krångligt... familjehem, barnpension och jag som mamma-ensam vårdnadshavare
Hejsan!
Hoppas någon kan hjälpa mig...
Min dotter är sedan 4år tillbaka placerad i familjehem.
Hon är idag 12år och det var en frivillig placering från min sida. Jag blev sjuk och klarade inte av att ta hand om henne. Tanken är att hon ska flytta tillbaka till mig.
Hon blev placerad hos min pappa (morfar) och hans fru.
Min dotters pappa dog när hon var liten.
Jag är vårdnadshavare och har alltid varit, det har aldrig varit diskussion om annat då det inte har förekommit missbruk, misshandel etc (frivilligplacering) Sen min dotters pappa dog har hon haft barnpension. Den har alltid gått in på mitt konto och gör fortfarande(jag är ju vårdnadshavare)
Min pappa och hans fru har ett arvode och en omkostnadsersättning utbetald av socialen varje månad för att dom tar hand om henne.
Jag har sen hon placerades fört över barnpensionen (automatiskt) från mitt konto till ett annat konto som min pappa hjälpte mig öppna upp, ett sparande till henne tänkte jag.
Idag har det visat sig att det kontot står i hans namn och inte i min dotters!!
Så varje månad under 4års tid har det gått in nästan 3300kr på hans konto.
Jag ringde vår handläggare och hon visste inte heller vart pengarna tagit vägen, hon hade frågat min pappa om han öppnat ett sparande till henne och han ljög och sa ja.
Jag har varit på banken och fått bevis på att pengarna förs över till ett konto i hans namn, han har inte öppnat något sparande i hennes namn alls.
Får det gå till såhär?? Är det rätt? är jag helt ute och cyklar?
Jag vill ta reda på vad som gäller INNAN jag pratar med honom. Jag kommer starta ett tredje världskrig....
Kan tillägga att jag ringde överförmyndaren och han sa att han inte hade med barnpensionen att göra.
Jag har pratat med pensionsmyndigheten och dom har bara ansvar för att pengarna betalas ut till vårdnadshavaren (mig då) och det har den ju gjort.
Och socialen vet inget..... *suck* (hon skulle återkomma om ca två veckor om vad som var brukligt)
Jag har ringt och försökt få rådgivning av tre olika jurister men ingen kan ge något rakt svar på vad som gäller.
Jag har spärrat överföringen tills jag vet vad som gäller.
Vad har han gjort med pengarna?
Kan han bli återbetalningsskyldig till min dotter?
Säg att han och hans fru skulle gå bort. Då tillfaller ju pengarna dödsboet och min dotter går miste om sina pengar.
Kan någon hjälpa mig? vad är rätt och vad är fel?