versus skrev 2010-08-18 00:15:38 följande:
Så om jag förstår dig rätt så är det ok om de skrattar åt sig själva eftersom de tappat hoppet...ja, humorn är tydligen oändlig...
Fast skratt ÄR befriande, stresslösande och hjälper en arbetgrupp/kamratrelation att fungera. Jag jobbar i skola och vi träffar på barn med svårigheter av alla de slag. Och ibland skrattar vi (när barnen och deras föräldrar inte har minsta möjlighet att höra). Inte _åt barnren_ men åt situationen, oss själva eller så tramsar vi bara loss rent allmänt. Det gäller ALLA mina kollegor: lärare, fritidspedagoger, skolpsykologen, kuratorn, specialpedagogen... Jag vet att alla dessa gör ett utmärkt jobb och inte alls saknar empati, men man måste skratta ibland för att orka.
Har en elev nu som gärna kastar saker, bland annat, och tänker man efter är situationen runt honom tragisk. Och jag blir ledsen på riktigt, det blir vi alla. Men, det hindrar inte skolpsykologen från att skämta om att jag ska dra ett streck på väggen för varje kastad pryl och föra statistik, så att jag och psykologen kan tippa om vilken dag som får flest streck. Jag tror måndagar, hon är mer inne på torsdagar. Den som vinner ska bjuda den andra på vin och räkor. Och det är som sagt bara ett skämt, när vi pratade var vi båda trötta och hade nära till flams. Och man KAN inte tänka efter hela tiden om man ska kunna hålla professionell distans, jag KAN inte gå hem och vara ledsen för alla barn som mår dåligt - då mår jag själv för dåligt. Jag måste "plocka fram" känslorna runt barnen bara när situationen så tillåter, däremellan försöka vara kontrollerat empatisk. Och för att klara det är det bra om man skrattar. men sen är vi alla så professionella på jobbet att vi VET varför vi skämtar inte om men "runt" barnen så att säga. Det är inte för att vi inte repsekterar dem eller för att vi ogillar dem, utan för att vi klarar av att se skillnad på skoj och allvar och vet hur vitkigt det är med humor istället för bara stress och oro.