• Sarita

Vad är det för fel på folk??

...skulle jag spontant vilja sätta som rubrik på detta inlägg, men jag misstänker att det finns en massa människor som tycker att det jag ska beskriva är jättesmart och bra, så jag nöjer mig med att fråga Är detta något att vara stolt över??

Stod i bankomatkön framför två mammor med små barn som utbytte erfarenheter av hur man får barn att sluta med napp och välling.

Mamma 1 hade doppat nappen i ättika.
    Mamma 2 hade hällt en massa salt i vällingen.

Detta berättade de glatt fnissande för varandra. Själv tycker jag definitivt inte varit stolt över mig själv om jag gjort så. Men så har jag också ett barn som slutade med napp vid 3,5 och en tvååring som "fortfarande" får välling.

• Svar på tråden Vad är det för fel på folk??
  • Alkyone
    alvias78 skrev 2010-08-18 00:29:34 följande:
    Vilka var experterna då?
    Lerta reda på reprisen.
  • Alkyone
    versus skrev 2010-08-18 00:28:18 följande:
    Jag kanske är otydlig men jag anser att de fnissade åt sina tilltag att få sina barn att sluta med napp/välling genom att göra dem illa smakande-att tycka det är roligt att ge sina barn ngt illasmakande ser jag ingen poäng i. Men man får uppfostra olika och utefter det man anser passar sina barn.

Japp, jag har asgarvat på fel ställen, då kompisen fick en tandutslagen, fnissat nervöst på förstadejten etc.

Anser att det oftast är bättre att skratta än gråta, men vissa saker finner jag icket mig road av men det är utifrån de värderingar jag har. Ocj nej, jag var inte där, men det var TS och reagerade över det som sas...och jag reagaerar också...men vi har olika referensramar-vissa saker skrattar jag inte åt-så är det bara
    Mycket fördomar var det.
    Du anser att..
    Precis det som är fördomar.
    Men det är ok att vara en fördomsfull människa också. :)
  • versus
    Alkyone skrev 2010-08-18 00:33:54 följande:
    Mycket fördomar var det.
    Du anser att..
    Precis det som är fördomar.
    Men det är ok att vara en fördomsfull människa också. :)
    Om du tycker att jag är fördomsfull efter denna diskussion så kanske det är fördomsfullt Bara en tanke
    I det humanaste fallet skrattar de åt sig själva...andra alternativ min hjärna är kapabel att komma på (så fördomsfull jag nu är) känns ännu mer motbjudande...ja, jag anser det...

Ja, kankse det är bra att ha fördomar och vara medveten om dem...kan föra en långt...

Tack för debatten, skulle gått i säng egentligen för länge sedan
  • Alkyone
    versus skrev 2010-08-18 00:41:20 följande:
    Om du tycker att jag är fördomsfull efter denna diskussion så kanske det är fördomsfullt Bara en tanke
    I det humanaste fallet skrattar de åt sig själva...andra alternativ min hjärna är kapabel att komma på (så fördomsfull jag nu är) känns ännu mer motbjudande...ja, jag anser det...

Ja, kankse det är bra att ha fördomar och vara medveten om dem...kan föra en långt...

Tack för debatten, skulle gått i säng egentligen för länge sedan
    Det var ju en tanke också.
    Inser att jag måste jobba ytterligare ett varv med min egen fördomsfullhet. ;)

Tack för debatten själv och sov gott.
  • stor grön drake
    Faber skrev 2010-08-18 00:04:20 följande:
    Vad är det för fel på det? Morsan hällde peppar på nappen och jag slutade direkt. Inte fan dör man av lite peppar eller som i det här fallet ättika.
    förutsatt att man inte är allergisk, vilket jag är. Behövs inte ens nu mycket peppar i maten för att det ska börja klia i halsen, vet ej hur de tär med mycket peppar då jag genast slutar äta då det börjar klia, har inga behov av en igensvälld hals.

