• inyourface

varför får hon barn, men inte jag!?

Vet inte om jag satte tråden rätt... (orkar ni inte läsa hela texten så är frågan längst ner)

Har läst igenom lite trådar idag, och känner mig både förolämpad, och förvirrad.
    Är ofriviilligt barnlös sen 2,5 år tillbaka. Är under utredning och i kö för ivf.
    Läst en del trådar om andra försökande par, och några trådar om abort.
    Det är en känslig fråga jag har, men jag dömer ingen, jag är bara nyfiken.

Är det fel av mig att bli arg/ledsen när någon gör abort? Är det fel av mig känna att "va fan då kunde ju vi fått det barnet istället..." ? Missförstå mig inte nu, jag anser att ALLA  människor har rätt att bestämma över sin egen kropp, och ingen ska behöva tvingas in i ett föräldraskap, för det är varken rättvist mot föräldrarna eller barnet.
    Så nu har jag klarlagt det, så frågor om det besvaras INTE av mig.
    Jag vill bara veta, eftersom att många på FL ofta går in på barnlöshets-trådar och skriver att vi är själviska och bara bryr oss om vår egen situation, och att vi dömer kvinnor som inte vill behålla sina barn. Jag anser att jag har rätt att känna mig ledsen och arg när jag kämpar så hårt för att bli med barn, medans andra blir gravida för att dom inte skyddat sig, och sen gör flera aborter. Lika mkt rätt som den kvinnan har att göra abort, har jag rätt att bli ledsen.

Så nu vill jag ha ärliga svar, sockra inte svaren. Är det fel av oss barnlösa, att bli besvikna/ledsna/arga på er som kan få barn, som sen missbrukar det?

The truth hurts, the lie's worse
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-28 00:39
    Ni som svarar, läsa gärna alla inlägg jag gjort innan ni spottar gift, men tack för att ni bara bekräftar min ts. :) Eftersom några av er har svårt för att antingen läsa eller att förstå så skriver jag det igen:
    Det handlar inte om att kvinnor inte ska få välja att få göra abort, det handlar om att jag har rätt över att vara ledsen över min egen situaton, när andra har det lätt. Läs om allting jag skrivit, sen kan vi diskutera. Tack på förhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-28 18:37
    Skriver det IGEN: ni som skriver "det ger dig inte rätt att förminska deras glädje" osv, kan läsa mina andra inlägg jag har gjort, så slipper jag upprepa mig om och om och om och om igen.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-01 15:20
    Snälla rara söta underbara människor. Om ni vill få svar från mig så begär jag faktiskt att ni läser allt jag skrivit först. Jag har redan upprepat mig gång på gång, jag får snart fnatt. Tråden handlar inte om abort. Jag är för abort. Gör tusen aborter om du vill. Det rör mig inte. Jag kan följa med och hålla dig i handen. Det handlar inte om det. Det handlar om att jag har rätt att bli ledsen över att andra som kan få barn, inte vill ha barnen,och att vi som vill få barn inte kan. Det är alltså situationen jag är ledsen över, inte på någon person. Jag är väldigt glad över mina vänners graviditeter, och jag stöttar mina vänner som gjort/ska göra abort. Har jag besvarat era frågor nu?

