• Dr Mupp

Lata bidragsfuskare

Du som går på bidrag och säger att du skulle ta vilket jobb som helst före bidrag. Varför är du inte ute och plockar bär för 35 kr i timmen för?

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden Lata bidragsfuskare
  • VirrigaVerna

Slaveriet är väl avskaffat eller borde vara det?

Tjänar bärplockare bara 35:-/timmen det är ju katastrofalt dåligt betalt!

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • lövet2

Nu går jag förstås inte på bidrag, men jag har ett par arbetslösa barn som är inskrivna på AF och får någon form av ersättning. Kanske du kan berätta vem som skulle betala dem 35 kr/timme för att plocka bär?

• lennartsdotter

Får man timlön för att plocka bär? Jag trodde man fick betalt per liter bär. Så var det iaf när jag var liten och plockade bär med familjen.

• Dr Mupp
    lennartsdotter skrev 2010-09-02 15:54:36 följande:
    Får man timlön för att plocka bär? Jag trodde man fick betalt per liter bär. Så var det iaf när jag var liten och plockade bär med familjen.
    De har faktiskt månadslön hittade jag sen. Det var mest tänkt som ett exempel för svenskarna vill ju inte ta bärplockarjobbet och ändå sitter massor av bidragstagare och säger att de skulle ta vilket jobb som helst. Så om ni så många bidragstagare skulle ta vilket jobb som helst, varför är de inte ute och plockar bär istället för polackerna?
  • lövet2
    Dr Mupp skrev 2010-09-02 15:59:17 följande:
    De har faktiskt månadslön hittade jag sen. Det var mest tänkt som ett exempel för svenskarna vill ju inte ta bärplockarjobbet och ändå sitter massor av bidragstagare och säger att de skulle ta vilket jobb som helst. Så om ni så många bidragstagare skulle ta vilket jobb som helst, varför är de inte ute och plockar bär istället för polackerna?
    För att åtminstone här i trakterna, så anställer de inte svenskar. Vi kan plocka hur mycket bär vi vill, men ingen betalar oss för dem ...

• Dr Mupp
    lövet2 skrev 2010-09-02 16:00:12 följande:
    För att åtminstone här i trakterna, så anställer de inte svenskar. Vi kan plocka hur mycket bär vi vill, men ingen betalar oss för dem ...
    klart de skulle anställa svenskarna om de var berädda att jobba under samma förutsättningar som polackerna.
  • lövet2
    Dr Mupp skrev 2010-09-02 16:17:51 följande:
    klart de skulle anställa svenskarna om de var berädda att jobba under samma förutsättningar som polackerna.
    Nix! De anställer liksom inte enskilda personer utan 100 människor i en grupp.

• Dr Mupp
    lövet2 skrev 2010-09-02 16:39:31 följande:
    Nix! De anställer liksom inte enskilda personer utan 100 människor i en grupp.
    Men det borde ju inte vara några problem att hitta 100 bidragstagare som säger att det är berädda att ta vilket jobb som helst.
Svar på tråden Lata bidragsfuskare