Det finns andra metoder att ta till för att få barn att upphöra med napp/välling än att ge dem obehagliga upplevelser och sedan skratta åt det bakom barnens ryggar.
  • Ullio

Min stora tjej slutade också med napp vid 3.5.. Och lilltjejen på 2.3 dricker fortfarande sin kvälls-"jejje".. Så länge det inte skadar henne så.. :D

• 071001

Vet inte, känner att om det funkar för dem så visst. Vi gjorde på annat sätt.

• Little Ms Chatterbox
    Sarita skrev 2010-08-17 23:19:53 följande:
    Stod i bankomatkön framför två mammor med små barn som utbytte erfarenheter av hur man får barn att sluta med napp och välling.

Mamma 1 hade doppat nappen i ättika.
    Mamma 2 hade hällt en massa salt i vällingen.

Detta berättade de glatt fnissande för varandra. 
    ELLER så kan det hända...
    Att de bara skojade...
    Funderade på vad Tabita skulle ha gjort...
    Tänkte skriva en pjäs om livet utanför FL...
    Tänkte skriva en pjäs om händelser på FL

OM det nu är så att de faktiskt hade gjort detta, med salt och ättika så förvarar jag inte det men man ska inte tro på allt man hör, inte ens IRL.

PS. Varken ättika eller salt är farligt för jag tror inte att barnet hade fortsatt att äta av vällingen om den nu hade blivit rejält saltad.
  • neelliee
    Alkyone skrev 2010-08-17 23:30:20 följande:
    Ja det är alltid lätt att dömma människor utifrån en enda mening utan att ha hela bilden klart för sig.
    Cool
    FL-medlemmarnas viktigaste uppgift? Känns det som ibland...
  • neelliee
    versus skrev 2010-08-18 00:15:38 följande:
    Så om jag förstår dig rätt så är det ok om de skrattar åt sig själva eftersom de tappat hoppet...ja, humorn är tydligen oändlig...
    Fast skratt ÄR befriande, stresslösande och hjälper en arbetgrupp/kamratrelation att fungera. Jag jobbar i skola och vi träffar på barn med svårigheter av alla de slag. Och ibland skrattar vi (när barnen och deras föräldrar inte har minsta möjlighet att höra). Inte _åt barnren_ men åt situationen, oss själva eller så tramsar vi bara loss rent allmänt. Det gäller ALLA mina kollegor: lärare, fritidspedagoger, skolpsykologen, kuratorn, specialpedagogen... Jag vet att alla dessa gör ett utmärkt jobb och inte alls saknar empati, men man måste skratta ibland för att orka.

Har en elev nu som gärna kastar saker, bland annat, och tänker man efter är situationen runt honom tragisk. Och jag blir ledsen på riktigt, det blir vi alla. Men, det hindrar inte skolpsykologen från att skämta om att jag ska dra ett streck på väggen för varje kastad pryl och föra statistik, så att jag och psykologen kan tippa om vilken dag som får flest streck. Jag tror måndagar, hon är mer inne på torsdagar. Den som vinner ska bjuda den andra på vin och räkor. Och det är som sagt bara ett skämt, när vi pratade var vi båda trötta och hade nära till flams. Och man KAN inte tänka efter hela tiden om man ska kunna hålla professionell distans, jag KAN inte gå hem och vara ledsen för alla barn som mår dåligt - då mår jag själv för dåligt. Jag måste "plocka fram" känslorna runt barnen bara när situationen så tillåter, däremellan försöka vara kontrollerat empatisk. Och för att klara det är det bra om man skrattar. men sen är vi alla så professionella på jobbet att vi VET varför vi skämtar inte om men "runt" barnen så att säga. Det är inte för att vi inte repsekterar dem eller för att vi ogillar dem, utan för att vi klarar av att se skillnad på skoj och allvar och vet hur vitkigt det är med humor istället för bara stress och oro.
  • Queenie70
    Faber skrev 2010-08-18 00:04:20 följande:
    Vad är det för fel på det? Morsan hällde peppar på nappen och jag slutade direkt. Inte fan dör man av lite peppar eller som i det här fallet ättika.
    Vissa av oss har större ambitioner än att barnet bara ska överleva.
  • Maria222

Med herregud.
    Oetiskt skulle jag kalla det.

Mamma till Kevin född 0706 och Lukas född 100817.
Svar på tråden Vad är det för fel på folk??