• ladysoul77

Vår dotter vägrar gå på pottan/toaletten. Hon är 3 år. Hjälp!!

Vår dotter fyllde 3 år i slutet av juli. Hittills har hon aldrig kissat i pottan/toaletten.. Vi har provat i perioder att pott-träna, men det har bara slutat i att vi säger "nä, vi tar det då hon är mogen" för det har gått så himla dåligt. MEn nu börjar jag få panik. Jag vet att det är fånigt, men jag känner mig misslyckad som inte lyckats få henne blöjfri. Så här är det nu:

Hon PRATAR mycket om kiss och bajs. Vi pratar ofta om hur "bebisar har blöja men inte stora barn" (hon har en 5 månaders lillasyster) Jag provar varje dag att sätta henne på toaletten (har en Baby-björn-ring) Hon kan sitta ett bra tag, men helt plötsligt blir hon ledsen och går ner. Då kommer hon och vill kramas.. Hon tycker det är så läskigt. Jag har bara en lekfull ton och pressar inte. Säger hon att hon vill ha blöja så får hon det. Idag såg hon en dagis-kompis kissa mot ett träd i parken. Det pratade vi om länge efteråt och jag sa att hon också kunde vara utan blöja som "K" och lära sig kissa. I somras på landet fick hon vara ofta utan blöja utomhus. Hon kissade på sig hur många gånger som helst, men sa aldrig till. Hon verkade vara helt obrydd att shorts/byxor var sjöblöta.Rynkar på näsan Vad är problemet??? Vi provade lite att förskolepersonalen pott-tränade lite innan sommarlovet. Men det blev bara en massa tvätt..  

VAD kan vi göra mer? Kan tillägga att hon är mycket viljestark och "svårlurad"..  

• Svar på tråden Vår dotter vägrar gå på pottan/toaletten. Hon är 3 år. Hjälp!!
  • Bippa

jag har samma bekymmer. hon blir 3 i oktober och ska bli storasyster i dec. jag känner att det inte är någon idé att tjata utan jag frågor om hon vill gå på toa. vem vet hur det blir i dec när syskonet kommer. jag tror det blir lättare då.

hon slutar nog när hon är mogen. nappen slutade hon med på en dag för den nya blev äckig

• Armani

Vi håller på att potträna vår tjej för fullt här hemma oxå och än fast hon länge har kunnat styra över sitt kissande och bajsande så har hon inte velat gå på pottan. Fick då tipset om att det fanns klistermärken att köpa som man sätter i botten av pottan. Klistermäsrket är helt svart och när sen barnet kissar eller bajsar där så dyker en glad figur upp. Efter att vi köpte det där märket har det gått som hejsan faktiskt På morgonen frågar vi henne om hon vill kolla om "gubben" är vaken, när hon har kissat så säger hon hej då till gubben och häller ut kisset i toaletten osv. Det blev något roligt av det hela

Nu är hon inte helt blöjfri än, det är fortfarande så att hon glömmer av sig om hon är inne i nån lek eller så, men som det ser ut nu ser det inte ut som att det ligger allt för långt bort.

Lycka till!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥Alicia 081015 & Noel 100503♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • IsaN

Armani: Hur fick ni henne att kissa på pottan första gången, innan hon hade sett gubben komma fram? 

• SallyBlixten

Min yngste var senare än båda sina storsyskon, han verkade inte koppla ihop kiss med att byxorna blev blöta och han var helt obekymrad när han kissade på sig.

Vi provade någon dag att vara utan blöja och försöka uppmuntra att sitta på potta/toa. Han var totalt ointresserad och brydde sig inte om han blev blöt. Då körde vi blöja 4-6 veckor till och sen testade vi igen. Jag tror inte på att sätta dem på pottan som en rutin varje dag för det blir en besvikelse för båda när inget händer . Även om man försöker vara så positiv och trevlig som man bara kan så känner barnen att vi förväntar oss något av dem och så hakar det upp sig...

Plötsligt en dag var min son torr. Det var en torsdag och jag bestämde att det var en testdag. Han fick gå utan blöja och varje gång han kissade på sig pekade jag som vanligt på pottan (som stod i vardagsrummet). P åeftermiddagen ramlade pengen ner och han lyckades pricka pottan. Han knäckte "koden" där och då och redan två dagar senare vågade jag åka till ett köpcentrum utan blöja.

