• miracle20

Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?

Som rubriken lyder hur mycket är normalt att far och morföräldrar passar era barn? Varje helg? Eller när ni ska handla eller åka med det andra barnet till doktorn?

Personligen tycker jag inte att far och morföräldrar ska ställa upp allt för mycket, det är föräldrarnas uppgift att ta hand om sina egna barn själv.

• Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?
  • Furstinna

Mina förälder har dom väl ganska ofta när jag jobbar kväll. Så två kvällar i veckan är flickan hos sin mormor och morfar. Sen är hon en helg med farmor och farfar ibland, dom ringer och vill hemskt gärna ha dit henne och självklart får dom det. Däremot var jag endast vid ett tillfälle haft barnvakt vid rent nöje. När jag och bästa vännen anordnade en jättestor 25års fest.

• cosinus

Morföräldrarna passar barn kanske 3-4 ggr per året. Oftast genom att den äldsta åker till dem i stugen över något skollov. Sen träffas vi normalt sett ungefär en gång i månaden men då kommer de ju och bor över hos oss och vi träffas allihop. De bor 30 mil ifrån oss.

Barnens farmor med karl bor 8 mil från oss. De träffar vi kanske också en gång i månaden i snitt men kortare stunder, de passar barnen 1-2 ggr per år kanske.

Vi hade barnvakt en helg i feb då vi var på bröllop i en helt annan stad och så hade vi barnvakt en kväll i mitten på maj för ett kalas. Så tätt var det länge sen vi hade barnvakt för alla barnen samtidigt. Det brukar nog oftast vara kanske 1-2 ggr på ett år.

• PerG

Morföräldrarna bor ganska långt borta men är barnvakt nån kväll kanske var 3-4:e månad. Mina föräldrar som bor närmare (de är skilda) har aldrig varit barnvakt en endaste gång (barnen är 2.5 år resp. 4år) och de visar inte så stort intresse (har frågat om det vid några tillfällen men har inte passat, orkat eller liknande).. Lite tråkigt dessutom då min pappas "nya" har sina barnbarn (på deras initiativ) hos dem över helger ganska ofta... Jaja.. ;(

• izado

Min mamma passar barnen ibland, en period var det lite mer och då pga att vi båda arbetade kväll då var det kanske 1 gg i månaden. I vanliga fall ber vi om barnvakt kanske 2-3 ggr per år, har alltid varit så (har en 15-åring, 5 åring och nr 3 är kläckfärdig) har aldrig sen jag fått barnen haft behov av spec mkt barnvakt. Däremot träffar ju barnen sin mormor oftare än så när vi hälsar på eller när hon hälsar på så de ses ju minst en gång i månaden, då främst på helger då min mamma har ganska många år kvar innan hon blir pensionär.

min pappa har inget av barnen träffat för han dog innan de föddes

farmor/farfar till äldsta bor i sälen så det blir så ofta som möjligt att de ses, men de har sällan varit barnvakt pga avstånd samt ålder och tyvärr sjukdom

farfar till yngsta dog i olycka när lillen var liten och satt i rullstol, förlamad från nacken ner sen lillen föddes.
    farmor till yngsta har vart barnvakt nån gång under 5 (snart 6 år ),  vi ses inte så mkt, mest för att hon förväntar (?) sig att enbart vi ska åka till henne och ej tvärt om.

iaf, barnvakt är bra att ha när det kör ihop sig, lämna bort flera ggr i månaden (om det ej är pga arbete eller liknande) skulle jag aaaaaaldrig göra och har inget behov av.  Men alla är olika. 

• Alisa

Det beror på flera saker. Hade vi bott närmre barnens farmor och farfar så barnen kunde gå dit själva hade de säkerligen spenderat några timmar där varje vecka. 

• CeeJay

Vi har aldrig haft barnvakt för att åka och handla eller hjälp med att hämta på dagis/skolan (förutom när farmor hämtade storasyster när lillasyster skulle födas).

Vi klarar det vardagliga livet själva. Barnen sover däremot över hos farmor om vi ska göra någonting på tu man hand och det brukar bli 3-4 gånger per år som mest.

Vi har bara farmor som kan vara barnvakt, farfar är allt för upptagen och mormor/morfar är avlidna. Sen har vi "tillgång" till barnens äldre kusiner som suttit barnvakt några gånger.   

