Min man ar sydamerikansk och vi bor i sydamerika. Precis som for manga andra har i traden har han vaxt upp med lite daskar hit och dit och tycker val inte det gjort nagon skada pa honom. Men han har aldrig ifragasatt min orubbliga princip att ingen under nagra omstandigheter far sla vara barn.
Vi har pratat om det och jag har fatt honom inse att det ar bara nar foraldrarnas intelligens tryter som de slar barn. De som slar har enligt mig inte intelligens nog att uppfostra barn utan vald. (och alla manniskor vill kanna sig smarta
Mitt andra argument ar att det finns ingenstans bevisat att barn som blivit agade beter sig battre an de som inte blivit det (latt att jamfora mellan min och hans familj, i min familj i sverige rader tom MER respekt mellan familjemedlemmar an i hans och det har aldrig forekommit nagon dask i rumpan eller liknande i min familj). Sa om mina foraldrar kunde uppfostra oss utan aga sa kan alla gora det.
Om man slar ett barn sa ar DET ENDA man formedlar att:
-Konflikter loses med vald.
-Och den som ar starkare far sla den svager. Typ.
Sager att det ar varre att sla ett barn an en kvinna, eftersom ett barn ar helt forsvarslost.
Sen sa har det ju varit forbjudet att aga barn i sverige sen 79 tror jag, och har blev det forbjudet forst forra aret tror jag. Det gar ju att dra lite riktlinjer hur sverige ligger fore pa en massa plan (ej kora alkoholpaverkad, bakatvanda bilbarnsstolar etc etc etc). Sverige ligger fore pa mycket och sa aven i fragan om barnaga, sa det ar battre da att ta efter ett land som ar lite mer utvecklat. Min man och hans familj ar dyrkare av sverige och svenska folket sa det ar ganska latta argument, de vill alla ha det som i sverige typ.
Sen, sa har jag sagt att om han skulle daska till vara barn sa ar det VARRE an om han skulle sla mig, vilket han aldrig nagonsin skulle gora hursomhelst.
Jag har ocksa sagt att det ar storre garanti att jag lamnar honom om han slar vart barn an om han ar otrogen, for att fa honom att forsta hur otroligt viktigt detta ar.
Nu ar det sa att denna konversation hade vi langt innan vi fick barn eller ens gifte oss och jag har aldrig behovt riktigt anvanda argumenten mot honom, utan vi bara pratade om vara olikheter, och han har utan tjafs funnit sig i mina principer i denna fraga.
Vad galler resten av slakten har jag forklarat pa ett liknande satt EN gang, och sedan bara sagt att OM nagon nagonsin slar mitt barn sa far de aldrig mer traffa det. Nar de kommer med veka argument att om man inte smiskar lite pa rumpan nar barnet gor fel (nagon faster/moster pastod det) sa far barnen inte respekt for foraldrarna sa kan jag gladerligen igen motbevisa det genom att bara peka pa mina egna foraldrar (och en stor del av min generation) som aldrig agat och jag respekterar dem precis lika mycket (om inte mer) som sydamerikanska barn respekterar sina foraldrar.
Var bara stenhard med dina principer. Jag har vissa principer i livet som ingen far rubba i, men alla dessa ar latta att leva upp till och jag kraver inte det omojliga. Men prata alltid i lugn och ro med din man. Det ar ju trots allt inte utav elakhet utan ignorans manga i utlandet daskar till sina barn.
Kram och lycka till