Sen tog det 3-4 månader innan han hade koll på sina stora besök och det var ju lite påfrestande förståss. Han fick ingen belöning när han gick på toa och inget straff när han missade, vi gjorde helt enkelt inte någon större affär av det. Böket att byta och tvätta och greja kring olyckan var ju en oönskad konsekvens för oss båda så det blev en gemensam önskan att få ordning på det.

• Armani
    IsaN skrev 2010-10-04 22:04:02 följande:
    Armani: Hur fick ni henne att kissa på pottan första gången, innan hon hade sett gubben komma fram? 
    Jag förklade för henne, på ett lekfullt sätt, att i det här klistermärket bor det en liten gubbe som blir SÅ glad när det kommer kiss och bajs och när man gör det så kommer han fram och visar sig. Faktiskt så satte hon sig på pottan OCH kissade inom loppet av endast några minuter efter att jag satt dit det
  • IsaN

Armani: Vad härligt. Var köper man sådana märken?

• Armani
    IsaN skrev 2010-10-05 10:40:54 följande:
    Armani: Vad härligt. Var köper man sådana märken?

Vi köpte det på Babyproffsen, finns säkert på andra ställen oxå Finns med olika figurer och kostar 59:-, håller i ca 12 veckor stod det  på baksidan.
  • Simben

oj vad jag känner i igen mig..min tjej är iofs bara drygt 2 1/2 år men jag är ju helt säker på att hon är mogen om hon bara ville men hon vill inte...och vi har provat klistermärke belöningar...klistermärket man sätter i pottan som hos oss blir en blå ko vi pratar om det och hon vill gärna ha trosor och kan gå en hel dag här hemma utan att det kommer på pottan eller toan...ibland sätter hon sig där men det kommer nästan aldrig nåt och oftast svarar hon nej när jag frågar...hon kan hålla sig hur länge som helst känns det som. sen helt plötsligt nån gång då och då kissar hon på pottan eller toan och blir superglad men sen så vill hon ändå inte vara utan blöjan och gå på toan som en stor tjej och det är såååå frustrerande....hon har dessutom inga småsyskon och hennes storasyster blev torr vid två och skötte det mer eller mindre själv och då hade ju hon en lillasyster som ändå hade blöja och blev ompysslad.
    Just nu känns det som hon alltid kommer ha blöja pga sin envishet eller om det är nåt fel nånstans? just för att jag är inte rädd för att ha henne bar för det det händer ju oftast inga olyckor heller om man inte är hemma en hel dag då kommer det ju såklart men kanske bara en eller två gånger nånstans.

nån som har några fler tips som jag inte provat?

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • mamma till tre busungar

Har bara läst trådstart. Kan det hjälpa att införskaffa potta? Dels blir det en annan grej än det ni har nu, som hon inte sammankopplar med obehag vilket kanske hon gör nu. Dels sitter man stabilt och skönt och i lagonm höjd. Kan rekommendera Babybjörns pottstol med insats som man tömmer. På vanlig potta måste man sitta så himla lågt och hopkruoet medan den ger en bra skön sittställning.

• mamma till tre busungar

Sen tror jag att det inte alltid fungerar optimalt att vänta ut.... Man måste kanske bestämma sig att nu har vi inte blöja mer. Det finns inga hemma och så blir det en del tvätt i ett antal dagar innan det fungerar men att man inte sätter på blöjan igen.

• IsaN
    mamma till tre busungar skrev 2010-10-06 12:24:21 följande:
    Sen tror jag att det inte alltid fungerar optimalt att vänta ut.... Man måste kanske bestämma sig att nu har vi inte blöja mer. Det finns inga hemma och så blir det en del tvätt i ett antal dagar innan det fungerar men att man inte sätter på blöjan igen.
    Vi ska faktiskt testa det under höstlovet. Då är hon hemma i en och en halv vecka så hon har tid att förhoppningsvis förstå att blöjorna är slut och att det är bäst att gå på toaletten. Vi får hoppas det fungerar. Dagis har lovat att ta emot henne utan blöja efter lovet också, i alla fall i några dagar för att se om det kan lossna även där. Skulle man märka att det blir extremt psykiskt jobbigt för henne får man ju backa men vi ska försöka hålla ut trots olyckor och protester. 
  • Trinis

Har du testat att sätta henne på toaletten istället.
    Jag ville visst aldrig gå på pottan men på toaletten gick det bra, jag hade en sådann minisits.
    Vår son är två och vi har testat med pottan, men han vill inte, men han är väldigt interesserad av toaletten, ska nog prova med den när det blir dags.

