• Reglementet

Unga föräldrar - rasister?

Jag har uppmärksammat en sak. När man har läst främlingsfientliga trådar, och gått in på presentationerna av personerna som medverkar i tråden, är det många gånga unga tjejer, som antingen försöker skaffa barn eller redan har barn. Hur kommer det sig egentligen?

*Kommersiellt budskap*
  • Svar på tråden Unga föräldrar - rasister?
  • CallGirl
    Hugful80 skrev 2010-08-28 18:11:13 följande:
    Tja, jag klassas väl som "främlingsfientlig" men är varken ung eller lågutbildad :)
    Nej men ska man hitta samband kan man inte se på individnivå utan måste se på större grupper (vilket man många gånger lär sig på högre utbildningar)
  • CallGirl
    justmystica skrev 2010-08-28 18:21:02 följande:
    Men gud, trampa gärna lite mer på unga mödrar!

Min erfarenhet av folk som är främlingsfientliga är medelinkomsttagare i medelåldern. Yngre generationer växer ju trots allt upp med människor från olika kulturer... rasism är som andra säger en följd av okunskap och är man uppväxen med andra kulturer så är man inte drabbad av det.  
    Men när man ser till attitydundersökningar som utförs varje år om svenskars attityder till olika fenomen så finns det ett samband mellan utbildning och främlignsfientlighet och det är juinte konstigt då om yngre inte hunnit skaffa sig en utbildning.
  • ChoopChoopSong

Återigen en klassfråga, tror jag. Åtminstone den öppna främlingsfientligheten, är betydligt vanligare i arbetarklassen, än i medelklassen. Detta visar en mängd undersökningar så detta kan ingen bestrida. Vad folk har för åsikter "under ytan", är svårare att mäta.

Vilka är det som får barn tidigt? Jo, arbetarklassen (generellt).

Sedan är det ju lite dubbelt också, jag tycker t ex att barn med någon från "annan kultur", också verkar vanligare i arbetarklassen än i medelklassen. T ex kvinnor som skaffar barn emd muslimska män och ibland konverterar. Detta är knappast ett medelklassfenomen. Medelklassen gifter sig oftast inom sin klass, samt företrädersvis från den egna etniciteten eller närliggande etniciteter. "Blandäktenskap" med andra kulturer förekommer, men jag uppfattar det inte som alls lika vanligt. Inte pga rasism, utan pga att när det kommer till familj och äktenskap, vill man ha någon som är lik en själv, har samma värderingar osv.

Men också detta kan vara en klassfråga. Arbetarungar växer oftare upp i blandade områden och hamnar kanske lättare i ett av två "läger"? Antingen ser man problemen, tar avstånd och blir (i värsta fall) främlingsfientlig. Eller så tar man till sig mångkulturen och blir kanske rent av "en av dem". Medan medelklassen och överklassen gör ingetdera - de tar till sig mångkulturen lite halvt eller "på pappret", men håller sig företrädesvis till "sina egna" - utan att för den skull utveckla öppet fördömande åsikter.

Bara en teori från min sida. Baserat på andras forskning och egna erfarenheter.

• VirrigaVerna

Jag tror att det handlar om utbildning och erfarenheter och också möjligheten att se världen i mer än en nyans.
    Som ung är man ofta radikal och har ofta ett behov av att hitta syndabockar i allt vad det gäller. När man blir äldre så inser man på gott och ont att livet inte är svart eller vitt och att det finns flera olika variablar i varje resonemang.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • ChoopChoopSong
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 13:46:12 följande:
    Jag tror att det handlar om utbildning och erfarenheter och också möjligheten att se världen i mer än en nyans.
    Som ung är man ofta radikal och har ofta ett behov av att hitta syndabockar i allt vad det gäller. När man blir äldre så inser man på gott och ont att livet inte är svart eller vitt och att det finns flera olika variablar i varje resonemang.
    Sant, fast samtidigt stämmer det att många "äldre" (50+) är "vardagsrasister", pga att de har vuxit upp i ett annat samhälle än vad de yngre generationerna har vuxit upp i. Hur många pensionärer sitter inte och muttrar över invandringen och brottsligheten och "muslimerna", t ex. Och nu mernar jag inte konstruktiv kirtik, utan på ett okunnigt och nedlåtande sätt.

