• Drömmerintedrömmar

Kejsarsnitt,när kom närstående till bb och hälsade på?

Mmm ni som gjort kejsarsnitt vill se lite vad som är vanligast att släkt etc kommer till sjukhuset och hälsar på..

första graviditeten föddes min tjej med snitt kl 11.30 och folk kom 19.00 ute i korridoren och hälsade på, jag kunde preics ta mig till rullstolen som sambon sen skjutsade mig i. hade ju fortf. urinkateter och var ju då tvungen att ha på mig sjukhusskjortann fortf. minns knappt nånting av den tiden när dem kom dit, reaktioner osv, allt var så nytt och jag var trött.

nu väntar jag mitt andra barn ska ha snitt om några dagar och undrar hur jag ska göra denna gång, om man ska vänta med besök till dagen efter... jag vet att folk kommer bli sura... och ja jag vet att det rä vi som bestämmer..
    skulle kännas så skönt att få smälta allt lite och kunna promenera ut i korridoren (som är möjligt dagen efter) och kunna ha sina egna kläder och utan urinkateter. slippa rullstolen då vid besök.

men jag vet inte..

hmm ville väl bara se lite hur alla andra gör ?

• Svar på tråden Kejsarsnitt,när kom närstående till bb och hälsade på?
  • Morsan83
    Drömmerintedrömmar skrev 2010-08-29 20:06:30 följande:
    Okej.. :) tack för att ni delar med er!

jag satsar på dagen efter... trots allt en operation, och flera tycker att "men det ärju bebisen vi vill se inte dig" men hur kul är det om inte jag får vara med och dela glädjen med dem första gången? :(
    Eller säg att du hör av dig när dom kan komma, det tar på en att göra två kejsarsnitt...
    Hur länge har du planer på att stanna??
    Kanske kan komma när du har kommit hem??
  • ÅzaLu
    Drömmerintedrömmar skrev 2010-08-29 20:07:42 följande:
    jo man förstår ju hur nyfikna dem är och att dem bara vill väl.. men man vill ju landa lite... nu (andra) barnet förstår jag det.. förra gågnen var jag ju så ivrig på att visa upp mitt underverk..
    vi skicka mms till syskon o föräldrar när dottern kom o tänker göra så ävgen denna gången =) så får dem ju se den iaf =)
  • Drömmerintedrömmar
    Morsan83 skrev 2010-08-29 20:08:23 följande:
    Eller säg att du hör av dig när dom kan komma, det tar på en att göra två kejsarsnitt...
    Hur länge har du planer på att stanna??
    Kanske kan komma när du har kommit hem??
    blir nog tre nätter som förra gången..
  • Kitt

min mamma och syster kom dagen efter till förlossningen, (låg kvar där) De fick stanna i typ 20 min. Sen åkte vi hem till sambons föräldrar o där va även svägerskan me familj, samma dag som vi kom hem ifrån bb, han är född på fredan o vi åkte hem på onsdagen. sen kom pappa och bror nog helgen där efter. men jag gjorde inte ett skit  när folk hälsa på, ville de ha fika så fick de fixa de själva eller sambon.  Va inte så pigg och hade rätt så ont.

• Drömmerintedrömmar

dagen efter ser jag inte så stora problem med att dem får komma.. men att alla är så ivriga på att komma samma dag och säger att dem måste få se bebisen samma dag,..

• Cia o krabaten

Första snittades jag på kvällen och då kom anhöriga dagen efter.
    Då hade jag hunnit duscha och bli av med katetern osv.

Andra snittades jag mitt på dagen, vid 14. Vid 17 fick jag komma till BB efter "uppvak" (trots vaket snitt) och storasyster,  mormor och  moster kom nästan på direkten då, men de kunde jag ju visa mig för i skjortan och kateter och grejer
    Övriga anhöriga kom nog dagen efter för jag var iaf uppe på benen då och ut i korridoren.
    Sen åkte jag hem efter 1,5- 2 dygn så de flesta kom hem till oss istället.  

• mandelblomma

men gud vad respektlöst att dundra in första dagen, i synnerhet efter ett snitt och sen verkar ju sjukhuset ha endast pappor och syskon och att då tvingas åka ut i korridoren. Skulle aldrig göra med kateter och grogy av smärtstillande!
    Låt folk komma efter andra tredje dagen eller hemma.

• Alexi

Vad ska folk på BB att göra, det fattar inte jag? För oss var det självklart att inte ha besök där, då vill man ju fokusera på bebisen och vår lilla familj. Dock skulle min bror åka utomlands på flera månader så han och mina föräldrar kom upp på ett kort besök dagen efter dottern föddes men det var ju ett undantag som inte skulle ha skett annars. Även om folk vill besöka så är ju det oväsentligt om man själv inte vill ha besök...

• Mirakel händer

Svärmor kom samma dag med dotterns storebror. Lillsvågern  var även med. Dottern kom med akutsnitt 10.32 å de kom vid 17-tiden.

