• yran

Vad frågar de vid adoptionsutredningen?

Hej på er!
    Någon som har gått igenom en närståendeadoption och vet hur samtalen brukar gå till? Min fru som är medmamma till vår son ska på en första träff nästa vecka och det är ju lite pirrigt. Vad ställer de för frågor egentligen?

/J 

• Svar på tråden Vad frågar de vid adoptionsutredningen?
  • Skrållisen

Jag håller med. Jag vet exakt vad vi gav oss in i när vi valde att skaffa barn men det är ju inte förren nu när vi själva är inne i processen som vi riktigt får känna på problematiken. Att jag blir förbannad grundar sig mest i att jag inte riktigt tidigare reflekterat över vad som skulle kunna hända mitt barn och min fru om jag dog... Det är inte lätt att tänka på allt och alla konsekvenser när det enda man egentligen vill tänka på och koncentrera sig på är att få skaffa sig en familj precis som alla andra kompisar och släktingar gjort/gör...

• Kronärtskocka

Det som är sorgligt och gör mig förbannad är att situatuionen för våra barn är känd och utredd men att inget har hänt på flera år!

Det kom en SOU i januari 2007. I betänkandet föreslår utredaren att föräldraskapet vid assisterad befruktning med donerade ägg och spermier ska regleras på samma sätt för samkönade par och för olikkönade par. Den kvinna som är moderns registrerade partner ska automatiskt anses vara barnets förälder, en föräldraskapspresumtion motsvarande den nuvarande faderskapspresumtionen ska införas. Bestämmelserna om föräldraskap för en kvinna ska också omfatta assisterad befruktning som skett utomlands och insemination i egen regi. Är modern sambo med en kvinna ska föräldraskapet för moderns sambo fastställas genom bekräftelse eller dom på samma sätt som sker i dag när barnet tillkommit genom assisterad befruktning som skett inom svensk hälso- och sjukvård. Förslaget innebär att det inte längre ska fastställas något faderskap i dessa fall.

Utredningen har varit ute på remiss och remissvaren ska därefter sammanställas och analyseras på justitiedepartementet. Jag hörde av mig till dem 2009, och då sa de att analysen brukar ta tid och att EU-ordförandeskapet tog tid vilket innebar att de inte visste när en ev. lagändring skulle ske.
     Ännu har inget skett, så kanske bör vi ligga på dem igen och mejla och fråga vad som sker.

Själv är jag dock pessimist och har svårt att se att något kommer ske sålänge Alliansen styr, med tanke på att KD inte lär vilja rösta igenom detta förslag.

Tyvärr är det våra barn som på olika sätt blir lidande och lever i otrygghet  för att det politiska systemet är segt.  Som skattebetalare känns det ju helt tokigt också att vi alla är med att betalar för allt krångel...

• miljarden
    Gaytjej skrev 2010-11-02 18:48:18 följande:

Men vad lägger du egentligen i ordet arg, miljarden? Det känns som att det är det du hakar upp dig på?
    ...
    Många av de förändringar som skett tror jag hade legat framför oss ifall ilska inte funnits, jag tror att vi har många arga människor att tacka för mycket!

Sent svar pga av barnafödande! 
    Du har nog satt fingret på "problemet". Vad man lägger i ordet arg. För mig är det en ganska destruktiv känsla i sådana här sammanhang och jag upplever att man skapar ett onödigt konfliktförhållande mellan dem och vi, "de dumma"och "de snälla". Och, min erfarenhet är att det inte kommer något gott ur att anklaga folk för att diskriminera en eller liknande när de själva inte upplever det. Däremot är det ju jätteviktigt att påpeka att det råder ett missförhållande, men det behöver inte betyda att det finns några dumma som gör fel.
    Fattar du hur jag menar? 
  • Gaytjej
    miljarden skrev 2010-11-07 16:04:21 följande:
    Du har nog satt fingret på "problemet". Vad man lägger i ordet arg. För mig är det en ganska destruktiv känsla i sådana här sammanhang och jag upplever att man skapar ett onödigt konfliktförhållande mellan dem och vi, "de dumma"och "de snälla". Och, min erfarenhet är att det inte kommer något gott ur att anklaga folk för att diskriminera en eller liknande när de själva inte upplever det. Däremot är det ju jätteviktigt att påpeka att det råder ett missförhållande, men det behöver inte betyda att det finns några dumma som gör fel.
    Fattar du hur jag menar? 
    Jamen sedärja! Stort grattis till utploppad knodd!
    miljarden skrev 2010-11-07 16:04:21 följande:
    Fattar du hur jag menar? 
    Jag tycker som sagt att man kan vara arg utan att för den sakens skull handla i affekt och att man kan vara arg utan att utlysa någon som 'dum' eller medvetet illvillig  - men jag tror jag förstår hur vad du menar!

Och när det handlar om vad man lägger i olika ord: Ordet diskriminering är ganska laddat och ibland undrar jag om det inte oftare förknippas med att någon i ilska ropar rasistjävel/homohatare/kvinnomotståndare/pick a choice i tid och otid, än att någon verkligen blir diskriminerad utifrån sitt etniska ursprung, sexuella läggning, kön eller religionstillhörighet eller vad det nu må vara?

Och nej, i det första scenariot tror jag inte heller att det kommer något gott för någon part!

Huruvida den icke-födande föräldern diskrimineras utifrån sitt kön när det gäller faderskaps(föräldraskaps..)utredning hoppas jag att vår DO kommer att pröva.....
  • Kronärtskocka

Jag fick svar från Justitiedepartementet och "betänkadet bereds just nu på departementet. Om eller när ett förslag kan komma är för tidigt att säga i detta skede."

