• Maxipaxi

Ska barnen få klä sig som de vill?

En del föräldrar ger total frihet för barnen ang. hur de ska uppföra sig, hur de ska klä sig etc., s.k. "fri uppfostran".

Vad säger ni, ska barnen få klä sig hur som helst? Som en liten hjälp på traven bifogar jag en länk:

img820.imageshack.us/img820/7347/0008461616.jpg

• Svar på tråden Ska barnen få klä sig som de vill?
  • Reglementet

Hon får välja mycket själv. Det är hon som ska ha på sig det.

*Kommersiellt budskap*
  • fruis
    ViceGuy skrev 2010-08-30 16:06:01 följande:
    Ganska uppenbar photoshop på den bilden.
    Det lugnar mig lite iaf.
  • puss
    om jag uppfostrar barn till att vilja vara klädda som på bilden, skulle jag skjuta oss båda.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • qenzo

Nej de får verkligen inte gå klädda som de vill. Det skulle betyda att styvdottern skulle gå väldigt urringat och i mkt tajta (läs gärna för små) kläder, 10 år. Styvsonen i kläder som är trasiga eller för små, för han märker det helt enkelt inte, 11 år. Sonen i t-shirt, jeans och jeansjacka året runt, 12 år och dottern i gullepluttkläder året runt, gärna med hello kitty (som jag fö avskyr och förkastar totalt), 6 år.
    De 3 äldsta skulle inte ens se åt uteriktiga kläder och skor såsom jacka efter väderlek, eller gud förbjude, stövlar :O

DOCK har jag börjat lossa på en del "regler" ang kläder för 12-åringen. Ex stövlar vid regn eftersom de inte beh gå ut på rasterna i hans skola. 

• Dr Mupp

Ja absolut. men hur mycket de bestämmer beror på ålder. Jag bestämmer rakt av vad min bebis får ha på sig. Han har inga åsikter alls. Däremot har min sjuåring en hel del åsikter om vad hon vill ha på sig (mest rosa och lila). och jag inser att när de är tonåringar så kommer de klä sig som de vill. Jag kan bara hoppas på att jag uppfostrat dem till sunda människor med sunda värderingar så de känner att det är ok att inte klä sig som på bilden. Men skulle min 17-19 åringa dotter vilja ha ett sånt linne är det ju inte mycket jag kan sätta emot. Hon har ju isåfall handlat det själv med egna pengar.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • uniMog

Alltså.. även om texten är photoshoppad är ju linnet i sig ..... inte ok. För mig.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • pingstlilja

Min dotter får välja själv men vi har olika"garderober" för olika tillfällen. Skoldagar är det skolkläder som gäller.
    Fest, kalas eller disco är det andra sorters kläder.

VAd det gäller begravning har hon aldig varit på en sådan men där skulle jag inte tillåtigt att välja själv.

Fatta mig rätt när jag skriver olika garderober.

• Glimma76

Jag tror inte mpånga hade tillåtit sin dotter att köpa den toppen. Den är nog köpt i smyg och utsmugglad hemifrån....

• KristenTjej84

Nej inte hursomhelst! min dotter skulle aldrig få ha på sig en sådan hemsk topp som lilla max 12 åriga tjejen har på bilden*ryser*
    Det är förmodligen ett skrik på uppmärksamhet, sånt borde inte småungar ha på sig!
    Om det var min dotter så skulle jag bränna toppen och ta ett allvarligt snack med henne.
    Men självklart så ska de få vara med o välja färg på kläder o dylikt, och har dom idoler så får dom ha
    på sig tröjor med idolerna på osv.
    Men inga string bikinis till mina småflickor, inga push up bh:s innan puberteten ens satt igång och inga toppar eller andra sorts tröjor med grov eller pervers text på.

• Maxipaxi

Min son får inte ha brallorna neddragna så att kalsingarna syns. Nån jävla hyfs ska de ha!

• vampyria2
    puss skrev 2010-08-30 17:51:58 följande:
    om jag uppfostrar barn till att vilja vara klädda som på bilden, skulle jag skjuta oss båda.
    Moahaha håller med dig Skrattande

Mina får klä sig som de vill men de måste ha ett visst ansvar på vad som är rätt och fel tex inte för sexigt när de är för små, inte höga klackar på skorna och inga texter på kläderna som kan annses för stötande.
    Min äldsta är i dag 18 och även om hon kan klä sig i lite sexigare kläder så är hon altid påklädd, klär sig med klass och det är jag stolt över att ha lärt henne.

Jag är en gamal anrkist så jag tror på frihet under ansvar och att är man en stark ledare (förälder) så kan man leda barnen rätt utan att behöva hålla på att straff, tillrätavisa barnen de vill göra det som är rätt...sen är det naturligtvis var föräders skyldighet att lära barnen vad just de tycker är rätt och fel Drömmer
  • Tsaritsan

De skulle väl få ha på sig vad de vill, men så länge jag betalar deras kläder kommer inte vad som helst in i deras garderob.

Och om en tjej i den åldern har en sådan top på sig känns inte topen i sig som det största problemet. 

Svar på tråden Ska barnen få klä sig som de vill?