KristenTjej84 skrev 2010-09-06 23:01:40 följande:
Jag har några frågor angående det här med rasism.
1. Om man tycker att i Sverige borde invandringen begränsas, eller stoppas tills man kan ta hand om invandrarna som kommer hit, hjälpa dom att lära sig språket och hjälpa dom in i arbetslivet..räknas man då som rasist? Jag menar, det finns hur många invandrare som helst, som har väldigt stora problem med svenska språket och därmed även större problem att hitta jobb, för mig är det ett tecken på att vårt samhälle inte kämpat så mycket för att hjälpa dom som dem borde..
2. Om man inte tycker om det negativa beteendet som vissa invandrare sysslar med, som att kalla en för svenne hora, slåss, sprider hat budskap, rånar folk osv.. betyder det att man då klassas som rasist? om man tycker att dom som missköter sig borde utvisas?.
Dom frågorna vill jag gärna ha svar på.
Har förresten också märkt att bland de rika och välutbildade så är det inte så vanligt med att gifta sig med en person från ett annat land. Då jag jobbat på dagis i både Älvsjö och Östermalm, dvs de rika områderna, så har det funnits ytterst få barn som inte är vita, och de få som var mörka var adopterade.
Medans i Rinkeby, Vällingby, Vårberg osv där finns det många barn som har en förälder som är vit och en som är från ett invandrar land. Dvs så är det mer mångkulturellt där.
Detta är dock bara min uppfattning efter mina observationer.
1. Nej det är inte rasistiskt att förespråka begränsningar i invandringen.
Däremot vågar jag påstå att det är ganska typiskt rasister (och obildade) att tro att
dagens invandring skulle vara
obegränsad (vilket naturligtvis inte alls stämmer)
2. Om man tror att dåligt beteende (tex att slåss, kalla någon för hora, rånar folk) har att göra med någons etniska bakgrund snarare än miljömässiga faktorer, ja då är du rasist.
Att "invandrare som inte sköter sig ska utvisas" är ett bra exempel på den onyanserade inställning till problemlösning man ofta möter hos rädda, obildade (och inte sällan unga) människor