• Anonym

krångligt... familjehem, barnpension och jag som mamma-ensam vårdnadshavare

Hejsan!
    Hoppas någon kan hjälpa mig...

Min dotter är sedan 4år tillbaka placerad i familjehem.
    Hon är idag 12år och det var en frivillig placering från min sida. Jag blev sjuk och klarade inte av att ta hand om henne. Tanken är att hon ska flytta tillbaka till mig.
    Hon blev placerad hos min pappa (morfar) och hans fru.
    Min dotters pappa dog när hon var liten.
    Jag är vårdnadshavare och har alltid varit, det har aldrig varit diskussion om annat då det inte har förekommit missbruk, misshandel etc (frivilligplacering)                                                                                                                                                                              Sen min dotters pappa dog har hon haft barnpension. Den har alltid gått in på mitt konto och gör fortfarande(jag är ju vårdnadshavare)
    Min pappa och hans fru har ett arvode och en omkostnadsersättning utbetald av socialen varje månad för att dom tar hand om henne.

Jag har sen hon placerades fört över barnpensionen (automatiskt) från mitt konto till ett annat konto som min pappa hjälpte mig öppna upp, ett sparande till henne tänkte jag.
    Idag har det visat sig att det kontot står i hans namn och inte i min dotters!!
    Så varje månad under 4års tid har det gått in nästan 3300kr på hans konto.
    Jag ringde vår handläggare och hon visste inte heller vart pengarna tagit vägen, hon hade frågat min pappa om han öppnat ett sparande till henne och han ljög och sa ja.
    Jag har varit på banken och fått bevis på att pengarna förs över till ett konto i hans namn, han har inte öppnat något sparande i hennes namn alls.

Får det gå till såhär?? Är det rätt? är jag helt ute och cyklar?

Jag vill ta reda på vad som gäller INNAN jag pratar med honom. Jag kommer starta ett tredje världskrig....

Kan tillägga att jag ringde överförmyndaren och han sa att han inte hade med barnpensionen att göra.
    Jag har pratat med pensionsmyndigheten och dom har bara ansvar för att pengarna betalas ut till vårdnadshavaren (mig då) och det har den ju gjort.
    Och socialen vet inget..... *suck* (hon skulle återkomma om ca två veckor om vad som var brukligt)
    Jag har ringt och försökt få rådgivning av tre olika jurister men ingen kan ge något rakt svar på vad som gäller. 
    Jag har spärrat överföringen tills jag vet vad som gäller.
    Vad har han gjort med pengarna?
    Kan han bli återbetalningsskyldig till min dotter?
    Säg att han och hans fru skulle gå bort. Då tillfaller ju pengarna dödsboet och min dotter går miste om sina pengar.

Kan någon hjälpa mig? vad är rätt och vad är fel?

• Svar på tråden krångligt... familjehem, barnpension och jag som mamma-ensam vårdnadshavare
  • Anonym (Klok)

Har du kollat upp andra banker? Han kanske har fört pengarna vidare till något sparkonto på någon annan bank med bättre ränta åt henne? Sparat i fonder, aktier, obligationer?
    Det finns ju fler alternativ att kolla upp känns det som!

• Anonym

hmm... nä ja har inte kollat med nån annan bank. Kanske får göra de...

Aktier, fonder och obligationer har jag kollat och det finns inget.
    Men borde inte jag som ensam vårdnadshavare bli underrättad om det finns ett sparande i hennes namn? Oavsett bank,,,?
    Ska ringa handläggaren igen och försöka skynda på henne lite.

Jag hoppas för min dotters skull att allt ordnar sig, hon är mitt allt!

• Anonym (Klok)
    Anonym skrev 2010-08-28 01:49:46 följande:

hmm... nä ja har inte kollat med nån annan bank. Kanske får göra de...

Aktier, fonder och obligationer har jag kollat och det finns inget.
    Men borde inte jag som ensam vårdnadshavare bli underrättad om det finns ett sparande i hennes namn? Oavsett bank,,,?
    Ska ringa handläggaren igen och försöka skynda på henne lite.

Jag hoppas för min dotters skull att allt ordnar sig, hon är mitt allt!

Fonder kan man väl ha i olika banker?
    Jag antar att din pappa har vissa befogenheter efterom din dotter bor där. Så han kan väl öppna ett konto utan att du får veta det. Kontoutdrag och sånt kommer antagligen dit om hon är folkbokförd där.
  • Anonym

Nää... han har inga befogenheter alls, spelar ingen roll att dom e familjehem.
    Jag är ensam vårdnadshavare.
    Han får inte ens skriva på en lapp som kommer från skolan... tex att hon får använda data, åka bil med lärare o övrig skolpersonal vid utflykter och om hon får åka på läger.
    Det är bara jag som får skriva under.
    Jag har ju kollat med banken och det är hans konto pengarna går in på.
    Alla papper gällande hennes ekonomi+deklaration har alltid kommit till mig.
    Ska kolla runt mer, tycker det är skumt bara..... förhoppningsvis har det bara blivit nåt misstag på vägen....

