• takida

Undrar om det är fler än jag som känner att man som ensam förälder inte alltid passar in i det sociala livet.

Jag är en singelmamma med barn hemmaboende varannan vecka. Trivs oftast bra med detta. Känner dock att man inte alltid passar in, kan dels bero att jag inte känner nån i samma situation. Blir sällan bjuden hem till folk på middag sen jag blev själv, är man iväg på tex midsommarfest med barn så får jag ilskna blickar från alla tjejer så fort man pratar med deras kille. Känns som att allt socialt är förknippat med två. Ingen som vill åka på semester med bara mig o barnet för åker man med nån så vill de oftast nån dag kunna lämna maken hemma o gå ut lr att ena paret tar alla barn medans de andra går ut.
    Ska man åka själv med barn får man ändå betala för två vuxna så dyrt som attans blir de.
    Även då jag inte har barnet blir det skevt för då är det parmiddagar som gäller o ingen bjuder en om man e själv.
    Älskar friheten med att vara själv men det har även en stark baksida då det inte riktigt känns som att man platsar. De få unga singelvänner jag har utan barn funkar inte den vecka jag har barnet hemma då de inte är där än.

Blev kanske mest bara svammel men är det någon som känner igen sig???
    Ensam på gott o på ont.

• Svar på tråden Undrar om det är fler än jag som känner att man som ensam förälder inte alltid passar in i det sociala livet.
  • takida
    Tojan skrev 2010-09-14 22:14:14 följande:
    Känner också igen mig! Har nästan inga vänner som är singlar längre så helgkvällarna blir ganska ensamma. Träffar mammakompisar nån em ibland men när kvällen kommer vill de vara hemma hos sina män förstås. Jag blir sällan hembjuden till någon en lördagkväll.
    Mm, visst e de tråkigt att sitta hemma hela helgen. Tyvärr inte lätt att hitta nya vänner när man kommit upp sig i åldern. Jag har ganska många vänner men det blir mest att man pratar på tlf lr som du säger en liten fika ibland.
    Kvällar o helger är man likförbaskat ensam....
  • NoNoo

Oj vad jag känner igen mig.
    Är singelmamma på heltid sedan mina barn föddes för snart 7 år sedan. Under dessa år har många gamla vänner försvunnit.
    Från början var de flesta kompisar också singlar och hängde på krogen (svårt för mig att hänga med), sen stadgade de sig och då blev det parmiddagar (alltså singelmamma ej inbjudna), sen fick de barn och nu är det parmiddagar med barn (tydligen kan man bara umgås i par??). Helgerna är verkligen supertråkiga!
    Jag har gjort några tappra försök att bjuda hem vännerna istället, men med 5 vuxna och minst 6-7 barn så blir det en ganska stor apparat för mig och till slut är det inte värt jobbet.

Jag bor också i Stockholm för övrigt.

Norah 031126 & Noomi 031126
  • Agnes85

Hallå tjejer Skrattande  Jag känner precis samma sak som ni... Ville bo i Stockholm men... bor i Uppsala... Synd annars kunde man göra ''Ensam mamma middagar'' med ungar så klart....

Kram på Er

• Pruttiluskan

Jag är helt ensamstående till min lilla flicka på 2,5 år. Jag har ingen kontakt med antingen hennes pappa eller mina föräldrar...så har henne konstant!
    Är barnledig nån natt i halvåret då det alltid prickat med att alla nära har annat viktigt att göra!
    Är från Borås. =)

• Eisa

Visst kan det vara så men jag umgås med singlar och bögar mest. Eller barndomskompisar för med dem spelar det ingen roll om de har partner.

• mamsett

Känner att singel livet har gjort att de gamla vännerna näst intill har försvunnit. Känns som att det är inte lika kul att bjuda en singel på midda eller fest. Men vi singlar e ju de vi alltid varit, ibörjan var det helt ok o inga problem men det försvann snabbt. Har lyckats träffa nya vänner både par o singla, känns underbart att äntligen ha vänner som finns där, har stöttat mig genom tuffa tider då de gamla bara försvann. Att ha nån att äta middag med, ha vuxenprat med, åka på semester med är underbart.

• dio

Känner så väl igen mig! Ingen skillnad på måndagkvällar och lördagskvällar, och det kan bli lite ensamt ibland. Har löst det hela med att titta på en jäkla massa tv-serier Haha
    Min dotter är 5 år gammal. Jag har bra vänner, men de har barn och sambos och ja, vi träffas inte så ofta även om vi pratar i telefon desto mer.