Jag orkar verkligen inte skriva det fler gånger till.
  • Svar på tråden varför får hon barn, men inte jag!?
  • inyourface
    Kajee skrev 2010-09-02 20:42:33 följande:
    Ja fast problemet kvarstår att det där med att hoppa över står kvar. Tror att folk inte alltid bryr sig om att läsa tillägg då heller. Och att läsa genom en lång tråd är det inte heller alla som orkar  - kanske särskilt inte när du påpekar att du inte vill ha "sockrade svar". Jag är inte emot dig på den här punkten - vill bara förklara varför jag tror att folk hamnar i den där diskussionen om och o igen i tråden.
    Jag förstår hur du menar. Jag har iaf skrivit flera gånger nu att jag inte svarar på frågorna fler gånger, så får det vara så. Men jag fattar hur du menar. :) Lätt att missförstå.
  • inyourface
    jelena2 skrev 2010-09-03 12:14:33 följande:
    Varför ska vi ofrivilligt barnlösa adoptera när vi vill ha hela paketet? Vara gravida, föda, amma.
    Precis som att det är världens lättaste grej att adoptera, för det är det ju inte. Jag blir lite trött när det så lättvindigt sägs att "ni kan väl adoptera istället". För mig var det aldrig något alternativ och det kanske inte är det för TS heller. Det är inte fult att vilja ha biologiska barn och hela kittet och det är väldigt bra att det finns par som vill adoptera. Men det passar inte alla...
    Ibland känns det som om att alla barnlösa ska "ställa upp" och hjälpa barn som behöver föräldrar istället för att följa sin egen dröm. Förstår inte riktigt det resonemanget.
    Men jag beundrar de som tycker det är självklart att adoptera, för de vet ju att det blir ett barn till slut. Vi andra kan bara hoppas på det bästa i slutändan.
    Jag vill ju gärna ha egna barn. Är kanske konstiga skäl för andra, men jag vill ha egna för att jag liksom vill att barnet ska ärva egenskaper från oss, kanske makens ögon, kanske mina tomat kinder med mera. Det är naturligtvis inte självklart att ett biologiskt barn ärver något alls från sina föräldrar, men ändå. Men hade vi adopterat så hade vi älskat det barnet exakt lika mkt som om det var vårt eget. Tyvärr så är det ju snor dyrt, och eftersom att vi är ganska unga så hamnar vi väl i en hög tills tio år framåt, minst. Och så ska man tydligen vara helt felfri, typ vara albert einstein och vara utbildad högre är gud själv, och ha pengar så man kan torka sig i häcken med. Och då kommer vi aldrig få adoptera.
  • Kajee
    inyourface skrev 2010-09-03 18:22:01 följande:
    Jag förstår hur du menar. Jag har iaf skrivit flera gånger nu att jag inte svarar på frågorna fler gånger, så får det vara så. Men jag fattar hur du menar. :) Lätt att missförstå.
    Ja du kan nog tyvärr inte göra mer åt saken. Bara hoppas. Håll du på det du sagt och upprepa dig inte mer. Det gör i alla fall att din kraft i tråden går till rätt saker.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • inyourface
    Kajee skrev 2010-09-03 18:28:59 följande:
    Ja du kan nog tyvärr inte göra mer åt saken. Bara hoppas. Håll du på det du sagt och upprepa dig inte mer. Det gör i alla fall att din kraft i tråden går till rätt saker.
    Yes.
  • annama

Har bara läst TS.
    Ja, du har rätt i din situation att bli arg och ledsen när du hör talas om folk som gör abort. Finns väl inga känslor man inte har rätt till, eller hur?

Att berätta om dessa känslor för folk som (planerar/har gjort abort är däremot meningslöst. Ingen kommer avstå från abort bara för att du känner som du gör och tidigare aborter går inte att få ogjorda.
    Kan dessutom, utan att du menar det, upplevas som rejält fördömande.

Så mitt råd är: håll dig borta från aborttrådar. Varför läsa saker man inte kan påverka och som bara gör en arg och ledsen?

• Apocalypso
    jelena2 skrev 2010-09-03 12:14:33 följande:
    Varför ska vi ofrivilligt barnlösa adoptera när vi vill ha hela paketet? Vara gravida, föda, amma.
    Precis som att det är världens lättaste grej att adoptera, för det är det ju inte. Jag blir lite trött när det så lättvindigt sägs att "ni kan väl adoptera istället". För mig var det aldrig något alternativ och det kanske inte är det för TS heller. Det är inte fult att vilja ha biologiska barn och hela kittet och det är väldigt bra att det finns par som vill adoptera. Men det passar inte alla...
    Ibland känns det som om att alla barnlösa ska "ställa upp" och hjälpa barn som behöver föräldrar istället för att följa sin egen dröm. Förstår inte riktigt det resonemanget.
    Men jag beundrar de som tycker det är självklart att adoptera, för de vet ju att det blir ett barn till slut. Vi andra kan bara hoppas på det bästa i slutändan.
    Nä, men fortsätt vara bitter och barnlös då istället för att gnälla! Varför ska vi andra behöva höra hur synd det är om er när det är allt eller inget som gäller? Snacka om egoism! Kräks
  • LillaLilja

Hej Inyourface
    Läste TS och ca 60 svar sen gav jag upp för jag blev bara arg på många idiotiska svar som folk skrivit utan att läsa vad du har skrivit överallt!

Jag vet precis hur du känner... jag och min älskling har försökt blivit gravida i ett år och har precis börjat våran utredning..

Min närmsta vän har två barn som blivit till väldigt lätt, och hennes man känner nu att han inte vill ha fler barn, så han ska "knyta" igen sädesledarna (eller vad dom nu gör) och detta blir jag så sur över, tänk om han ångrar sig.. Varför slänger dom bort chansen till att få barn?

Min systers man har gjort samma sak.... Lite OT men samma känslor...

