• Fenna

Flytta till Belgien (Leuven)?

Hej, jag har fått erbjudande om ett jobb i Leuven i Belgien. Det är jättekul och även om vi inte riktigt har bestämt oss än lutar det åt att vi flyttar dit. Det jag är mest orolig för är barnomsorg då vi har en son som är 2.5 år? Är det någon som vet hur det fungerar och om dagis brukar vara bra? Jag har också sett att han skulle kunna börja skolan, är det lättare att få plats där? Tips om hur man bäst letar bostad mottages också tacksamt.    

• Svar på tråden Flytta till Belgien (Leuven)?
  • Tosstess

Om jag avr du sa skulle jag leta pa itnernet efter skolor som ligger i omradet dar ni vill bo, Om pappan ar ifran tyskland sa forstar han nog redan det mesta som star pa hemsidan, och sne bara rigner du och fragar, pa skolorna har dom iaf gentemot mig varit valdigt valdigt hjalpsamma, och dar pratar odm engelska utan problem.   Sok tex pa:  "kleuterschool in Leuven"

www.google.be/search&client=firefox-a&hs=1Oi&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=kleuterschool+in+Leuven&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Det som ar bra att veta dock ar att dte finns katolska skolor och "vanliga" skolor, altlsa ar de katolska skolorna mkt mer inriktade pa religion, och nagot striktare.
    Skolan dar vi skrev in Emma pa ar katolsk, (ligger vagg i vagg med oss, darfor vi tog den) och dar far dom itne ha orahangen (inte ens de aldra flickorna) inga huvudbonader (harband osv far lman inte heller ha) inga skrikiga farger (hej da polarn och pyret, forstar verkligen itne varfor dom har en sadan regel...) och inga gympaskor/ joggingskor (forstar inte den heller).  Det jag vill komma fram till ar alltsa att dte kan vara bra att fraga vilka regler, och laroplaner dom ahr (anfgaende religion och sa, katolska kyrkan har gudstjanst mm.)  sa att man iten skriver in barnet och sedan upptacker att det itne alls var vad man ville ha.
    Tydligen kostar privatskolor pengar frna borjan ocksa, sa att ni ser upp med ifall det ar en privatskola eller inte.
    Jag tvivlar pa att ni kan skriva in sonen innan ni flyttat, men jag tror iten att dom kommer vagra er plats nar dom vet bakgrundskostorien till varfor han iten ar inskriven, men som sagt, rigner ni och fragar sa ar dom oftast valdigt tillmotesgaende och pratar perfekt engelska.

• Fenna
    Tosstess skrev 2010-08-26 21:03:29 följande:
    Om jag avr du sa skulle jag leta pa itnernet efter skolor som ligger i omradet dar ni vill bo, Om pappan ar ifran tyskland sa forstar han nog redan det mesta som star pa hemsidan, och sne bara rigner du och fragar, pa skolorna har dom iaf gentemot mig varit valdigt valdigt hjalpsamma, och dar pratar odm engelska utan problem.   Sok tex pa:  "kleuterschool in Leuven"

www.google.be/search?hl=nl&client=firefox-a&h...=

Det som ar bra att veta dock ar att dte finns katolska skolor och "vanliga" skolor, altlsa ar de katolska skolorna mkt mer inriktade pa religion, och nagot striktare.
    Skolan dar vi skrev in Emma pa ar katolsk, (ligger vagg i vagg med oss, darfor vi tog den) och dar far dom itne ha orahangen (inte ens de aldra flickorna) inga huvudbonader (harband osv far lman inte heller ha) inga skrikiga farger (hej da polarn och pyret, forstar verkligen itne varfor dom har en sadan regel...) och inga gympaskor/ joggingskor (forstar inte den heller).  Det jag vill komma fram till ar alltsa att dte kan vara bra att fraga vilka regler, och laroplaner dom ahr (anfgaende religion och sa, katolska kyrkan har gudstjanst mm.)  sa att man iten skriver in barnet och sedan upptacker att det itne alls var vad man ville ha.
    Tydligen kostar privatskolor pengar frna borjan ocksa, sa att ni ser upp med ifall det ar en privatskola eller inte.
    Jag tvivlar pa att ni kan skriva in sonen innan ni flyttat, men jag tror iten att dom kommer vagra er plats nar dom vet bakgrundskostorien till varfor han iten ar inskriven, men som sagt, rigner ni och fragar sa ar dom oftast valdigt tillmotesgaende och pratar perfekt engelska.
    Tack, jag ska kolla på länken och börja ringa runt lite. Det kan vara bra att veta att de kan ha mer strikta regler på vissa skolor. Skulle nog helst välja en vanlig skola eftersom vi inte är katoliker, men det vikitgaste är att han trivs och kommer igång med språket. 
  • lillan e
    Fenna skrev 2010-08-27 18:43:39 följande:
    Tack, jag ska kolla på länken och börja ringa runt lite. Det kan vara bra att veta att de kan ha mer strikta regler på vissa skolor. Skulle nog helst välja en vanlig skola eftersom vi inte är katoliker, men det vikitgaste är att han trivs och kommer igång med språke
    jag skulle bara vilja tala om att min man som är född här har alltid gâtt i en katolsk skola, han är muslim.
    Det är likadant med resten av hans familj, de tycker att de är de bästa skolorna här i Belgien, jag själv har ju ingen erfarenhet men det är sâ jag fâtt höra..
  • jessamy

