• Bonanza

Barnsäkrade ni ert hem när ni fick barn?

Kan vi vara den enda familjen som inte har barnsäkrat vårt hem? Nu är ju barnen stora (3 och 5 år), men inte ens när de var små behövdes det. Jag är lite nyfiken på att se hur det ser ut generellt. Köpte ni hela kittet när ungen föddes? Väntade ni och såg ifall barnet var intresserad av förbjudna saker?

Hur gjorde ni i er familj?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barnsäkrade ni ert hem när ni fick barn?
  • La Lola
    Bonanza skrev 2010-08-19 08:45:18 följande:
    Finns det barn som på riktigt går och petar i eluttag hela tiden? Trodde det var en myt. Sonen har nog gjort det en gång, dottern en gång. Max.
    O ja....Hedda var helt galen i ett visst uttag....det tog vi bort helt o hållet eftersom vi ändå inte använde det.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Skottan

Jag gjorde inget och de behövdes inte heller.

• fruis

Vi barnsäkrade endast på två sätt. Det ena var att vi skruvade fast alla bokhyllor i väggen och det andra var att vi satte petskydd i kontakterna. Det räckte gott och väl för våra barn. Vissa barn är dock helt galna och med noll självbevarelsedrift. Hade man haft ett sådant barn hade vi sannolikt säkrat lite mer.

• pixiedust

Vi barnsäkrade inget i förväg. Mina barn har både knappt rört sig före 10-11 månader och då satte vi lås på knivlådan, men det var väl allt. Mina barn har aldrig varit speciellt klåfingriga av sig så det har inte behövts. Maskindiskmedlet har jag alltid haft över min huvudhöjd och det har jag fortfarande (barnen är 4 och 6), är livrädd för maskindiskmedel!

• lövet2
    Bonanza skrev 2010-08-19 08:45:18 följande:
    Finns det barn som på riktigt går och petar i eluttag hela tiden? Trodde det var en myt. Sonen har nog gjort det en gång, dottern en gång. Max.
    Sonen tog visparna till elvispen, en i varje hand och försökte köra in dem i elluttaget. Då var han 1 år ...

• Mimmi P

Vi har barnsäkrat en del allteftersom. Vi har satt upp trappgrind och har barnspärrar på kökslådorna. Kökslådorna är mest för att slippa plocka tillbaka allt i skåp och lådor typ 100 gånger varje dag.

Trappan måste vi ha grind på då vi ännu inte fått upp några räcken i trappan och risken att det skulle gå illa om han släpptes lös i den själv är ganska stor.

Vi har petskydd i ett uttag då han började försöka stoppa in allt han kom över i uttaget. Konstigt nog bara i ett uttag, de andra är han ointresserade av.

Vi har satt upp en kattlucka i dörren till tvättastugan där vi har kattmat och kattlåda. På så sätt slipper vi passa att han varken käkar kattmat eller bajs, samtidigt som vi inte behöver oroa oss för tvättmedel och sånt.

Vi har säkrat upp platttvn så han inte ska då sen över sig.

I vintras hade vi en lekhage runt kaminen så han inte skulle komma åt den.

Hmm, tror det är allt, vi hade dock inget klart när han föddes utan vi har fixat när behovet har uppstått.

• clembke

Ja när han började rör sig mer o mer så fixade vi lite saker.
    Grind för trappan då det kan gå på en sekund att dom ramlar ner. Men samtidigt fick han tidigt börja gå i trappan tillsammans med mig eller sambon så att han skulle lära sig att rör sig i trappan. Det finns ju inte grind överallt dit man åker.
    Lås på skräpskåpet o ett skåp med kemikalier. Lås på en låda med tunga ugnsformar (ville inte att han skulle lyckas få upp en o tappa på foten eller så) o lås på lådan där DVD'n är, det mest för att han inte skulle slå sönder den. =)
    Ha nu köpt petskydd till elkontakter då han älskar att 'meka' o 'skruva' överallt där det finns skruvar.
    Det att man ha bra koll skulle jag aldrig lita på, det är så lätt att man tittar på en sekund o då händer det, det är ett ögonblicksverk. Vi försöker oxå ha bra koll, men när man har mer än ett barn är det lätt att den ena försvinner iväg på ett håll o då kan man inte ha koll på båda.
    Nu har ju oxå våran stora varit väldigt nyfiken o testa olika saker så då ha man få fixa undan o säkra en del saker. Sen samtidigt så är jag av den åsikten att man inte ska skydda dom från allt som är farligt, men inte heller utmana ödet.

• Nicke Nyfiken

Nope vi har inte barnsäkrat alls och det har inte behövts. Det enda som hänt är att kompisar har tyckt att det varit jobbigt för de får "jaga" sina barn hela tiden när de är hos oss Nu har vi inte så mycket prylar och så framme, men vi kan ha skålar med godis stående framme i barnhöjd (utan att de tar av det), ljus på borden och sånt

• LoppanL

Vi har rätt mycket barnsäkrat, i princip varenda skåp i köket (kanske inte så mkt för dotterns säkerhet, som för att vi inte ville ha varenda liten kökspinal utdragen på golvet), petskydd (hon älskade att pilla på elkontakter, vilket även lillasyster börjat göra), grind ovanför trappan, hörnskydd på bord osv. Hade en klåfingrig nyfiken klätterapa när hon var liten som bara såg nej och ajaj som en rolig lek.

Svar på tråden Barnsäkrade ni ert hem när ni fick barn?