Sen är det klart att man har rätt att känna det man känner, jag är sur/ledsen/glad osv för/på alla som får barn och så får inte jag några själv?!!!! Känner precis som dig, självklart bestämmer man själv över abort men varför inte använda kondom istället för att göra abort på abort?? Så idiotiskt att riskera chanserna att få barn i framtiden då abort kan göra så man imte kan bli gravid..

Rörigt svar men självklart har du rätt att känna det du känner!

Hoppas du och vi andra ofrivilligt barnlösa får våra efterlängtade snart

• jelena2
    Apocalypso skrev 2010-09-04 00:24:59 följande:
    Nä, men fortsätt vara bitter och barnlös då istället för att gnälla! Varför ska vi andra behöva höra hur synd det är om er när det är allt eller inget som gäller? Snacka om egoism! Kräks
    Vem har sagt att jag är bitter eller barnlös? Och bara för att jag inte tycker det är självklart att alla barnlösa ska adoptera så gnäller jag väl inte? Adoptera själv istället för att skaffa biologiska barn, om det är så självklart för dig! Men påtvinga inte andra dina åsikter, för DET tycker jag är egoistiskt!!!
    Och vill du inte höra hur "synd" det är om oss, varför läser du såna här trådar då?
  • jelena2
    inyourface skrev 2010-09-03 18:26:08 följande:
    Jag vill ju gärna ha egna barn. Är kanske konstiga skäl för andra, men jag vill ha egna för att jag liksom vill att barnet ska ärva egenskaper från oss, kanske makens ögon, kanske mina tomat kinder med mera. Det är naturligtvis inte självklart att ett biologiskt barn ärver något alls från sina föräldrar, men ändå. Men hade vi adopterat så hade vi älskat det barnet exakt lika mkt som om det var vårt eget. Tyvärr så är det ju snor dyrt, och eftersom att vi är ganska unga så hamnar vi väl i en hög tills tio år framåt, minst. Och så ska man tydligen vara helt felfri, typ vara albert einstein och vara utbildad högre är gud själv, och ha pengar så man kan torka sig i häcken med. Och då kommer vi aldrig få adoptera.
    Precis så tänkte jag oxå. Mina gener och makens gener och se vad det blir utav det. Plus att det är en lång och utdragen och kostsam procedur att adoptera och då valde vi att lägga allt det på ivf istället.
  • Disco

SJÄLVKLART får du både bli arg och ledsen. Livet är verkligen inte rättvist och jag kan förstå dina känslor. Du menar ju ingetilla rent personligt gentemot dem som gör abort (av en eller annan orsak). Det är bara själva graviditeten som "borde vart din" istället för kvinnan som aborterar.
    Håller tummarna för dig att du plussar inom kort!

• inyourface
    Apocalypso skrev 2010-09-04 00:24:59 följande:
    Du borde lära dig lite om medkänsla. Det handlar inte om att man vill ha egna barn eller inget för då är man bitter, så är det inte. Om man bara vill ha egna barn så är det för fan inget fel med det.
  • inyourface
    Disco skrev 2010-09-04 12:56:07 följande:
    SJÄLVKLART får du både bli arg och ledsen. Livet är verkligen inte rättvist och jag kan förstå dina känslor. Du menar ju ingetilla rent personligt gentemot dem som gör abort (av en eller annan orsak). Det är bara själva graviditeten som "borde vart din" istället för kvinnan som aborterar.
    Håller tummarna för dig att du plussar inom kort!
    Tack, det är precis så jag menar. :)
  • Leoella

TS>> känslor kan ju aldrig vara något man har "rätt" eller "orätt" att känna. De bara ÄR ju där och är inget man kan rå för. Vad man däremot GÖR av känslorna är en annan sak.

Jag har full förståelse för dina känslor. Har själv känt snarlika känslor när vi fick ett mkt negativt besked angående ev ytterligare graviditet och några bekanta blev med barn i samband med det. Då har vi hört dessa två säga saker i stil med "åh, det är så jobbigt.... nej, vi ska vänta i några år med nr 2" mm.
    Så; då, när vi fått negativt besked och de fått ett plus på stickan så; jorå, nog kände båda vi att "fan, VI hade varit mer glada/tacksamma än dem".

Däremot så är det ju självklart att jag inte SA så till våra bekanta! Och det är klart att vi unnar DEM ett till barn och förstår att de ÄR glada över det. Men första känslan var bitterhet/avund, i en snabb sekund.
    För att sen förbytas till ett hjärtligt grattis.

Svar på tråden varför får hon barn, men inte jag!?