Tosstess skrev 2010-08-26 21:03:29 följande:
Om jag avr du sa skulle jag leta pa itnernet efter skolor som ligger i omradet dar ni vill bo, Om pappan ar ifran tyskland sa forstar han nog redan det mesta som star pa hemsidan, och sne bara rigner du och fragar, pa skolorna har dom iaf gentemot mig varit valdigt valdigt hjalpsamma, och dar pratar odm engelska utan problem. Sok tex pa: "kleuterschool in Leuven"
www.google.be/search?hl=nl&client=firefox-a&h...=
Det som ar bra att veta dock ar att dte finns katolska skolor och "vanliga" skolor, altlsa ar de katolska skolorna mkt mer inriktade pa religion, och nagot striktare.
Skolan dar vi skrev in Emma pa ar katolsk, (ligger vagg i vagg med oss, darfor vi tog den) och dar far dom itne ha orahangen (inte ens de aldra flickorna) inga huvudbonader (harband osv far lman inte heller ha) inga skrikiga farger (hej da polarn och pyret, forstar verkligen itne varfor dom har en sadan regel...) och inga gympaskor/ joggingskor (forstar inte den heller). Det jag vill komma fram till ar alltsa att dte kan vara bra att fraga vilka regler, och laroplaner dom ahr (anfgaende religion och sa, katolska kyrkan har gudstjanst mm.) sa att man iten skriver in barnet och sedan upptacker att det itne alls var vad man ville ha.
Tydligen kostar privatskolor pengar frna borjan ocksa, sa att ni ser upp med ifall det ar en privatskola eller inte.
Jag tvivlar pa att ni kan skriva in sonen innan ni flyttat, men jag tror iten att dom kommer vagra er plats nar dom vet bakgrundskostorien till varfor han iten ar inskriven, men som sagt, rigner ni och fragar sa ar dom oftast valdigt tillmotesgaende och pratar perfekt engelska.
Tack, jag ska kolla på länken och börja ringa runt lite. Det kan vara bra att veta att de kan ha mer strikta regler på vissa skolor. Skulle nog helst välja en vanlig skola eftersom vi inte är katoliker, men det vikitgaste är att han trivs och kommer igång med språket.