Jag tror faktiskt inte att ålder har så mycket med saken att göra. Unga är ofta mer radikala och en del av dessa, hamnar i extremhögern. Men äldre människor har ofta fler fördomar och har svårare att ta till sig "nyheter".
  • VirrigaVerna
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-29 13:53:07 följande:
    Sant, fast samtidigt stämmer det att många "äldre" (50+) är "vardagsrasister", pga att de har vuxit upp i ett annat samhälle än vad de yngre generationerna har vuxit upp i. Hur många pensionärer sitter inte och muttrar över invandringen och brottsligheten och "muslimerna", t ex. Och nu mernar jag inte konstruktiv kirtik, utan på ett okunnigt och nedlåtande sätt.

Jag tror faktiskt inte att ålder har så mycket med saken att göra. Unga är ofta mer radikala och en del av dessa, hamnar i extremhögern. Men äldre människor har ofta fler fördomar och har svårare att ta till sig "nyheter".
    Du har helt rätt! Glad
    De här vardagsrasisterna som sitter och hymlar om invandrare över en kopp kaffe med dopp finns ju och där tror jag att det handlar om rädsla och okunskap.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • BlommyNess12

Hm, jag är en ung mamma. Absolut inte rasist. Ser i princip inget negativt alls med invandring, bara med integrationspolitiken som behöver slipas på så att invandrade får lättare att komma in i samhället.

• Åsa
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-29 13:44:05 följande:
    Sedan är det ju lite dubbelt också, jag tycker t ex att barn med någon från "annan kultur", också verkar vanligare i arbetarklassen än i medelklassen. T ex kvinnor som skaffar barn emd muslimska män och ibland konverterar. Detta är knappast ett medelklassfenomen. Medelklassen gifter sig oftast inom sin klass, samt företrädersvis från den egna etniciteten eller närliggande etniciteter. "Blandäktenskap" med andra kulturer förekommer, men jag uppfattar det inte som alls lika vanligt. Inte pga rasism, utan pga att när det kommer till familj och äktenskap, vill man ha någon som är lik en själv, har samma värderingar osv.
    Utan att ha statistik att visa upp håller jag inte riktigt med där. Det är inte så värst ovanligt med utländska partners bland mina medelklassbekanta. Däremot ser jag fortfarande en "klasskillnad". De som träffat sin utländske partner i Sverige är snarare gifta med sådana som kommit som utbytesstudenter (oavsett vad han sedan jobbar med) eller på uppdrag hos svenska företag än med pizzeriakillen uppväxt i förort. De som har lågutbildade utländska partners, män och kvinnor, har snarare träffat dem vid egna utlandsjobb etc . Faktum är att jag ibland tror att  det är större chans att en svensk ur medelklassen gifter sig med en utländsk man eller kvinna ur arbetarklassen än en svensk dito, där kulturskillnaderna upplevs stora utan något försonande exotiskt över dem.
  • Flor Mariposa
    CallGirl skrev 2010-08-27 10:39:58 följande:
    jag tror snarare att det handlar om sambandet utbildning. Människor med lägre utbildning skaffar barn tidigare och är i högre utsträckning främlingsfientliga.
    Exakt min tanke!
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●?٠·
  • final
    Reglementet skrev 2010-08-27 10:10:45 följande:
    Jag har uppmärksammat en sak. När man har läst främlingsfientliga trådar, och gått in på presentationerna av personerna som medverkar i tråden, är det många gånga unga tjejer, som antingen försöker skaffa barn eller redan har barn. Hur kommer det sig egentligen?
    Jag tror att det är alltid många grupper/organisationer m.m oavsätt vilka ideologi de har, satsar på yngre människor,
  • Flor Mariposa
    BlommyNess12 skrev 2010-08-29 14:06:33 följande:
    Hm, jag är en ung mamma. Absolut inte rasist. Ser i princip inget negativt alls med invandring, bara med integrationspolitiken som behöver slipas på så att invandrade får lättare att komma in i samhället.
    Självfallet gäller det ju inte alla unga mammor utan det är en grov generalisering. Fast om man tittar här så stämmer ts teori på FL. Sen så brukar jag tycka att dem som sympatiserar med SD även skulle kunna klassas som "WT" med barn som har namn som cewin o cassandra. Men det är ju naturligtvis hela "sanningen" det finns ju även KORKADE utbildade människor som röstar på SD.
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●?٠·
  • ChoopChoopSong
    Åsa skrev 2010-08-29 14:20:06 följande:
    Utan att ha statistik att visa upp håller jag inte riktigt med där. Det är inte så värst ovanligt med utländska partners bland mina medelklassbekanta. Däremot ser jag fortfarande en "klasskillnad". De som träffat sin utländske partner i Sverige är snarare gifta med sådana som kommit som utbytesstudenter (oavsett vad han sedan jobbar med) eller på uppdrag hos svenska företag än med pizzeriakillen uppväxt i förort. De som har lågutbildade utländska partners, män och kvinnor, har snarare träffat dem vid egna utlandsjobb etc . Faktum är att jag ibland tror att  det är större chans att en svensk ur medelklassen gifter sig med en utländsk man eller kvinna ur arbetarklassen än en svensk dito, där kulturskillnaderna upplevs stora utan något försonande exotiskt över dem.
    Det kan hända att du har rätt. Och utländska partners är inte särskilt ovanligt. Men när jag tittar på min bekantskapskrets (80 procent medelklass) så ser jag partners från England, USA, Spanien, Holland och en som egenligen är "svensk" (dvs uppväxt här), men född i Iran.

