• Anonym

Små barn och förskola? och Hur vet jag att mitt barn diffrentierar sig från mig som mamma?

Hej!
    Min son är snart 2 år och har gått igenom perioder där jag gällt mest och ett tag var det mycket pappa som gällde. Nu märker jag att jag är allt viktigare för honom och han har börjat med att säga att jag ska ha det han vill ha. "Hugo glass, mamma glass", "hugo bada, mamma bada" etc. Jag ska i princip vara med på allt han ska göra. Han har inte börjat på dagis än och jag vill försöka vänta tillls han blir 3 år för jag anser att tryggheten och den känslomässiga anknytningen blir som bäst för honom då, vad tycker du om små barn och förskola? 
     Och hur vet jag att han diffrentierat sig från mig och ser sig själv som "egen"? (har nämligen själv haft det problemet med min mamma).
    Tack så mycket !

• Svar på tråden Små barn och förskola? och Hur vet jag att mitt barn diffrentierar sig från mig som mamma?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    2-3åringar jobbar med många saker i sin utveckling parallellt. Det handlar som du säger om identitet, vem är jag, vem är jag lik , vem är jag olik? Hur gör och är pojkar och hur gör och är flickor? Till identiteten hör gränser, dvs vad bestämmer jag över och vad bestämmer du över? Det handlar om trygghet, vad kan jag kontrollera och vad kan jag inte kontrollera? Små barn har också sina föräldrar som de allena saliggörande förebilderna. Om jag och mamma gör samma sak då är jag stor som mamma. När sedan de första trotsreaktionerna kommer är detta också en del i identitetskrisen. Om jag gör annorlunda än du då blir jag en annan än du. Så man kan säga att först blir man så lika som möjligt och sen så olika som möjligt. Detta fortgår i intervaller upp till vuxen ålder för det är många aspekter att ta in på olika nivåer.
    Så identifikation = vara lika, till differentiering = vara olika är en ständigt  pågående process i personlighetsbildningen. I dessa faser behöver barnet en tydlig förälder som svarar både genom att vara lika, tex mamma målar tånaglarna på sin lilla pojke, men som inte leker koja under bordet hela dagarna för att pojken vill det. Dvs föräldern visar upp sin olikhet.
    Som du förstår av detta behöver du säkert inte oroa dig för att din 2-åring vill göra samma som du. Tids nog kommer han att vilja göra väldigt olika också. Följ honom och stöd honom.

När det gäller förskola tycker jag som du att det är bra om barnen är så pass stora och sociala när de börjar förskolan att de både klarar umgänget och konkurrensen med en hel barngrupp. Då ger också förskolan ett positivt bidrag till deras utveckling.
    MVH
    Margit

Svar på tråden Små barn och förskola? och Hur vet jag att mitt barn diffrentierar sig från mig som mamma?