• Bonanza

Barnsäkrade ni ert hem när ni fick barn?

Kan vi vara den enda familjen som inte har barnsäkrat vårt hem? Nu är ju barnen stora (3 och 5 år), men inte ens när de var små behövdes det. Jag är lite nyfiken på att se hur det ser ut generellt. Köpte ni hela kittet när ungen föddes? Väntade ni och såg ifall barnet var intresserad av förbjudna saker?

Hur gjorde ni i er familj?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barnsäkrade ni ert hem när ni fick barn?
  • Little Ms Chatterbox
    Bonanza skrev 2010-08-19 08:45:18 följande:
    Finns det barn som på riktigt går och petar i eluttag hela tiden? Trodde det var en myt. Sonen har nog gjort det en gång, dottern en gång. Max.
    Ena sonen har varit omöjlig, försökt peta in saker också. Sen så gör hans tvillingsyster automatiskt det han har fått bannor för, hon står med ett stort leende på läpparna och skyndar sig allt vad hon kan. När man fyar och tar hennes händer och säger att så får man inte göra brukar hon kasta sig bakåt och illtjuta av skratt.
    Det gäller alla saker, eluttag (petsäkrade och JFB), smälla i dörrar, spola femtio11 gånger på toa, sätta på och av TV:n osv, osv. Tvillingar älskar att trigga varandra.
    De 2 andra barnen har inte gjort saker så på det sättet.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Vissa saker gjorde vi redan innan det blev aktuellt men vi flyttade när sonen var 11 månader så hade fullt upp ett tag, dröjde någon dag innan trappgrinden kom upp men det kunde vi passa med att stänga dörrar så jag visste var han höll hus. Sen har de flesta saker bara varit kvar allt eftersom barnen har kommit. Har kvar spisskyddet och tänker ha det bra länge till eftersom de står på kö för att röra i grytor och hjälpa till vid spisen men trappgrinden tex hade vi slutat att använda ett tag innan äldsta sonen slet bort den i ett raserianfall. Tex böcker i bokhyllan har jag aldrig plockat bort, ett litet tag har det varit spännande att dra ut dom men då har vi satt oss och tittat i den boken så har de inte brytt sig om att göra det för att bara riva ut. Bokintresset har funnits kvar. Vi har alltid haft faktaböcker längst ner.
    Skulle gissa på att många skulle tro att vi har ett superskyddat hem, och det är väl mycket säkerhetstänk kvar men med 3 nästan jämnåriga och en med ADHD måste man se till att vara förberedd på det värsta.
  • 071001

Nja, vi väntade och såg vad som behövdes. Det enda vi köpte var petskydd till uttagen och de saker vi var rädda om som stod på låg höjd flyttades.

• LinnV

Nej vi barnsäkrade inget, men när hon börja tycka att det var kul att peta in saker i elutagen satte jag i petskydd.. Ja just ja, hon fick för sig att kasta min mobil i toaletten hela tiden så fick lov att sätta på ett lås på den också.

• clembke
    Bonanza skrev 2010-08-19 08:45:18 följande:
    Finns det barn som på riktigt går och petar i eluttag hela tiden? Trodde det var en myt. Sonen har nog gjort det en gång, dottern en gång. Max.
    Vår son tar vad han hittar som är som en pinne o sen går han dit o försöker att skruva. Eller dra ut en kontakt för att sen försöka sätta tillbaka den igen.
    Han är hemskt mycket för att meka o stoppa saker i andra saker osv. Så japp, visst finns det barn som gör så.
    Att säga ajaj eller fy eller nej eller vad man vill så skrattar han bara o springer iväg till nästa för att fortsätta med samma sak.
  • 071001

Visst finns det barn som petar i eluttag med saker, tokvanligt Bonanza.

• k girl

Nja, eftersom vi bytte ut all el i huset har vi uttag med petskydd, och eftersom det räknas som nybygge måste vi ha barnsäkrat fönstren på övervåningen och en kökslåda med barnlås och så vidare. Så i mång och mycket är det ju redan barnsäkrat.

• FruSen

Nja, vi väntade och nu har vi satt spärrar på de köksskåp som går då hon har en förkärlek till att riva ut rubbet. Vi köpte petskydd till eluttag, men hon har aldrig brytt sig alls så vi har inte satt dit dom. Däremot har vi satt sånta här "tassar" eller händer från IKEA vid vissa bordskanter, bla vardagsrumsbordet som hon föll med skallen före  rakt in i en gång (efter vi satt dit kantskydden tack och lov). Vi kommer skruva fast hyllan i hennes rum i väggen också. Spisskydd har vi inget, det finns en spärr som vi trycker in så kan man inte slå igång plattor eller ugn.