Någon som är bra på lobbying som har tips på vilka vi kan tjata på?

Gör ont i mig varje gång jag tänker på den otrygghet som många av våra barn har fram tills dess att närståendeadoptionerna har gått igenom... För att inte tala om ifall mammorna går isär innan adoptionen är klar, då står den icke biologiska mamman utan rättsliga möjligheter att bli förälder.

• Gaytjej
    Kronärtskocka skrev 2010-11-08 19:34:39 följande:
    Jag fick svar från Justitiedepartementet och "betänkadet bereds just nu på departementet. Om eller när ett förslag kan komma är för tidigt att säga i detta skede."

Någon som är bra på lobbying som har tips på vilka vi kan tjata på?

Gör ont i mig varje gång jag tänker på den otrygghet som många av våra barn har fram tills dess att närståendeadoptionerna har gått igenom... För att inte tala om ifall mammorna går isär innan adoptionen är klar, då står den icke biologiska mamman utan rättsliga möjligheter att bli förälder.
    Så bra att du kollat upp!

Vet du var man kan läsa mer om SOU:n från januari 2007?

Kanske bred front? presens indikativ och vi har gjort en DO-anmälan och min fru har lurat på att skriva en debattartikel om hennes osäkra läge under sina första 8 (snart 9!) månader som förälder - eller snarare INTE förälder då.

Jag hoppas vid min gud att det inte kommer behöva gå så långt så att någon behöver dö för att problemet ska aktualiseras "på riktigt". Vi är ju ganska många tjejpar som löst barnsituationen på det här viset under många år nu och rent statistiskt sett så borde det ju tyvärr handla om en tidsfråga.

För ett tag sedan var jag ute och red och lät medvetet bli att gena förbi grannbondens bevattningsdamm eftersom det skulle kunna innebära en potentiell risk (genvägen är en väg på ca 100 meter med vatten -med typ 300 änder i- på ena sidan och en riktigt brant backe på andra sidan. Flaxande anka + snedsteg = kullerbyttor med många hundra kg häst och ev föräldralös son). Tänkte alltså "nej, sånt här kan jag inte göra förrän närståendeadoptionen har gått igenom" och detta har jag faktiskt tänkt i flera situationer vid det här laget. Så här ska man inte behöva ha det!
  • Kronärtskocka

Här hittar du SOUn:

www.ud.se/sb/d/8586/a/75148

Snubblade över denna familjs öde och insåg hur rättslöst både barn och icke-biologisk mamma är om mammorna går isär innan adoptionen går igenom. Som det ser ut idag kan man ju inte adopter om man inte är gifta (och jag är osäker på om ett separerat par som fortfarande är gifta skulle tillåtas adoptera även om det vore det bästa för barnet. )
    www.familjeliv.se/Forum-13-253/m55408920.html

Kanske borde börja plita på en artikel jag med, finns så många aspekter som behöver lyftast fram...

• Gaytjej
    Kronärtskocka skrev 2010-11-08 20:53:23 följande:
    Här hittar du SOUn:

www.ud.se/sb/d/8586/a/75148

Snubblade över denna familjs öde och insåg hur rättslöst både barn och icke-biologisk mamma är om mammorna går isär innan adoptionen går igenom. Som det ser ut idag kan man ju inte adopter om man inte är gifta (och jag är osäker på om ett separerat par som fortfarande är gifta skulle tillåtas adoptera även om det vore det bästa för barnet. )

Kanske borde börja plita på en artikel jag med, finns så många aspekter som behöver lyftast fram...
    Men så fruktansvärt! En sån situation... att mig veterligen inte ha någon rätt överhuvudtaget till sin egen dotter på 15 månader =( Jag känner inte till det du skrev till dem om att mamman i alla fall kunde kvala in som 'viktig person', hoppas du har rätt i det! Stackars människa...

Ja, skriv! Min fru har inte fått tummen ur ännu *ska peppa lite*

Tack för länk, ska kika.
  • miljarden
    Kronärtskocka skrev 2010-11-08 20:53:23 följande:

Fy fan. Det där är så fruktansvärt hemskt att det inte går att förstå! Det där ska ingewn behöva vara med om.
  • Jag och frugan

Kan man ändå, trots att bara den ena av oss kommer stå som förälder, dela på föräldraledigheten? KAn jag ge halva tiden till min fru?

• sahara sahara
    Jag och frugan skrev 2010-11-10 20:38:39 följande:
    Kan man ändå, trots att bara den ena av oss kommer stå som förälder, dela på föräldraledigheten? KAn jag ge halva tiden till min fru?
    Ja. Är ni gifta kan du överlåta dagar. Det finns en blankett för det på FK:s hemsida.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Regnbågslycka
    Yhippi!

I onsdags hade nämden möte ang nedläggning av faderskap och vi fick som vill önskade...det lades ner!
    Gick ändå förvånandsvärt fort. Vår son är 12 veckor Glad
    ~♥~ Mamma till en tösabit född 2007 & en påg född 2010 ~♥~
  • Birry

Härligt Regnbågslycka!

FYI så har även vi en anmälan hos DO inne, som riktar sig mot Lagen om jämställdhetsbonus och Faderskapspresumptionen (som tillåter en man, vars hustru inseminerats i Dkk, att bli förälder direkt, medan en kvinna i samma sits inte blir det). Glasklart tycker jag, men de har haft ärendet i ETT ÅR nu i november utan att komma någonvart! :-/

Svar på tråden Vad frågar de vid adoptionsutredningen?