I was an atheist until I realized that I am God
  • takida

Ser att några varit inne o skrivit, var ju ett tag sen jag skapade tråden. Tv kollar jag i stort sett aldrig på, förutom bolibompa då. Känner igen mig i det Dio skrev att det blir mest via tlf man håller kontakt med vänner tråkigt nog.. Känner även att jag har börjat bli lite bekväm kanske, när barnet var mindre så var vi ganska ofta hemma hos en god vän till mig o hennes familj, där är vi alltid välkomna men om vi ska ses så är det alltid vi som måste åka dit, hon kan aldrig komma hem till oss, för då är ju maken hemma själv… Kan heller aldrig ses utan barn. Till saken är att det är rätt långt att åka, det blir dyrt i längden. Men men vi har det rätt bra ändå, vi är friska o mår bra! Är det någon som har nåt bra semester tips inför sommaren som inte är alltför dyrt? Funderar på att hyra nån stuga eller bo i stuga på nån camping kanske, måste vara nåt ställe med andra barn iaf!

• dio
    takida skrev 2011-01-28 21:16:33 följande:

Ser att några varit inne o skrivit, var ju ett tag sen jag skapade tråden. Tv kollar jag i stort sett aldrig på, förutom bolibompa då. Känner igen mig i det Dio skrev att det blir mest via tlf man håller kontakt med vänner tråkigt nog.. Känner även att jag har börjat bli lite bekväm kanske, när barnet var mindre så var vi ganska ofta hemma hos en god vän till mig o hennes familj, där är vi alltid välkomna men om vi ska ses så är det alltid vi som måste åka dit, hon kan aldrig komma hem till oss, för då är ju maken hemma själv… Kan heller aldrig ses utan barn. Till saken är att det är rätt långt att åka, det blir dyrt i längden. Men men vi har det rätt bra ändå, vi är friska o mår bra! Är det någon som har nåt bra semester tips inför sommaren som inte är alltför dyrt? Funderar på att hyra nån stuga eller bo i stuga på nån camping kanske, måste vara nåt ställe med andra barn iaf!

Nej visst är det där lite konstigt? Jag kan tycka att om man har en sambo och barn är det ju betydligt lättare att komma och hälsa på nån kväll. Om jag ska fara och hälsa på hos någon så måste jag ju skaffa barnvakt. Min dotter lägger sig klockan 7, är väldigt kvällstrött (och morgonpigg). Varför är det så hemskt att lämna sambon hemma med barnen en kväll? (vilket mina vänner gör emellanåt ) Men samtidigt så förstår jag ju att man kanske vill umgås med familjen. Om bägge parter jobbar så ser man ju inte så mycket av varandra under veckodagarna
    Semstermål, åk till en närliggande stad och bo på en camping. Miljöombyte, spännade för barn Vet inte var du bor, men kanske en stad som har ett tropikbad, vattenland, zoo eller något annat
    I was an atheist until I realized that I am God
  • Beatan
    Pruttiluskan skrev 2011-01-22 20:47:42 följande:
    Jag är helt ensamstående till min lilla flicka på 2,5 år. Jag har ingen kontakt med antingen hennes pappa eller mina föräldrar...så har henne konstant!
    Är barnledig nån natt i halvåret då det alltid prickat med att alla nära har annat viktigt att göra!
    Är från Borås. =)
    Sitter i samma sits men har aldrig haft någon barnvakt över natten. Ett jobbmöte och några gånger har jag varit i affären utan tjejen.

Bor i Östergötland, annars hade vi kunnat hjälpa varandra 
  • Beatan

Semster:  Jag har funderat på att byta lägenhet med någon...
    Är det någon som provat? Jag känner att man lämnar ju sin egen lägenhet i pant s a s

• takida
    Beatan skrev 2011-01-28 22:39:25 följande:
    Semster:  Jag har funderat på att byta lägenhet med någon...
    Är det någon som provat? Jag känner att man lämnar ju sin egen lägenhet i pant s a s
    Det vette tusan om jag hade vågat göra....
    Jag har hittat hyfsade priser på camping stugor vid havet, så blir nog nåt sånt för min del..
  • m ele

Hej! Och jag är då i samma situation, singel med en son på 9 och han är hos mig på heltid, vilket jag trivs jätte bra med förutom de saker ni tagit upp! Jag kommer inte här ifrån heller och det är inte lätt att skaffa nya vänner i denna åldern! Hade en tanke att gå in på match.com men de tjejer som är där söker ju så klart män och inte vänner..ha ha

Svar på tråden Undrar om det är fler än jag som känner att man som ensam förälder inte alltid passar in i det sociala livet.