miljarden skrev 2010-11-07 16:04:21 följande:
Sent svar pga av barnafödande!
Du har nog satt fingret på "problemet". Vad man lägger i ordet arg. För mig är det en ganska destruktiv känsla i sådana här sammanhang och jag upplever att man skapar ett onödigt konfliktförhållande mellan dem och vi, "de dumma"och "de snälla". Och, min erfarenhet är att det inte kommer något gott ur att anklaga folk för att diskriminera en eller liknande när de själva inte upplever det. Däremot är det ju jätteviktigt att påpeka att det råder ett missförhållande, men det behöver inte betyda att det finns några dumma som gör fel.
Fattar du hur jag menar?
Jamen sedärja! Stort grattis till utploppad knodd!
miljarden skrev 2010-11-07 16:04:21 följande:
Sent svar pga av barnafödande!
Du har nog satt fingret på "problemet". Vad man lägger i ordet arg. För mig är det en ganska destruktiv känsla i sådana här sammanhang och jag upplever att man skapar ett onödigt konfliktförhållande mellan dem och vi, "de dumma"och "de snälla". Och, min erfarenhet är att det inte kommer något gott ur att anklaga folk för att diskriminera en eller liknande när de själva inte upplever det. Däremot är det ju jätteviktigt att påpeka att det råder ett missförhållande, men det behöver inte betyda att det finns några dumma som gör fel.
Fattar du hur jag menar?
Jag tycker som sagt att man kan vara arg utan att för den sakens skull handla i affekt och att man kan vara arg utan att utlysa någon som 'dum' eller medvetet illvillig - men jag tror jag förstår hur vad du menar!
Och när det handlar om vad man lägger i olika ord: Ordet diskriminering är ganska laddat och ibland undrar jag om det inte oftare förknippas med att någon i ilska ropar rasistjävel/homohatare/kvinnomotståndare/pick a choice i tid och otid, än att någon verkligen
blir diskriminerad utifrån sitt etniska ursprung, sexuella läggning, kön eller religionstillhörighet eller vad det nu må vara?
Och nej, i det första scenariot tror jag inte heller att det kommer något gott för någon part!
Huruvida den icke-födande föräldern diskrimineras utifrån sitt kön när det gäller faderskaps(föräldraskaps..)utredning hoppas jag att vår DO kommer att pröva.....