Smulan00 skrev 2010-08-29 18:03:24 följande:
Njae, spontanaborterade, dvs missfall, slits väl ändå inte itu? Och foster som föds fram och som är oönskade sveps in i en bit tyg och läggs på hög innan det transporteras med övrigt miljöfarligt till förbränning.
Inte för att det har med saken att göra, men har själv genomgått en sen abort, efter v 16 och vet själv hur de behandlade fostret som kom ut. Jag födde fram det i en skål och de slängde ner det på en tygbit och se i en påse. Och det är efter denna händelse som jag börjat ifrågasätta hanteringen.
jag jobbar på gyn, med just senaborter, missfall etc. på vilket sätt slits fostret itu? vid en exaeres (skrapning) sugs det ut med vakuum men vid framfödande kommer fostret alltid ut helt, det är som en miniförlossning.
vi har aldrig nånsin kastat ner ett foster i en tygbit och sen i en påse. allt går mycket respektfullt till. fostren föds oftast fram i ett bäcken, man klipper navelsträngen och tar ut fostret. vill paret se det gör man iordning det och lägger i en korg, sedan packas de lite olika om det ska obduceras eller inte, mycket försiktigt, och bränns slutligen med enbart andra aborterade/spontanaborterade foster och strös i en minneslund.
jag undrar verkligen vad du var på för märkligt sjukhus, har svårt att tro att nån skulle behandla foster så. beklagar verkligen att du var med om en sån otrevlig upplevelse men för den sakens skull kan du inte gå ut med nån påhittad skrämselpropanda.