• Neko

Om ni var sterila, vilket skulle ni föredra?

Ni är fullständigt sterila och kan inte få barn med IVF eller någonting. Er partner däremot har inga sådana problem. Ni vill gärna få ett barn, vad skulle ni föredra? Är ni kvinnor, välj mellan Alt 1 eller Alt 2 och är ni män, välj mellan Alt 3 eller Alt 4.

Alt 1: Ni adopterar ett barn som inte är genetiskt besläktat med dej eller din man.
    Alt 2: Din man donerar spermier som används för att inseminera en surrogatmamma (detta görs så etiskt som det bara går) som ni sedan får välja om ni vill eller inte vill ha någon kontakt med efter barnets födsel. Barnet är genetiskt släkt med din man men inte med dej.

Alt 3: Ni adopterar ett barn som inte är genetiskt besläktat med dej eller din kvinna.
    Alt 4: Ni använder en anonym eller ickeanonym spermiedonator för att göra din kvinna gravid. Barnet är genetiskt släkt med din kvinna men inte med dej.

Alt 5. Någonting i frågan passar inte in (tex jag lever i ett samkönat förhållande) och skriver istället vad jag skulle föredra, adoption eller att min partner var släkt med barnet medan jag själv inte var det, och även vilket kön jag själv har.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ni var sterila, vilket skulle ni föredra?
  • KristenTjej84

Adoption! så många barn behöver kärleksfulla hem att bo i,inte minst efter alla katastrofer i fattiga länder då många barn blivit föräldralösa.

• Mammalicious too
    KristenTjej84 skrev 2010-08-27 22:19:11 följande:
    Adoption! så många barn behöver kärleksfulla hem att bo i,inte minst efter alla katastrofer i fattiga länder då många barn blivit föräldralösa.

Fin tanke men det är inte så verkligheten ser ut, det finns fler som vill adoptera än barn som är tillgängliga för adoption. Det kryllar av fattiga barn ja men de flesta av dem är inte tillgängliga för adoption.
  • sahara sahara

Jag röstade "annat". Som lesbisk har jag sedan länge bearbetat det faktum att jag inte kommer att få gemensamma biologiska barn med den jag älskar, så det är ingen större grej. För mig har det viktigaste varit att faktiskt få barn - sättet har varit underordnat. Att få ha varit med om hela processen och vara med i barnets liv från början har varit en enorm bonus, men vi valde att satsa på donation eftersom det är enklare, billigare och snabbare. Adoption är helt enkelt inte ett realistiskt alternativ för homosar i dag.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • fialisa196

Intressant att läsa hur folk tycker.
    En fundering bara: Kan man föreställa känslan att inte kunna få ett barn utan att ha gjort en lång resa av utredningar, missfall, chock, sorg, längtan, hopplöshet mm ? Eller att ha bearbetat situationen länge efter att ha fått besked att man troligtvis ej kan få barn. Ett hemskt sorgbesked att få . Jag vet inte .   Eller att  innan man har barn så  tror man att man kan sätta sig in i hur det känns att vara förälder. Kan man det ? Jag trodde mej ha en liten inblick i hur det var att ha barn. Men inte .Efter 11 års kämpande med över 10 missfall och många behandlingar födde jag en liten tjej! Vilken enorm lycka! Önskar alla människor som vill bli föräldrar att genomgå den metod som känns rätt. Ge inte upp.   

• Bling1975
    fialisa196 skrev 2011-01-18 00:14:04 följande:

Intressant att läsa hur folk tycker.
    En fundering bara: Kan man föreställa känslan att inte kunna få ett barn utan att ha gjort en lång resa av utredningar, missfall, chock, sorg, längtan, hopplöshet mm ? Eller att ha bearbetat situationen länge efter att ha fått besked att man troligtvis ej kan få barn. Ett hemskt sorgbesked att få . Jag vet inte .   Eller att  innan man har barn så  tror man att man kan sätta sig in i hur det känns att vara förälder. Kan man det ? Jag trodde mej ha en liten inblick i hur det var att ha barn. Men inte .Efter 11 års kämpande med över 10 missfall och många behandlingar födde jag en liten tjej! Vilken enorm lycka! Önskar alla människor som vill bli föräldrar att genomgå den metod som känns rätt. Ge inte upp.   

Grattis till dottern! Din historia ger mig lite hopp och ork att fortsätta kämpa.
    Stitch längtar efter Lilo
  • Zaria

Fast det stämmer inte, det finns fler par som vill adoptera än barn tillgängliga för adoption.

Bara för att ett barn ser fattigt ut eller varit med om en naturkatastrof/krig så innebär det inte att man får lov att adoptera det barnet.

• Zaria

Som svar på TS

Jag hade adopterad, jag avskyr att vara gravid och genetiken spelar ingen roll för att jag skall kunna älska barnet och känna att det är mitt barn så att säga.

• Runguska

Svårt att sätta sig in i. Dessutom betvivlar jag att vi skulle bkli godkända för adoption då vi båda har funktionshinder. Jättesvårt att sia om när det inte varit aktuellt.

Jag skulle nog ha svårt med surrogatmamma då jag skulle känna oro för att kvinnan skulle bli för känsomässigt fäst vid barnet. Jag är ju själv gravid nu och det skapas ju ett band - i alla fall har det gjort det för mig både denna och förra gången.

• puss

jaha är det fritt fram att adoptera bara för att folk är utsatta och fattiga.
    det låter ju vettigt
    *inte*
    up yours
  • Twilight

Surrogatmamma - Skulle aldrig vilja adoptera!

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
Svar på tråden Om ni var sterila, vilket skulle ni föredra?