Hos oss får bara pappan och syskon komma in på BB men eftersom min son har handikapp och funktionshinder visste vi ej hur han skulle reagera att se mig liggandes i sängen med kateter och slangar. Så vi hade fått lov att svärmor och svågern skulle få följa honom in. Nästa gång vi tog emot besök från andra var på onsdagen dottern föddes söndagen innan.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • Tant Green

Vi hade inte tänkt oss några besök alls. Det var bara besökstid mellan kl.13-14 har jag för mig, och alla vi kände var på jobbet då (var där måndag-fredag). Men min mamma var så nyfiken, och jag ville gärna träffa henne, så hon "smög" in på onsdagkvällen tror jag. 2 dygn efter förlossningen alltså.

• Lololo

snittades kl12 fick besök av min mamma o våra andra barn samma kväll kl19 men  bara ca30min ja minns de knappt....de va för att barnen skulle få träffa lillebror o se att jag var ok.

• Bumblebina

Här är det besöksförbud på BB för alla utom pappan och eventuella syskon. Oavsett om man blivit snittad eller fött vaginalt. Skönt tycker jag. Man behöver ta det lugnt efteråt oavsett hur barnet kommit till världen. Borde införas på fler BB'n tycker jag. Då har liksom anhöriga inget att komma med och man slipper komma med "undanflykter" och ursäkter för att slippa ha folk rännande i tid och otid.

• Dr Mupp

Har bara haft besök första gången. Då kom de dagen efter. Andra gångerna har vi bett att de inte ska komma till BB:

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Drömmerintedrömmar
    Bumblebina skrev 2010-11-14 14:46:13 följande:
    Här är det besöksförbud på BB för alla utom pappan och eventuella syskon. Oavsett om man blivit snittad eller fött vaginalt. Skönt tycker jag. Man behöver ta det lugnt efteråt oavsett hur barnet kommit till världen. Borde införas på fler BB'n tycker jag. Då har liksom anhöriga inget att komma med och man slipper komma med "undanflykter" och ursäkter för att slippa ha folk rännande i tid och otid.

så är det här med :) men man får träffas ute korridoren.

det blev att våra föräldrar och syskon kom till bb dagen efter men de stannande en jättekort stund. sen fick jag panik o ville hem så vi åkte hem :D

• MammatillEdvin

Har gjort två snitt. Efter det första som var akut kom mamma dagen efter till sjukhuset. Jag var uppe och hade duschat av mig operationen och hade egna kläder. Andra gången, planerat snitt, kom ingen till sjukhuset. Det var skönt! Jag har messat kompisarna när vi har känt oss redo att ta emot besök och då har de tagit med mat och fikabröd. Vi har bjudit på kaffe.

Du skriver själv att det är ni som bestämmer - fullfölj det! För er skull! Du sätter dina gränser för dig och din lilla familj. Om det är någon som blir sur får du väl förklara att du gått igenom en stor operation och att du hör av dig när du orkar ta emot besök.

• Superhero

herregud. HUR har folk mage att bli sura för att dom inte får komma första dagen?! har du berättat hur du mådde då? dessutom har du två barn nu och behöver spara mer på krafterna för att senare orka en hemgång. varför kräver dom att komma så snart? även om man bara träffar alla 10-15 minuter styck så blir det rätt mkt tid sammanlagt. och det kostar jättemycket energi...

efter mitt plan snitt kom storasyster upp samma dag på eftermiddagen. hon var viktig, för henne kunde jag samla ihop mig. hade infarten kvar då men inget dropp kopplat KAD minns jag inte om jag hade, men antagligen. egna kläder o lite smink så jag såg ut som vanligt. men oj så det tog på krafterna att träffa henne några timmar.....
    men det var värt det. hon o lillasyrran fick en bra start och hon fick se att allt var ok med mig. vi satt hela familjen o fikade på kex i dubbelsängen o njöt av att vara fyra. *tårögd vid minnet*

för oss var det viktigt att bry oss om storasyster och hennes upplevelse. storasyster, lillasyster och att vi (främst jag) skulle orka var vad vi prioriterade. kändes helt rätt. om man inte får vara självisk när man precis satt en ny familjemedlem till världen vet jag inte när man ska få bry sig om sig själva. vad spelar det för roll om folk får träffa bebisen dag 1,2 eller 3? det som räknas är att den nya lilla famlijen fungerar.

lycka till!

• Gladskit

När vår son föddes hade vi sagt till innan att vi inte ville ha besök på BB och då visste vi inte ens att det skulle sluta med snitt. Den respekten får folk faktiskt ha. Jag förstår att man vill se träffa det lilla barnet, alla tycker väl om bebisar? Men den första tiden är väldigt skör och man behöver den för att komma i ordning med allt nytt.

Jag blev akutsnittad måndag morgon och vi fick komma hem på torsdagen. Första besöket blev på söndagen då min sons farföräldrar kom förbi en snabbis. Det tyckte jag var lagom!

Svar på tråden Kejsarsnitt,när kom närstående till bb och hälsade på?