• Signy

Varför vill kvinnor bestämma över andra kvinnors kroppar, men inte män?

Varför bryr sig kvinnor så mycket om vad andra kvinnor gör? Vi kan diskutera amning i evigheter, vi har bestämda åsikter om vad en slampa är, om ifall siliconbröst är ok, om det är ok att göra abort eller inte och om en massa andra sådana saker. Är det bara jag som är ute och cyklar, eller är det så att män inte alls håller på så mot varandra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 20:13
    Ursäkta min otydlighet: Jag menar alltså att kvinnor kommenterar och diskuterar andra kvinnor och att män inte verkar göra så mot varandra på samma sätt. Dvs män verkar inte ha samma behov av att diskutera och kontrollera varandras beteende och beslut.

• Svar på tråden Varför vill kvinnor bestämma över andra kvinnors kroppar, men inte män?
  • Signy
    Apocalypso skrev 2010-08-30 20:52:10 följande:
    För att en del kvinnor inte har ngt eget liv och därför lägger sitt fula tryne i blöt i andras angelägenheter. Demon
    Gäller det inte för män?
  • ViceGuy

Min teori är att kvinnor oftast är betydligt mer osäkra i sig själva, än vad män är. Ett sätt att få utlopp för detta är att trycka ner andra så gott det går.

De kvinnor som är säkra på sig själva och allmänt lyckliga brukar inte trycka sina näsor i andras liv, i min erfarenhet.

Forget Jesus. The stars died so that you could be here today. -Lawrence Krauss
  • Pomea
    Signy skrev 2010-08-30 21:02:57 följande:
    Tror du männen lyssnar på vilka kvinnor som av andra kvinnor anses vara "bäst" och anammar det?
    Nej men det är ju männen som bestämmer det, fast det är kvinnorna som "gör jobbet" om du förstår vad jag menar?
  • upyours

Killar är inte lika öppna med sina åsikter om andra män. Vi mäter och jämför prylar istället.

Det är nästan roligt jämt
  • ChoopChoopSong
    upyours skrev 2010-08-31 03:29:05 följande:
    Killar är inte lika öppna med sina åsikter om andra män. Vi mäter och jämför prylar istället.
    Jag tror att det ligger mycket i det. Både män och kvinnor "konkurrerar" inbördes, det yttrar sig bara på olika sätt.

Sen har jag aldrig upplevt så mycket skvallrande, lägga näsan i blöt-åsikter, IRL som på Internet. Jag tror att de som har det "behovet" lättare får "utlopp" för det på Internet, än IRL. Här tror jag också att det finns ett större "mörkertal" bland män. Och i vilket fall som helst, tycks det ju även bland män vara helt legitimt att kritisera kvinnors kroppar, klädval eller beteenden. Inte bland alla män, men bland mer "konservativa". Som om kvinnor måste "hållas på mattan" mer...

Det är väl här patriarkatet syns tydligast. Kvinnor måste "hållas koll på", män måste också hållas viss koll på, men på ett annat sätt.
  • ChoopChoopSong

Män diskuterar sällan amning, men däremot abort, kvinnors sexualitet, kvinnors utseende, kvinnors val...

Det behöver inte vara negativt - kvinnor diskuterar ju även män. Det beror väl snarare på hur det görs samt vad som sägs.

• Jennie med ie

Även män diskuterar och uttrycker negativa åsikter om vad andra gör. Men de kanske inte är lika jävla överkänsliga och har större tolerans för at åsikterna går isär och kan skilja mellan sak och person?

• Signy
    upyours skrev 2010-08-31 03:29:05 följande:
    Så kan det vara
  • Signy
    Pomea skrev 2010-08-30 22:37:51 följande:
    Nej men det är ju männen som bestämmer det, fast det är kvinnorna som "gör jobbet" om du förstår vad jag menar?
    Det har jag inte tänkt på, jag tänker att männen mer står i bakgrunden och inte bryr sig så mkt..
  • ViceGuy

De män som gillar att lägga sig i andras liv är vanligvis politiker.

Forget Jesus. The stars died so that you could be here today. -Lawrence Krauss
  • Signy
    Jennie med ie skrev 2010-08-31 15:50:41 följande:
    Även män diskuterar och uttrycker negativa åsikter om vad andra gör. Men de kanske inte är lika jävla överkänsliga och har större tolerans för at åsikterna går isär och kan skilja mellan sak och person?
    Ja, kanske. Jag har iaf inte fått känslan av att män har lika stort behov av att "bestämma" över varandra som homogen grupp som kvinnor tycks ha. Om jag tar exemplet med amning, så finns det ju faktiskt en del kvinnor som ser det som någon form av ansvar att sprida amningspropaganda av det slag att de vill få andra kvinnor att amma så mycket och så länge som möjligt, oavsätt dessa kvinnors situation och känslor.
  • Olov 782

De verkar va mycket rätt och fel finns inge mellanting utan så är de bara när de hännder något och mycket att de trycker ner andra kvinnor för skitt saker. Snack när något är orättvist isstället för att förändra till de  dem vill ha andra ska alltid förändras men inte dem själva för de är ju bäst och har inga fel ibland. Många är väldigt osäkra och är rädda för att göra fel i andras ögon fast de inte gör något. Men tror oftast de är negativa människor som någon sa som håller på så för de tror de ska känna sig starka av det.

Svar på tråden Varför vill kvinnor bestämma över andra kvinnors kroppar, men inte män?