen. min reaktion blir att skrika nej och börja gråta (är inte rustad för detta ännu, ammar på nätterna osv) ofta känner jag att jag blir alldeles för arg och kanske borde alltid svara med "nej klappa fint " och vara mjuk - men jag klarar det inte. Han förstår klappa fint, och gör alltid det när man ber - men att slå slutar han inte med trots att han på ett plan vet att han inte får. På ett annat plan vet jag att han inte fötrstår att det gör ont (?)
Min beskyddar instinkt mot den lilla är så stark att jag nästan känner mig hatisk mot det stora barnet när han kommer åt att slå den lilla. Jag kan aldrig lämna henne en aldrig så liten stund för är rädd han ska göra henne illa. När han slår är det för jag sitter och ammar och har händerna fulla och inte hinner parera. Han sticker också in händerna genom spjälorna i hennes säng och nyper henne Hårt, ofta i ansiktet. Om två veckor börjar han dagis och jag kan inte vänta. Får jättedåligt samvete för mina känslor och mår verkligen dåligt av detta - och framför allt HUR ska jag få honom att sluta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-13 13:26
Förutom detta, ska jag tillägga är storebror en glad och snäll kille för det mesta!