• castafiore

Det beror ju lite på var man bor i förhållande till sina föräldrar.
    Vi bor ett par timmar bort. Vi har barnvakt max en gång i månaden.

Bor man i samma stad då skulle det kanske kännas lagom med ett par gånger i veckan.

• Brumma
    miracle20 skrev 2010-08-16 17:51:10 följande:
    Jag menar inte att det är fel att de träffar sina föräldrar det är i den här åldern som de gillar att umgås med mor/farföräldrarna när de blir äldre så har de fullt upp med sig själva.

Tycker bara inte att det ska gå till överdrift, låta dem komma hem till än bara man ska dusch så de kan passa barnen eller ta hem mor/farföräldrarna när man ska åka handla för föräldrarna inte orkar ha med barnen...
    Har inte läst allt så det här kanske sagts innan.. men varför tar du för givet att de "ställer upp", och att de har fullt upp med sig själva?
    Alltså, min son är hos sina farföräldrar när både jag och mannen arbetar, istället för dagis. Han sover också hos sin morfar nästan en natt i veckan.
    Varför - för att de har BETT om det, de VILL umgås med sitt barnbarn - livets efterätt Flört
    Och eftersom jag hellre ser att sonen är ett par år extra hemma med familjen än på förskola så tar jag tacksamt emot hjälpen de erbjuder.
    Jag försöker också lämna honom hos sin mormor om det går för lång tid emellan att de träffas - inte för att VI behöver avlastning - även om det kommer på köpet o vi passar på att äta ngt gott eller se en film, utan för att jag innerligt tror på att det är BRA för min son att få en nära relation med far och morföräldrar.
    Vi har inga som helst problem OM vi skulle vilja ha barnvakt, snarare har vi svårt att välja vilka vi skall göra besvikna - alltså vilka som inte får ha honom denna gång..
    Kan tillägga att sonen trivs superbra med detta. Avviker vi för länge från "schemat" så börjar han att fråga när han ska få åka till farfar/farmor/morfar/mormor..
    Deras hem är hans andra hem..
    Jag VET också att skulle det någongång BEHÖVAS att han är med någon annan än mig o min man, så finns det människor som inte skulle tveka att ta honom och jag skulle veta att han har det bra Skrattande
  • vampyria2

Min mamma har alltid varit en stor del av mina stora barns liv och de har varit där massor, ibland så var de där varje helg fast de turades om så jag hade nästan alltid en av dem hemma. Mamma bor själv och har alltid tyckt att det är kul med barnbarnen som sällskap, har inte varit något jag har bett om Drömmer  De är i dag 20 och 18 år, äldsta har nu flyttat hem till mormor i väntan på egen lägenhet så de träffas varje dag nu

När min pappa levde så hade han dem en vecka varje sommar och ett par dagar varje jul, dessutom så ringde han och ville ha dem nån helg då och då, tyvärr så dog han för två år sedan

Min yngsta barn är väldigt mammiga och pappiga så då blir det att man inte lämnar bort dem så ofta, 10 åringen har börjat nu att vilja sova hos mormor ibland men minstingen vägrar och vi har inget behov av det så då slipper han.

Mina barn har faktiskt ingen av dem några farföräldrar som är delaktiga i deras liv, tråkigt men inget jag lägger ner så stor tid att tänka på, det är deras förlust mest faktiskt.

• sommar2001

De är "barnvakt" ofta, 1-3 ggr/v
    Beror inte på att vi behöver det eller ber om det utan mormor hämtar gärna tidigt på dagis för att hitta på något roligt. Visst ibland kör det ihop sig med jobb då dagis stänger 17:0" och har stängt någon dag/ termin för planering. Ofta löser vi det själva men visst denna månad har det kört ihop sig. Sambon har nytt jobb vilket innebär att han jobbar nästan dubbelt mot vanliga 40 Tim veckan. Det är 2 dagar jag inte kan lösa hämtning på dagis så mormor hämtar.

Sen är det när vi ska handla som dottern gärna åker till mormor istället. Men det är ofta mormor hämtar utan anledning bara för att umgås. Tar max 1-2 Tim.

Tycker att det är toppen att min dotter vill vara med mormor och att mormor har ett behov av att träffa sitt barnbarn.

Tror att vi haft barnvakt för nöjets skull 3-4 ggr på 3 år.

Svar på tråden Hur mycket är det normalt att mor/far föräldrarna passar era barn?