Partners från kulturer utanför västvärlden, lyser däremot med sin frånvaro.

Din sista mening var väldigt intressant. Det har jag aldrig tänkt på faktiskt, men det kan nog ligga något i det. En fattig afrikan upplevs åtminstone som exotisk - det gör inte rödbrusige Värmlands-Leffe, som jobbar på macken i Säffle?
  • sverker11
    Kan det kanske bero på att den största gruppen på forumet är unga tjejer som har eller planerar att skaffa barn och att de därför är överrepresenterade i de flesta trådar?
  • sverker11
    CallGirl skrev 2010-08-27 10:39:58 följande:
    jag tror snarare att det handlar om sambandet utbildning. Människor med lägre utbildning skaffar barn tidigare och är i högre utsträckning främlingsfientliga.
    Den största skillnaden är att de med utbildning är större hycklare. Eller kanske jag skulle skriva är bättre på att inte säga vad de tycker. Under ytan finns det en oftast en hel del otrevligheter vilket man inte märker innan man lärt känna personerna bra.

Få av dem skulle jubla om deras dotter kom hem med en färgad pojkvän. De lever oftast också i etniskt rensade miljöer och skulle troligen få ett slaganfall om de märkte att deras nya granannar var en zigenarfamilj (Romer).
  • Princess84

Jag har faktiskt en tendens att hålla med här, trots att jag själv är ung förälder. Men jag är inte rasist. Jag umgås oftast med andra unga föräldrar och från alltför många får man höra rätt skrämmande åsikter om en viss nationalitet. Men då de har barn med folk från andra länder så kan de ju absolut inte vara rasister...
    Det bara är ett faktum att folk från det hållet har hiv och stjäl och knarkar osv.
    Som sagt skrämmande! Jag vet vilka jag ska hålla mig undan från.

Bland de jag umgås eller umgicks med med dessa åsikter så är de lågutbildade lite överrepresenterade, de flesta kommer även från arbetarklassen.

Nu menar jag givetvis inte att alla är såhär! Lika bra att säga till nu när man är på FL.

• KristenTjej84

Jag har några frågor angående det här med rasism.
    1. Om man tycker att i Sverige borde invandringen begränsas, eller stoppas tills man kan ta hand om invandrarna som kommer hit, hjälpa dom att lära sig språket och hjälpa dom in i arbetslivet..räknas man då som rasist? Jag menar, det finns hur många invandrare som helst, som har väldigt stora problem med svenska språket och därmed även större problem att hitta jobb, för mig är det ett tecken på att vårt samhälle inte kämpat så mycket för att hjälpa dom som dem borde..
    2. Om man inte tycker om det negativa beteendet som vissa invandrare sysslar med, som att kalla en för svenne hora, slåss, sprider hat budskap, rånar folk osv.. betyder det att man då klassas som rasist? om man tycker att dom som missköter sig borde utvisas?.

