Hur dela föräldraledighet?
Med vårt förra (första) barn var min sambo ensam föräldraledig de första tre månaderna, eftersom det passade bättre med mitt jobb, men om vi får ett till barn så vill vi dela mer lika redan från början. Vi funderar på att jobba halvdagar var, men jag tänkte höra om ni vet om det finns någon forskning eller liknande som visar att ett eller annat sätt att dela upp det skulle vara bättre eller sämre för barnet, t.ex. att det är bättre att ta varannan dag eller varannan vecka. Spontant känner jag att det är bättre att barnet får träffa oss båda tätare i tid så att säga, så att ingen är borta längre än ca fyra timmar i sträck (halvdagar), men jag vet inte. Vad tycker ni?
Jag provade att ställa frågan ovan till barnmorskorna i det expertforumet, men fick då svaret att detta var något vi fick ta ställning till själva. Jag vet att vi får ta ställning själva, men anledningen till att jag frågar är att jag själv har dålig koll på modern forskning om anknytning och annat som kan vara relevant för vilka tidsintervall det är bäst att dela upp respektive föräldrs tid med barnet i. Skulle därför vara väldigt tacksam för synpunkter från experter, hänvisningar till forskning, allmänna erfarenheter eller vad som helst.