• queenofangels

gjort de allt eftersom,

elutagen för hon pillar på allt,
    hörnor på borden för vill inte hon skulle få jack i pannan om hon trillade
    grindar på alla trappor (hon älskar att klättra)
    o stoppar på alla lådor o skåp, men mest för att vill inte att mitt porslin ska förstöras o orkar inte plocka undan alltid som hon plockar ut.

• augustisten
    lövet2 skrev 2010-08-19 08:55:04 följande:
    Sonen tog visparna till elvispen, en i varje hand och försökte köra in dem i elluttaget. Då var han 1 år ...
    Ja, precis så höll min man på att ha ihjäl sig själv när han var drygt året så vi var rätt noga med petskydd. Det behövs ju bara en gång egentligen. Maken klarade sig bara för att hans morfar hade vett nog att ta en gummistövel och slå till honom så han for ifrån vägguttaget där han hade "fastnat". Sen fick han ep - troligen på grund av detta, men det växte som tur var bort.

Vi fixade lite grann från början och resten efter hand. Tippskyddet på spisen fixade vi och flyttade knivar och annat farligt... och när vi märkte att sonen är en väldigt "på" och klättrig sort monterade vi fast de tunga och höga möblerna i väggen.

Nu har vi skaffat medicinskåp också eftersom sonen börjat rota i badrumsskåpet och vi inte vill behöva kolla honom när han är på toa.

Fönsterspärrar ska vi också sätta dit, men det har inte blivit av än. Som det är nu vågar vi inte ha öppet eftersom vi har djupa fönsterbänkar som sonen gärna klättrar upp i och vi bor på femte våningen.
  • gladakon

Vi har haft spisskydd och grind för trappan men bara där uppe. Annars bara plockat undan det vi har varit rädd om på lägre bokhyllor.

• Victoris

Vi väntade och såg om det behövdes. Det enda vi gjort är att sätta petskydd i vissa av eluttagen samt satt spärrar på lådor och luckor i köket.

Oscar 080709 och Matilda 091014
  • AAEV

Vi väntade för att se om det behövdes och med ett barn som är vildare än en orkan så är jag glad att vi har barnsäkrat. Vi har spisskydd, petskyddade kontakter (där är han jämt) grindar o så. Lillsyrran är inte mkt bättre hon!

• sahara sahara

Än så länge är jag inte så rädd att hon ska peta i eluttagen, men jag är lite orolig för att hon ska dregla i grenuttagen, så där är jag och motar. Och jobbar för att vi ska få bort dem. Vi har satt kompostgaller för den öppna spisen och tagit bort de varma vattenrören från väggen bredvid skötbordet. Det är nog allt. Så lite har vi gjort.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • snillis

Barn 1 säkrade vi en del för.
    Stickskydd i kontakterna och grindar, nerför och uppför.
    Och det behövdes!
    Hittade sonen halvvägs upp i trappan när han var 7 månader.

Med barn 2 grind nerför men inte uppför. I övrigt inget.

• saltflingan

Allt efter som det uppkommer ett behov. Har kompostgaller runt vedspisen (eldar för värme) och grind för trappan. Grind har vi för vår egen skull eftersom vi inte orkar passa honom i trappen hela tiden. Har bara grind på bottenvåningen. På ovanvåningen sover vi bara.

Eluttagen har inbyggt petskydd. Har plockat bort ljusen som tidigare stod på vardagsrumsbordet, men fjärrkontroller och sånt ligger kvar. Plockar ut batterierna på en och ger honom att leka med.

Vi kör med tough love här hemma.  Trillar sonen säger vi oj och så skrattar vi och säger att det inte var farligt. Gråter han tar vi upp honom men har fortfarande samma budskap. Klappar och pussar på det onda men säger att det var ingen fara, det gör bara lite ont. 

• Sandrakim

Vissa hem är ju nästan barnsäkrade utan att man behöver göra något. Det beror på hur man inreder helt enkelt och hur bostaden ser ut. T.ex har man en jättebrant källartrappa så behöver man nog endera låsa dörren eller sätta en grind, men bor man i ett plan så behövs antagligen inga grindar. Vi var nyinflyttade när vi fick barn så vi möblera barnsäkert med en gång sånär som på lite dukar och ljus som stod på soffbordet.

• Ragnar

Vi har barnsäkrat lite efterhand, det vi har sett att behövs. Det enda vi gjorde från början var att sätta en grind för trappan. Annars har vi bara köpt barnlås till två köksskåp och en låda. Där har vi allt som är farligt och ömtåligt. De andra skåpen har barnen fått titta i. Sen flyttade jag undan två stora blomkrukor förra veckan som stått på golvet. Men det var mer för att jag var trött på att ha jord över hela vardagsrumsgolvet än att det var något farligt.

Svar på tråden Barnsäkrade ni ert hem när ni fick barn?