• Line79

Sovmorgon?

Undrar hur ni andra med ett barn delar upp morgnarna? Jag är morgonpigg & går gärna upp på morgonen med lilltjejen, medan maken oftast lägger henne på kvällen så att jag får lite tid för mig själv. MEN ibland vill även jag sova lite längre på morgonen & då blir det alltid tjafs från hans sida. Jag får ligga i sängen 1-2 timmar med lilltjejen bredvid mig innan han orkar pallra sig upp & laga frukost & hur lätt är det att somna om då!? Det slutar alltid med att jag går upp efter någon halvtimme & han ligger kvar & sover. Hon vaknar vid 7 & maken går upp vid 9-9.30. Ska väl tillägga att han är en helt underbar man, så inte tråden spårar ur...

• Svar på tråden Sovmorgon?
  • Maroschka

När barnen varit väldigt små och jag har vart mammaledig har jag tagit allt på nätterna och han har sen gett mig alla helgmornar som sovmorgon.
    Nu när vi jobbar båda två så tar vi varsin morgon på helgerna.

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • Line79

Ha ha, vilka felstavningar jag gjorde mobilen verkar bestämma själv vad som ska stå Jo jag säger alltid till kvällen innan så han vet & är ok med det, men ändå så väntar han en till två timmar innan han går upp efter att lilltjejen vaknat. Byter jag rum så kommer ju hon ändå in till mig för pappa bara sover ju...

• Nedina

Vi har alltid tagit en varsin sovmorgon på helgen, både när vi varit föräldralediga och nu när vi jobbar.

Maria - mamma till ♥ Pontus ♥ ängeln Tilda ♥ Melvin
  • Lena
    Line79 skrev 2010-08-29 14:13:15 följande:
    Ha ha, vilka felstavningar jag gjorde mobilen verkar bestämma själv vad som ska stå Jo jag säger alltid till kvällen innan så han vet & är ok med det, men ändå så väntar han en till två timmar innan han går upp efter att lilltjejen vaknat. Byter jag rum så kommer ju hon ändå in till mig för pappa bara sover ju...
    Hade maken gjort så hade jag bokstavligt knuffat ur honom ur sängen.
  • Line79

Lena- he he, bra idé. Tror han skulle va sur hela dagen då men det kanske är värt det Har jobbat hela helgen, men ska prata med maken i morgon & visa tråden så han verkligen förstår att nästan alla faktiskt delar på morgnarna. Han har det ju riktigt bra eftersom att jag gillar morgon mmyset med lilltjejen, men har man jobbat till halv 10 en fredag kväll är det skönt att sova ut lite. Tack tjejer!!!

• örtagård

Den som sover med det barn som vaknar först går upp först... Oftast mannen -nu börjar det blir jag... När det blir mycket väcker vi den andra så klart - jag gör det i alla fall, han låter oftas mig och bebisen sova ut. På helgerna försöker vi gå upp tillsammans och hjälpas åt med barnen och äta frukost tillsammans.

• örtagård

På vardagarna brukar han fixa de stora färdiga innan han går - precis som när vi båda jobbar och han ska lämna. Går jag också upp lika tidigt brukar jag fixa färdig mig själv.

• Petra123

Både jag och min man är rätt morgontrötta, men under sommaren har vi löst det emd varannan morgon... Mest för att det var jag som gick upp mellan 5 och 6 varje morgon och höll på att kollapsa. Vi turas om med nattningen osv, men vi har inget bestämt schema och blir inte sura ifall nån av oss ligger på "minus"-kontot. Den som orkar tar nattning, men varannan morgon går vi upp. Nu har jag sån tur att min man studerar och till hösten endast behöver vara i skolan en dag i veckan, resten är hemstudier, så jag får mycket hjälp.

• taggis84

Jag är morgonpigg så här är det jag som kliver upp. Då sonens far jobbar lååånga dagar och  ofta är trött blir det ofta jag som tar nattning också. Även jag som alltid tar nätterna. Jag har turen att klara mig på lite sömnSkrattande.

• mapo51

Vi vaknar oftast ganska tidigt båda två även på helger så ofta är vi uppe hela familjen tillsammans. Vi räknar det som sovmorgon om alla sover till 7.30 och det brukar bli så på helgen när alla ligger kvar i sängen.

När någon av oss är lite halvdålig eller känner att han/hon behöver en sovmorgon så tar den andre barnen. Dock måste jag upp om lillebror är hungrig då han ammas.

• Sar

När våra stora barn var mindre och krävde passning och koll på morgonen körde vi varannan helgdag (vi har ändå tur med morgontrötta barn som vaknar dräglig tid). Sedan var min sambo generös och gav mig ngn morgon extra.
    Nu har vi en liten igen som helammas men han är också morgontrött, ammas vid 8 och sedan kan han gott somna om till kl 10 om jag skulle vilja så jag kan ligga kvar, sambon går av egen vilja ofta upp samtidigt som de stora barnen men är det något som gör att han är extra trött får han självklart sovmorgon.

• lillapindi

Jag är så sjukt morgontrött.
    Nu när sambon är hemma så tar han över fr o m kl 06 och så får jag sova till kl 10-12. Däremot tar jag nattning och hela natten. Får tillägga lillen har sömnproblem på natten. Jag sover mellan 30min - 3h om natten.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Vi bestämmer dag och sen gör vi det. Det finns inte att man ligger kvar om den andre har sovmorgon. Sabbar ju hela grejen.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • o0Misan0o

Här är det oftast min man som går upp med barnen på helgerna, så jag får sovmorgon, har försökt förklarat för honom att jag inte behöver ALLA sovmorgnar men när jag försöker ge han sovmorgon så smyger han oftast upp ändå och låter mej sova vidare.

• Bollen2

Jag går alltid upp, har inte fått sovmorgon sen han föddes.. Han är ett halv år nu. Inte fick jag en enda sovmorgon när min kille hade semester. Jag tyckte det var illa & sa det till honom men han sa inte så mkt om den saken. Nu när han börjat jobba matar jag Alla nätter inkl helgerna. Min gubbe vaknar inte ens när lillen är ledsen på natten. Så han sover och blir aldrig störd. Jag vaknar av minsta ljud dock..

• En till mamma

Vi delar upp det och tar varannan ledig morgon. den morgonen man tar lillan så går man upp direkt så den andra får sova i lugn och ro.

• Miss Cee

Vi delar på jobbet på nätterna, och sovmornar har vi tagit varannan helt enkelt. Oavsett vem som jobbar, vem som är ledig osv.

Just nu jobbar jag heltid och maken är arbetslös, vi delar fortfarande på nätterna och får varsin sovmorgon på helgen. Man blir ju trött av att ha barn-ansvar hemma också.

Svar på tråden Sovmorgon?