Jonathan min älskling
  • jessin

Har varit rädd för att sonen just ska pottvägra då många vänners barn har gjort det. Vi har därför börjat med pottan redan nu. Sonen är 7 månader och vi började vid 6 månader. När jag går på toaletten själv på morgonen så passar jag på att sätta honom på pottan bredvid mig. Han bajsar och kissar så gått som varje morgon. Självklart har vi blöja på honom då han är så liten men nu kanske han själv så småning om kan säga till när han vill gå på pottan. Han tycker i alla fall att det är hysteriskt roligt att gå på pottan. Mina föräldrar satte mig på pottan när jag var 7 månader. När jag var 8 så kröp jag till pottan och ylade så att mamma visste att jag ville bajsa i den. Redan vid 8 månaders ålder ville jag helst bajsa i pottan. Jag hoppas på något liknande med min son. Brukar också sätta honom på pottan när man ser att snart så kommer det att komma bajs. Har några leksaker alltid liggande på toa så att han har något att pilla med när han sitter där.
    Hoppas det löser sig för ditt barn. en kompis brukar köra med att hennes son får ringa mormor och berätta hur duktig han har varit som bajsat på pottan och det har varit ganska effektivt.

• Mimmie81

Det är just det.. jag tror att många börjar alldeles försent med "potträning".. när bebisar är små och precis har lärt sig att sitta tycker de ju att allt nytt är spännande. Att sätta en bebis på pottan är inget konstigt, de tycker det är roligt och de kopplar ihop pottan med kiss och bajs tidigt och det blir då mer natutligt för dem..

• IsaN
    Mimmie81 skrev 2010-10-06 23:21:55 följande:
    Det är just det.. jag tror att många börjar alldeles försent med "potträning".. när bebisar är små och precis har lärt sig att sitta tycker de ju att allt nytt är spännande. Att sätta en bebis på pottan är inget konstigt, de tycker det är roligt och de kopplar ihop pottan med kiss och bajs tidigt och det blir då mer natutligt för dem..
    Det hjälper inte alltid att vara tidig. När vår dotter var ett år köpte vi pottan. I ett halvår så kissade och bajsade hon dagligen i den. Sen vägrade hon plötsligt och vägrar fortfarande. Så bara för att de har vant sig en gång så innebär det inte att de kommer fortsätta med det.
  • Siili
    Mimmie81 skrev 2010-10-06 23:21:55 följande:
    Inte min son. Han satt inte kvar mer än några sekunder på pottan trots sin ringa ålder när vi först provade.
  • Mimmie81

Självklart är inte alla bebisar likadana.. men det jag försöker få sagt, är att det i Sverige verkar vara väldigt vanligt att man börjar väldigt sent med potträning och det att barn har blöja när de är 3 år, är mer en regel än ett undantag. Det finns säkert de barn som verkligen inte kan lära sig och som det tar mycket längre tid för och som rent fysiskt inte klarar av att hålla sig, men tror ändå att om man på BVC började säga till föräldrar att börja lite smått på lek med potträning när barnet lär sig sitta (istället för att säga 1,5-2 år), skulle inte så många barn ha blöja vid 3-årsåldern.
    När vi kom till Sverige tittade folk på min mor som om hon hade lyckats med något otroligt när de såg att vi syskon var helt  blöjfria när vi var 1,5-2 år.. min mor däremot, hade aldrig hört talas om att barn har blöja när de är 3 (bortsett från undantag)..

• WhiteAngels
    Det handlar om mognad.Vänta nån vecka och testa igen.Mitt första barn blev inte torr på dagen eller ens fattade vitsen med att kissa på toa förrän hon var 4 år och några få månader gammal.Andra när han var 2,5 år gammal och nu min tredje som snart blir 3 år släppte sin i måndags.
    Det sista barnet försökte jag med lite grann i somras men det funkade inte då,och det blev en slump att jag tog in han på toa i måndags och då lossnade allting och han jublade av lycka att han kunde =) Dagen efter gick han till dagis utan blöja =)
Svar på tråden Vår dotter vägrar gå på pottan/toaletten. Hon är 3 år. Hjälp!!