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-28 17:54:52 följande:
    Han får inte ens skriva på en lapp som kommer från skolan... tex att hon får använda data, åka bil med lärare o övrig skolpersonal vid utflykter och om hon får åka på läger.
    Ska kolla runt mer, tycker det är skumt bara..... förhoppningsvis har det bara blivit nåt misstag på vägen....
    Han kan ju ha nekats att öppna konto i hennes namn och därför öppnat ett i sitt namn och faktiskt sparar trots att det inte ser ut så just nu.
  • Anonym (z)
    Anonym skrev 2010-08-28 17:54:52 följande:
    Klart att jag skulle kunna öppna konto till vem jag vill, bara jag har personnr, och ber banken skcka paper till mig efter som det ör jag som sätter in pengarna.  Däremot är det konstigt att banken ger ut din fars uppgifter på hans konto. Inte med detta menat att det din far gör är rätt.
  • Anonym
    Jag frågade vem kontot tillhörde som jag förde över till varje månad. Och det får dom ju berätta.
  • Anonym (Klok)
    Anonym skrev 2010-08-28 18:43:20 följande:
    Jag frågade vem kontot tillhörde som jag förde över till varje månad. Och det får dom ju berätta.
    Fast de kan nog inte tala om ifall han i sin tur för över pengarna till ytterligare ett annat konto.

Min systers barn var frivilligt fosterhemsplacerad och föräldern hade ensam vårdnad, men fosterhemmet kunde sköta allting utan förälderns inblandande.

Jag hoppas att allt är ett missförstånd och att din dotters pengar finns reserverade för hennes räkning någonstans.
  • Lavish

Låter jävligt omoraliskt av din pappa att stjäla pengarna. Visst är det väl juridiskt ditt "fel" eftersom du överfört pengarna till ett konto som inte stod i din dotters namn, men det är ju inte svårt att förstå att du litade på din pappa.

• Anonym

Det är just det som gör mig så arg, att det är mitt "fel" eftersom jag är förmyndare och ekonomiskt ansvarig. 
    Men jag litade på honom,  jag använder inte det som försvar.
    Känner mig korkad och fruktansvärt sviken.

Hoppas han kan redovisa vart dom tagit vägen, det är ju min dotters pengar.
    E det som känns värst

• Anonym (prata)

Det KAN ju också vara så att han öppnade kontot i sitt namn för att han inte vill att din dotter automatiskt ska få tillgång till pengarna när hon är 18 (och super upp dom, eller liknande..). Prata med din pappa istället, för det är säkert ett missförstånd. Är det ett sådant konto som jag nämde ovan så be att få stå på det du också, och att ni måste vara med bägge två för att ta ut pengar ifrån det (då kan inte en av er få ut något från kontot själva).

Som sagt, prata med din pappa!

• Anonym

Tror inte ni förstår problemet.

Det är HENNES öronmärkta pengar!
    Han får INTE ha dom på ett konto i sitt eget namn. Om han dör tillfaller dom dödsboet och då delas dom pengarna upp på mig o mina syskon. Min dotter har ingen laglig rätt till dom då.
    + att han inte är ekonomiskt ansvarig för hennes pengar., han får INTE bestämma om hon får eller inte får plocka ut dom när hon är 18år. INTE AV DESSA ÖRONMÄRKTA PENGARNA!

MEN han får däremot öppna ett sparande till henne antingen i hennes namn eller sitt eget. (spara av sina EGNA pengar) som han kan bestämma över när hon får plocka ut.

Det spelar ingen roll att dom är familjehem, inte i detta fallet.
    Jag är ansvarig för hennes ekonomi (ensam vårdnadshavare) tills hon blir 18. Han har ingen laglig rätt att varken ta ut pengar eller placera dom i fonder mm. Inte av dessa pengarna.

FÖRLÅT!!

Är bara så jävla förbannad på både mig själv och honom!!
    Jag litade på att han öppnade ett konto i hennes namn som vi kom överens om.
    Och är förbannad på honom för att han tar sig "friheter" han inte har rätt till.
    + att han han ljögit om det.
    När handläggaren  på soc frågade honom var pengarna var (det var en vecka sen) så sa han till henne att han sparade dom på ett konto i hennes namn. Vilket han inte har.
    Så det verkar inte vara "ett misstag" från hans sida.
    Han har alltid försökt styra både över min och mina 6 systrars ekonomi, även nu fast vi är vuxna.
    Han vill ha FULL KONTROLL!!

Så det är inget man kan "prata" med honom om. Han kommer explodera!!
    Jag känner mig maktlös!! Även om jag har "makten" över hennes ekonomi så kommer det bli ett jävla väsen.
    Handläggaren är medveten om detta och hon sa att hon skulle ta de på sig, så att han inte skulle bli arg på mig.
    Men det fattar han väl att det är jag som dragit igång de?
    Och även om han inte fattar.....
    HUR ska jag kunna hålla tyst??!! *ARG*
    Jag vill ju ändå att han ska få veta att jag vet och har upptäckt detta så kallade "misstaget" Att han inte kan lura mig mer! Jag vill att folk ska få upp ögonen för min i allas ögon "perfekta pappa".
    Det är ett jättemisstag från min sida om detta kommer "upp till ytan"
    Det faller ju ändå tillbaka på mig själv. Eftersom jag har ansvaret för hennes ekonomi.