Min sambo gick med i en katolsk skola. Han säger att nu för tiden är det ingen skillnad på vanliga eller katolska skolor. Han säger att flyttar vi tillbaka så spelar det inte honom någon roll vilken sorts skola vi sätter våran dotter Heaven i.

• Fenna

Ok, då får vi titta lite på katolska skolor också :).

• Fenna
    jessamy skrev 2010-08-28 13:49:53 följande:
    Min sambo gick med i en katolsk skola. Han säger att nu för tiden är det ingen skillnad på vanliga eller katolska skolor. Han säger att flyttar vi tillbaka så spelar det inte honom någon roll vilken sorts skola vi sätter våran dotter Heaven i.
    Heaven, vilket fint namn.
  • jessamy

Fenna, tack.
    Finns det ingen på ditt nya arbete som kan hjälpa dig ang skolplatser? Jag menar ifall du tackar ja till ett arbete i ett annat land kan man tycka att de borde hjälpa dig att hitta plats til din son?
    När tnäker ni flytta?

• Fenna
    jessamy skrev 2010-08-30 12:43:23 följande:
    Fenna, tack.
    Finns det ingen på ditt nya arbete som kan hjälpa dig ang skolplatser? Jag menar ifall du tackar ja till ett arbete i ett annat land kan man tycka att de borde hjälpa dig att hitta plats til din son?
    När tnäker ni flytta?
    Ja, har faktiskt pratat med min blivande chef och personalavdelningen. Sen har de skickat en massa allmän information, men i princip stod det att det är lättare att ordna det mesta när man är där. Önskar nu bara att jag får tagi någon med barn i Leuven för att höra mer om skolorna där.
  • Rundabullar

Hej!

Jag bor också i Belgien, i Bryssel. Jag och sambon flyttade ner för 1 år sedan då han fick arbetskontrakt på 5år. Jobbet fixade hans registrering och försäkring osv, men jag har fått gå till kommunen och polisen och tillbaks till kommunen för att beställa mitt ID-kort. Polisen kommer hem till en, men hos oss kollade de bara att mitt namn fanns på dörren där jag uppgett att jag bor, de knackade inte på alls. Så gjorde de för sambon(som registrerades tidigare) och också när min syster bodde här i Belgien. Har inte hört av någon av våra bekanta att de gör annat än kollar så att adress+namn stämmer och säger hej.

Håller med om att det är enklare att fixa saker på plats, det behövs ofta att man personligen är med och de vill se orginalpapper. Ha 10kopior på ditt pass när du flyttar, de kommer att gå åt... ;)

Trivs jättebra i Bryssel och har en god vän som forskar vi universitetet i Leuven, men han pendlar från Bryssel. Glad Han jobbar helt på engelska och gillar både staden och arbetsplatsen.

Vi letade lägenhet på internet och satte 3 dagar på att springa runt och kolla. Väldigt blandad standard, det lönar sig att ha lite tid och titta runt. Dyrt är inte= bättre, det varierar mycket.

Lycka till med allt! 

• Fenna

Rundabullar: Tack för svaret, jag är så glad att internet finnsGlad. Ja, det är väl i princip klart nu och vi flyttar om någon månad. Jag är också forskare. Tror du att din vän skulle kunna tipsa om vilka områden i Leuven som passar en barnfamilj? Jag har tittat lite på lägenheter på internet, men det är svårt när man inte vet vilka områden som är bra att bo i. Vi vill helst bo där det är lugnt och säkert om kvällarna.  

• Rundabullar

Ska på middag med honom ikväll, så jag frågar.Glad Han kanske vet vilka skolor/dagis som kollegerna har sina barn i också. Återkommer!

• Fenna
    Rundabullar skrev 2010-09-03 12:39:30 följande:
    Ska på middag med honom ikväll, så jag frågar.Glad Han kanske vet vilka skolor/dagis som kollegerna har sina barn i också. Återkommer!
    Tack Glad
Svar på tråden Flytta till Belgien (Leuven)?