Dom frågorna vill jag gärna ha svar på.
    Har förresten också märkt att bland de rika och välutbildade så är det inte så vanligt med att gifta sig med en person från ett annat land. Då jag jobbat på dagis i både Älvsjö och Östermalm, dvs de rika områderna, så har det funnits ytterst få barn som inte är vita, och de få som var mörka var adopterade.
    Medans i Rinkeby, Vällingby, Vårberg osv där finns det många barn som har en förälder som är vit och en som är från ett invandrar land. Dvs så är det mer mångkulturellt där.
    Detta är dock bara min uppfattning efter mina observationer.

• Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2010-09-06 23:01:40 följande:
    Jag har några frågor angående det här med rasism.
    1. Om man tycker att i Sverige borde invandringen begränsas, eller stoppas tills man kan ta hand om invandrarna som kommer hit, hjälpa dom att lära sig språket och hjälpa dom in i arbetslivet..räknas man då som rasist? Jag menar, det finns hur många invandrare som helst, som har väldigt stora problem med svenska språket och därmed även större problem att hitta jobb, för mig är det ett tecken på att vårt samhälle inte kämpat så mycket för att hjälpa dom som dem borde..
    2. Om man inte tycker om det negativa beteendet som vissa invandrare sysslar med, som att kalla en för svenne hora, slåss, sprider hat budskap, rånar folk osv.. betyder det att man då klassas som rasist? om man tycker att dom som missköter sig borde utvisas?.

Dom frågorna vill jag gärna ha svar på.
    Har förresten också märkt att bland de rika och välutbildade så är det inte så vanligt med att gifta sig med en person från ett annat land. Då jag jobbat på dagis i både Älvsjö och Östermalm, dvs de rika områderna, så har det funnits ytterst få barn som inte är vita, och de få som var mörka var adopterade.
    Medans i Rinkeby, Vällingby, Vårberg osv där finns det många barn som har en förälder som är vit och en som är från ett invandrar land. Dvs så är det mer mångkulturellt där.
    Detta är dock bara min uppfattning efter mina observationer.

1. Nej det är inte rasistiskt att förespråka begränsningar i invandringen.
    Däremot vågar jag påstå att det är ganska typiskt rasister (och obildade) att tro att dagens invandring skulle vara obegränsad (vilket naturligtvis inte alls stämmer)

2. Om man tror att dåligt beteende (tex att slåss, kalla någon för hora, rånar folk) har att göra med någons etniska bakgrund snarare än miljömässiga faktorer, ja då är du rasist.

Att "invandrare som inte sköter sig ska utvisas" är ett bra exempel på den onyanserade inställning till problemlösning man ofta möter hos rädda, obildade (och inte sällan unga) människor
  • KristenTjej84
    Selfish Geene skrev 2010-09-07 08:01:22 följande:
    1. Nej det är inte rasistiskt att förespråka begränsningar i invandringen.
    Däremot vågar jag påstå att det är ganska typiskt rasister (och obildade) att tro att dagens invandring skulle vara obegränsad (vilket naturligtvis inte alls stämmer)

2. Om man tror att dåligt beteende (tex att slåss, kalla någon för hora, rånar folk) har att göra med någons etniska bakgrund snarare än miljömässiga faktorer, ja då är du rasist.

Att "invandrare som inte sköter sig ska utvisas" är ett bra exempel på den onyanserade inställning till problemlösning man ofta möter hos rädda, obildade (och inte sällan unga) människor
    Tack för att du svarade. Känner människor som tänker på det sättet nämligen.
    Själv är jag inte emot invandringen i sig, vill bara att man ska ta hand om invandrarna man släpper in, inte
    minst för invandrarna självas skull.

• Tsaritsan
    Tja, kortsiktighet verkar ju vara ett gemensamt drag för dessa så du är kanske inte helt ute och cyklar.
Svar på tråden Unga föräldrar - rasister?