• Eva-Britt

Feminism och Islam, hur får ni ihop det?

Är en feminist av den äldre skolan och var upprörd när alla tog på sig BHn igen...

Men på senare tid har jag blivit urförbannad över den flathet som inte minst vänstern visar mot allt som hör till Islam. Jag blev oerhört besviken när jag såg Mona Sahlin besöka Muslimska Brödraskapets moské i Stockholm iförd en slöja.

Med den senaste tidens invandring har vi sett en hel del på jämställhetens arena som borde göra alla feminister rasande. Män som vägrar ta kvinnor i hand, kvinnor som fjättras i hemmen och inte får gå ut såvida de inte har en manlig släkting med sig, slöjor och nikab, tvångsäktenskap, utebliven sexualkunskap i skolan, mm.

För mig är hela islam den störst anti-feministiska rörelsen på jorden. (Islam är dessutom extermt homo-fientligt, men det får bli en annan tråd.)

Att både förespråka jämställdhet och anpassa sig efter islam är en sådan motsägelse. Det liknar mest det Orwellska Dubbeltänket - man innefattar två motstridiga teser inom samma system.

Hur får ni, som kallar er feminister och samtidigt är pro-islam, ihop det hela? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Feminism och Islam, hur får ni ihop det?
  • Progressiv

Att vara pro-feminism/jämställdhet och utöva aktiv Islam-/religionskritik torde ju mest självklart gå hand i hand.

• Kim Possible

Mästaren på att bumpa gamla trådar, du får lite cred för den efforten, i övrigt : god natt John Blund! Puss och god natt!

• Progressiv
    Kim Possible skrev 2017-10-18 04:09:32 följande:

Mästaren på att bumpa gamla trådar, du får lite cred för den efforten, i övrigt : god natt John Blund! Puss och god natt!

Ta inte i så du spricker, klockan är ju trots allt bara 20 över 4.
  • 666Flis

Islam är kvinnofientligt. Allt detta dåliga är inbyggt i islam. Ni kvinnor bör ställa upp på oss män som är emot islam.

• oanonym
    666Flis skrev 2018-03-25 13:14:11 följande:

Islam är kvinnofientligt. Allt detta dåliga är inbyggt i islam. Ni kvinnor bör ställa upp på oss män som är emot islam.

Så är det. Jag går ett steg längre och säger att kvinnofientlighet, eller i alla fall dålig kvinnosyn, finns i de flesta stora religionerna. Inte så konstigt med tanke på att det är gamla texter och troligtvis män som ligger bakom dessa. Jag tror ingen gud är inblandad.
  • 666Flis

Oanonym: Visst är det så. Men islam tar allt dåligt och tiodubblar det: Barnäktenskap t ex..

• oanonym
    666Flis skrev 2018-03-25 14:16:32 följande:

Oanonym: Visst är det så. Men islam tar allt dåligt och tiodubblar det: Barnäktenskap t ex..

Ja, detta förekommer även i vissa stater i USA idag. Ofta är religion inblandat.
  • fantaexotic

Gillar den här tråden då den är rätt postad i rätt forum. Det är kommunisterna som behöver omvändas och inte sverigevännerna. 

Svar på tråden Feminism och Islam, hur får ni ihop det?