Vår dotter vägrar gå på pottan/toaletten. Hon är 3 år. Hjälp!!
Vår dotter fyllde 3 år i slutet av juli. Hittills har hon aldrig kissat i pottan/toaletten.. Vi har provat i perioder att pott-träna, men det har bara slutat i att vi säger "nä, vi tar det då hon är mogen" för det har gått så himla dåligt. MEn nu börjar jag få panik. Jag vet att det är fånigt, men jag känner mig misslyckad som inte lyckats få henne blöjfri. Så här är det nu:
Hon PRATAR mycket om kiss och bajs. Vi pratar ofta om hur "bebisar har blöja men inte stora barn" (hon har en 5 månaders lillasyster) Jag provar varje dag att sätta henne på toaletten (har en Baby-björn-ring) Hon kan sitta ett bra tag, men helt plötsligt blir hon ledsen och går ner. Då kommer hon och vill kramas.. Hon tycker det är så läskigt. Jag har bara en lekfull ton och pressar inte. Säger hon att hon vill ha blöja så får hon det. Idag såg hon en dagis-kompis kissa mot ett träd i parken. Det pratade vi om länge efteråt och jag sa att hon också kunde vara utan blöja som "K" och lära sig kissa. I somras på landet fick hon vara ofta utan blöja utomhus. Hon kissade på sig hur många gånger som helst, men sa aldrig till. Hon verkade vara helt obrydd att shorts/byxor var sjöblöta. Vad är problemet??? Vi provade lite att förskolepersonalen pott-tränade lite innan sommarlovet. Men det blev bara en massa tvätt..
VAD kan vi göra mer? Kan tillägga att hon är mycket viljestark och "svårlurad"..