• Zygo

Någon gravid med diabetes och som jobbar inom sjukvården?

Undrar om det är någon som jobbar som sjuksköterska eller liknande och som har diabetes/grav.diabetes?

Jag är anestesisjuksköterska och måste sticka mig 9 ggr/dygn, tar insulin pga grav.diabetes. Känns inte helt hygieniskt att ständigt ha öppna sår på fingertopparna efter att ha tagit blodsockret så ofta. Kan ju ta tejp på kring fingrarna efter att ha stuckit sig, men då blir det svårt att hålla händerna rena?

Jag måste få avlösning varje gång jag ska kolla mitt blodsocker, dvs någon måste gå in o övervaka min patient som är sövd, under tiden jag får gå ut och sticka mig. Bekymrar mig något att det inte kommer funka, vi är dåligt med personal och den som ska vara i "korridoren" har ofta fullt upp med en massa annat.

Hur har ni andra gjort? Några tips, saker att tänka på osv? Har det funkat på er arbetsplats?

• Svar på tråden Någon gravid med diabetes och som jobbar inom sjukvården?
  • Isabelle Kristin

Hej!

Jag är inte gravid nu men var i klinik på olika avdelningar som läkarstuderande på 8:e terminen samtidigt som jag var gravid förra året, så jag vet vad du går igenom. Tänkte också mycket över hygienen, speciellt om jag var med till en operation. Som studerande hade jag inte lika mycket ansvar som när man jobbar så jag kunde gå ifrån om jag behövde ta extra mycket blodsocker men det kändes jobbigt att göra det.

Mitt råd är att erkänna att man behöver lite lugnare program, altså erkänna för sig själv att man ska ta blodsockrerna och inte känna sig som en belastning om man ber en kollega om att ta över den minut man använder på att ta blodsocker. Jag vet inte hur du har det men jag tycker det är jätte jobbigt att be om extra hänsyn på grund av min diabetes men just under graviditeter tror jag det är bra att svälja den stoltheten och faktiskt be om extra hjälp och hänsyn...

Isabelle

Svar på tråden Någon gravid med diabetes och som jobbar inom sjukvården?