Åhhh!!!!!!!!!!! E så arg på mig själv!!!!!!!!!!

• Lavish
    Anonym skrev 2010-08-29 16:56:27 följande:

Tror inte ni förstår problemet.

Det är HENNES öronmärkta pengar!
    Han får INTE ha dom på ett konto i sitt eget namn. Om han dör tillfaller dom dödsboet och då delas dom pengarna upp på mig o mina syskon. Min dotter har ingen laglig rätt till dom då.
    + att han inte är ekonomiskt ansvarig för hennes pengar., han får INTE bestämma om hon får eller inte får plocka ut dom när hon är 18år. INTE AV DESSA ÖRONMÄRKTA PENGARNA!

MEN han får däremot öppna ett sparande till henne antingen i hennes namn eller sitt eget. (spara av sina EGNA pengar) som han kan bestämma över när hon får plocka ut.

Det spelar ingen roll att dom är familjehem, inte i detta fallet.
    Jag är ansvarig för hennes ekonomi (ensam vårdnadshavare) tills hon blir 18. Han har ingen laglig rätt att varken ta ut pengar eller placera dom i fonder mm. Inte av dessa pengarna.

FÖRLÅT!!

Är bara så jävla förbannad på både mig själv och honom!!
    Jag litade på att han öppnade ett konto i hennes namn som vi kom överens om.
    Och är förbannad på honom för att han tar sig "friheter" han inte har rätt till.
    + att han han ljögit om det.
    När handläggaren  på soc frågade honom var pengarna var (det var en vecka sen) så sa han till henne att han sparade dom på ett konto i hennes namn. Vilket han inte har.
    Så det verkar inte vara "ett misstag" från hans sida.
    Han har alltid försökt styra både över min och mina 6 systrars ekonomi, även nu fast vi är vuxna.
    Han vill ha FULL KONTROLL!!

Så det är inget man kan "prata" med honom om. Han kommer explodera!!
    Jag känner mig maktlös!! Även om jag har "makten" över hennes ekonomi så kommer det bli ett jävla väsen.
    Handläggaren är medveten om detta och hon sa att hon skulle ta de på sig, så att han inte skulle bli arg på mig.
    Men det fattar han väl att det är jag som dragit igång de?
    Och även om han inte fattar.....
    HUR ska jag kunna hålla tyst??!! *ARG*
    Jag vill ju ändå att han ska få veta att jag vet och har upptäckt detta så kallade "misstaget" Att han inte kan lura mig mer! Jag vill att folk ska få upp ögonen för min i allas ögon "perfekta pappa".
    Det är ett jättemisstag från min sida om detta kommer "upp till ytan"
    Det faller ju ändå tillbaka på mig själv. Eftersom jag har ansvaret för hennes ekonomi.

Åhhh!!!!!!!!!!! E så arg på mig själv!!!!!!!!!!

Jag förstår dina känslor men slå inte för hårt på dig själv. Vid det tillfället mådde du dåligt och var sjuk. Dessutom tog din pappa hand om din dotter under tiden. Hur kunde du ha anat att han ville något annat än ert bästa? Utan att tveka kan jag säga att jag hade litat fullt ut på min pappa i din situation. Det är ju just när man har det svårt som man behöver kunna lita på dem som står en närmast
  • Anonym

Tack Lavish... skönt med någon som verkar förstå hur jag känner....

• Anonym

Jag fick rätt

Gubbjäveln har pengarna på ett konto i hans namn och har INTE öppnat nåt sparande i hennes namn någonstans.
    Om han har kvar pengarna eller han har spenderat dom vet jag inte ännu.
    MEN det spelar ingen roll!!
    Jag har kontaktat advokat och pratat med handläggaren på soc och han måste sätta in varenda krona som blivit överförda till hans konto under dessa åren på hennes överförmyndarspärrade konto!!!!
    VARJE KRONA!!!!!!!!!!!!!

Jag är otroligt lättad och glad att min dotter "vann"  och att folk fått upp ögonen för vem min pappa verkligen e!!

GUBBJÄVEL!!! hahaha

• Anonym (Klok)

Skönt att du fått veta hur det ligger till.
    Nu hoppas vi på att pengarna är kvar också!

• Anonym

Japps!! Och skulle dom inte vara det så är han ändå skyldig att sätta in hela summan. Han får ta ett lån på banken om han inte har EGNA sparpengar han vill betala tillbaka med.

• Anonym

Nej, de får inte berätta vem kontot tillhör eller vem som är kund i banken. Det bryter mot banksekretessen.

Svar på tråden krångligt... familjehem, barnpension och jag som mamma-ensam vårdnadshavare