• Hallbergskan

nån som ska adpotera som bor i östergötland?

Hej!
    Jag o min man ska adoptera i från Kina. Vi håller just på att sammanställa ansökan. Nån mer i motala-linköping...eller för den delen östergötland som har/ska adoptera. Alltid kul att ha kontakt och byta lite erfarenheter

• Svar på tråden nån som ska adpotera som bor i östergötland?
  • VNmamma
    matte till Bellman skrev 2010-09-06 15:56:01 följande:
    ok vad konstigt...ja vi har nu fått plats på distanskurs i stockholm iaf. Det är studiefrämjandet som har anordnat den i samarbete med ac. Vi ska få börja nu i slutet av september. Jag är känner att jag är så lite insatt med allt vad adoption innebär. Men familjerätten är väl inte annars nåt som man har att göra med ang adoption eller....
    För att kunna adoptera måste man ha ett medgivande och det är familjerätten (kommunen) som utreder. För att få ett medgivande måste man gå den obligatoriska utbildningen som kommunen anvisar.

Så om ni inte redan tagit kontakt med er kommuns familjerätt är det hög tid att ni gör det. Ibland tar det tid innan man får börja utredningen och innan man får plats på utbildningen.

Lycka till! 
  • en glad
    matte till Bellman skrev 2010-09-06 15:56:01 följande:
    ok vad konstigt...ja vi har nu fått plats på distanskurs i stockholm iaf. Det är studiefrämjandet som har anordnat den i samarbete med ac. Vi ska få börja nu i slutet av september. Jag är känner att jag är så lite insatt med allt vad adoption innebär. Men familjerätten är väl inte annars nåt som man har att göra med ang adoption eller....
    Oj, alla kommuner godkänner inte föräldrautbildning som arrangeras av AC ihop med Studiefrämjandet .... Det är kommunen (familjerätten) som skall anvisa vilken utbildning ni skall gå på och som de godkänner. Föräldrautbildning skall man inte boka in på egen hand - då kanske ni måste göra om den någon annanstans! Kontakta familjerätten snarast!!
  • jansson77

Hej!
    Vi bor i Linköping och har precis skickat in färdigt medgivande till AC!
    Vi önskar adoptera från Colombia.....

Hallbergskan: Kina....låååång väntan, eller är ni med på 48-timmars listan eller vad den heter??

• Hallbergskan

Vi har valt att adoptera ett barn med särskilda behov. Går ngt snabbare...håller fortfarande på med vår ansökan...tycker d tar evigheter Men snart så

• matte till Bellman

hihi jo pinsamt, vi har varit i kontakt med familjerätten. Han har godkänt utbildningen som vi ska gå så det är tydligen lugnt..phu vilken tur...

Hallbergskan, är det samma krav när man adopterar ett barn med särskilda behov från kina. JAg har varit gift tidigare och då måste man tydligen ha vari gift i 5 år i nuvarende äktenskap men vi har bara varit gifta i 3 år. Vet du nåt om det?
    Vet du vilken ålder barnen är, lite äldre va, typ 3 eller? Hur lång tid tar det, vet ni nåt?

• Marie IE B
    matte till Bellman skrev 2010-09-10 09:05:25 följande:

hihi jo pinsamt, vi har varit i kontakt med familjerätten. Han har godkänt utbildningen som vi ska gå så det är tydligen lugnt..phu vilken tur...

Hallbergskan, är det samma krav när man adopterar ett barn med särskilda behov från kina. JAg har varit gift tidigare och då måste man tydligen ha vari gift i 5 år i nuvarende äktenskap men vi har bara varit gifta i 3 år. Vet du nåt om det?
    Vet du vilken ålder barnen är, lite äldre va, typ 3 eller? Hur lång tid tar det, vet ni nåt?

Kinas regler om äktenskapets längd mm gäller samma oavsett om man står i vanliga kön eller i sn-kön
  • 1 Tea
    matte till Bellman skrev 2010-09-10 09:05:25 följande:

Vilket tur att utbildningen var ok!
  • Hallbergskan

Vi har bara varit gifta i 2 år, men det ska ju räcka Nu är vi snart klara med alla papper till ansökan...sen ska den bara börja vandra runt bland alla instanser...

• matte till Bellman

1 Tea ja det är tur. Jag hoppas verkligen att det är så nu så de inte ändrar sig när vi gått färdigt kursen. Undrar varför inte de godkänner den kursen för enligt studiefrämjandet är det enligt mia och socialstyrelsens riktlinjer. Hallbergskan, vad spännande... ska bli kul att följa er i procenssen... tänk om vi var där ni är nu...

• en glad
    matte till Bellman skrev 2010-09-13 20:07:27 följande:
    1 Tea ja det är tur. Jag hoppas verkligen att det är så nu så de inte ändrar sig när vi gått färdigt kursen. Undrar varför inte de godkänner den kursen för enligt studiefrämjandet är det enligt mia och socialstyrelsens riktlinjer. Hallbergskan, vad spännande... ska bli kul att följa er i procenssen... tänk om vi var där ni är nu...
    men adoptionscentrum är med och anordnar kursen tillsammans med studiefrämjandet och enligt riktlinjerna så skall det vara oberoende organisatörer av den obligatoriska föräldrautbildningen (dvs personer som ej är inblandade på annat sätt i adoptionsverksamhet). Det ses som en trovärdighetsfråga och handlar inte om vilken kursplan de följer ...
  • matte till Bellman

Då kanske det inte är det bästa med denna kursen då.... och jag som betalat in 4000 för två...
    Men när min man pratade med en man på familerätten här i viken så tydligen är den godkänd här i viken så det är bara att hoppas kanske... hur skulle ni göra?

• en glad
    matte till Bellman skrev 2010-09-14 18:11:17 följande:

Då kanske det inte är det bästa med denna kursen då.... och jag som betalat in 4000 för två...
    Men när min man pratade med en man på familerätten här i viken så tydligen är den godkänd här i viken så det är bara att hoppas kanske... hur skulle ni göra?

Säger kommunen att de godkänner föräldrautbildningen så måste de ju stå för det! Alla kommuner är inte 100 % insatta i riktlinjerna!
Svar på tråden nån som ska adpotera som bor i östergötland?