• Dofsing

Det är BARA mamma som gäller på natten!!

Vi har en dotter som fyllde två år i somras. Hon har alltid sovit oroligt och vaknat en eller flera ggr per natt. Nu är hon inne i en period där hon vaknar ca 3-4ggr per natt. Detta har vi hanterat genom att turas om och ta varannan natt.
    Man behöver oftast bara gå in, lägga henne ner och ge henne nappen.

Problemet nu är att det BARA är mamma som gäller på natten sen ett par månader tillbaka. När pappa går in till henne blir hon helt hysterisk och det slutar med att hon sliter sig från pappa och springer in till mig och störtgråter.
    Vi har då valt att hantera det så att jag tar nätterna bara för att det är enklare då och vi får sova som mest. Men nu börjar jag märka av att jag inte får så många timmars sömn i sträck och är jätte trött. Jag är dessutom gravid vilket gör att jag nog skulle behöva lite mer sömn för att orka med dagarna på jobbet och med en aktiv två åring.

Min fråga är nu vad vi kan göra åt denna mammighet på natten? På dagtid fungerar det hur bra som helst med pappa. När hon ska lägga sig vill hon helst att mamma ska göra det men accepterar pappa om vi säger att det är pappas tur eller om jag inte är hemma.
    Ibland känns det som att vi skulle kunna bryta denna "vana" genom att ta ett par nätter med skrik och tvinga in pappa och inte ge upp. Men samtidigt har jag läst någonstans att om ett barn är mammigt så ska man ge dem MER av mamma för annars kanske det inte går över utan blir värre.
    Ett annat alternativ är ju att sätta in en extra säng i hennes rum och att jag får sova där men det känns också lite tråkigt.

Vi kan verkligen behöva lite tips på hur vi ska lösa detta.
    Tack!

• Svar på tråden Det är BARA mamma som gäller på natten!!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om ni råkat ut för en av de första maktkamperna som alla barn har med sina föräldrar. Er dotter vaknar och vill bestämma vem som tröstar henne bäst, trots att ni vet att pappa och mamma ger henne precis lika bra och tillräcklig tröst, trots att ni naturligtvis gör det på lite olika sätt.
    Små barn har en benägenhet att ty sig mest till den av föräldrarna som den varit mest med den senaste tiden, ofta mamman. Men om pappan är hemma och är föräldraledig och mamman jobbar byts rollerna snabbt.
    Detta innebär att ni har alldeles rätt när ni pratar om er dotters vana att bli bäst tröstad av mamma.
    Det finns inget belägg för att mammiga barn blir mindre mammiga för att de får vara mer med sina mammor.
    Inte heller tror jag på iden att flytta in sängen i dotterns rum. Hon lär sig då att det är hon som styr, utifrån sin 2-åriga erfarenhet, och att föräldrarna, med sin sammanlagda kanske 60-åriga erfarenhet , viker sig för detta.
    Som föräldrar behöver ni er nattsömn båda två, och just nu i synnerhet du som är gravid.
    Så mitt tips är att pappa helt och hållet övertar nattande och hantering av nätter. För att bryta dotterns mönster att springa in till mamma kanske mamma kan sova borta några nätter. Mest för att pappa ska bli övertygad om att han också duger. När mamma sen är hemma igen på nätterna kan han hjälpa dottern att vara trygg i sin egen säng på ett mer övertygande sätt.
    Lycka till
    Margit

Svar på tråden Det är BARA mamma som gäller på natten!!