• LinnIvan

Nyfödda barn som flaskmatas med ersättning. Lite funderingar.

Jag har fått mitt tredje barn i Måndags. Nu har jag börjat ge flaska med baby semp då amningen vägrar fungera o jag lovade mig själv att INTE köra slut på mig själv denna gång.

Hur löser ni allt rent praktiskt? Med flaskor? Hur många, vilken sort? Hur gör ni ren dom? Vilka nappar är de man får med? Tycker att på eskan vi köpte så rinner det för fort.

Hur tar ni med ersättningen? Köper ni färdig? Många frågor o de kommer säkert flera.

Hur blir ni bemötta av omgivnngen?

• Svar på tråden Nyfödda barn som flaskmatas med ersättning. Lite funderingar.
  • myran82

Vi började ge sonen tillägg vid 1 veckas ålder och vid 3 veckor enbart ersättning. Vi testade med esska flaska först, sen testade vi mam (tror den heter så, med ventil i botten) men inget slår Dr Brown-flaskan vi fick av svärmor!
     Till Dr brown-flaskan följer det med en storlek 1 på nappen, den "ska" vara upp till 3 månader.

Vi har bara 2 flaskor, en i skötväskan och en hemma. När sonen ätit diskar vi flaskan så den är ren till nästa gång. I början kokade vi flaskorna (& tillbehören) varje dag men nu när han är 5 månader kanske 2-3 gånger i veckan.

Ersättningen ska blandas med hett vatten, runt 75 grader för att det inte ska bli bakterier i. Sen struntar många i det, och oftast vi med men ska man göra rätt sätt så gör man på det viset.

Åker vi hem till någon så tar vi inte med oss vatten, men på stan har vi en temos med vatten och en flska med kallt vatten också. Pulvret har vi en doserare. Det är smidigt.

• marla333

har oxå problem med amning. pumpar ut och ger i flaska. har en medela pump, så har även medelaflaskor. blir ersättning ibland då jag inte hunnit pumpa. 
    sköljer flaskorna efter de blivit använda och kokar dem en gång om dagen. i början hade jag bara 3 flaskor, men nu har jag kanske 8st.
    har pulverersättning hemma. ska vi iväg har jag färdig ersättning. 
    har fått höra att jag borde ta upp amning igen, men trivs inte med det då jag hade så ont och fick infektion. tycker
    då att pumpa är det bästa för oss.
    men även fått höra att de är bra att familj och släktingar kan mata henne och det gör det lättare för mig. 
    när jag berättade för bm att jag bara pumpar och att det är stressande att hinna med så hon hela tiden får när hon är hungrig, tyckte bm att jag skulle ha ersättning för att komplettera så jag inte behövde stressa med pumpningen. så är glad att de inte sa nåt negativt om min pumpning =)

• Mary Jo

Hej!

Jag har alltid använt MAM´s flaskor. Hade 1 flaska hemma. Och en i skötväskan. Dom är bra för dom är bara att skruva isär så slipper man använda flaskborste.

Nappen som följer med är napp nr1,dom är tillnyfödda. Napp nr 2 började jag använda när min dotter var ungefär 2 månader,nu använder hon vällingnappen:)

När hon ska äta på natten så blandar jag färdigt vällingen och ställer i kylskåpet och värmer när hon vaknar. Ersättning kan du blanda färdigt och ha i kylen 7-8 timmar

Om jag åker bort har jag en termos med varmt vatten och en med kallt vatten och en doserare,smidigt och bra. Har man tetror måste jag ju börja leta micro och sånt,jättejobbigt.

Omgivningen reagerade ingenting på att jag inte kunde amma.
    Lycka till!

• Mary Jo

Just det, när hon var upp till 4 månader kokade jag flaskorna kanske varje dag,varannan iaf. Nu kanske 1 gång i veckan:)

• Vronka

MAM- anti kolik flaskor.. Dom är super och lätta att koka (det är så jag gör rent mina iaf), dessutom sväljer inte barnet lika mycket luft=)
    Sen hade jag en sån vällingportionerare. Finns att köpa på större matvarubutiker, babyland etc. En burk med litet runt lock och tre fack i. Så fyller man vardera fack med den mängd pulver man behöver till en flaska.
    Vatten kokade jag och hällde i en termos när det var lagom dricktemperatur på det. Ibland köper vi små tetra, mest för att det är väldigt smidigt om man oväntat ska iväg på vidare äventyr, och inte har tillräckligt med pulver med sig=)

• Trollet Ludenben
    LinnIvan skrev 2010-09-03 09:31:57 följande:
    Jag har fått mitt tredje barn i Måndags. Nu har jag börjat ge flaska med baby semp då amningen vägrar fungera o jag lovade mig själv att INTE köra slut på mig själv denna gång.

Hur löser ni allt rent praktiskt? Med flaskor? Hur många, vilken sort? Hur gör ni ren dom? Vilka nappar är de man får med? Tycker att på eskan vi köpte så rinner det för fort.

Hur tar ni med ersättningen? Köper ni färdig? Många frågor o de kommer säkert flera.

Hur blir ni bemötta av omgivnngen?
    Vi hade 3-4 flaskor. Tyckte MAM ultivent var bättre än vanliga esska. Vi diskade dom för hand och i maskin. Vilka nappar man får med är beroende på flaskan man köper. Annars säljs det separata nappar. Om det rinner för fort är hålet på nappen för stort i förhållande till vätskans tjocklek.
    vi tog med varmt vatten i termos. Vi har tagit med tetra med i bland. termos är smidigare.
    Älskade ungar
  • RockingSkåne

Jag använde eskas flaskor men köpte till nappar från apoteket. Funkade jättebra. Kokade flaskorna minst 1 gång i veckan och kokade vattnet som jag blandade ersättningen med. Mycket jobb men det blev en vana. När han blev lite större kokade jag upp vatten som jag ställde i kylskåpet och värmde på efterhand. Diskade flaskorna mellan varven som vanligt!

• kokos

Här kör vi på MAM antikolik flaskan. Har bara en Ger med napp nr 1. Testade 2an men han kräktes massor då så nu har vi 1an igen. Kokar den en gång om dagen.
    Har en extra tetrapack NAN i skötväskan men den bara ligger där då jag har pulver också. Har en termos med varmt vatten och en flaska med kallt så jag kan blanda närsom om vi är ute. Man frå lite blickar när man sitte rpå en parkbänk och blandar eller i väntan på bussen, T-banan men va fasen det är väl mitt problem så de får väl glo om de tycker det är intressant

• LinnIvan

Hur mycket ersättning ger ni till era små? O vad gav ni dom i början? Runt en vecka gamla?

• Alcarinque
    LinnIvan skrev 2010-09-04 15:31:02 följande:
    Hur mycket ersättning ger ni till era små? O vad gav ni dom i början? Runt en vecka gamla?
    Vi började ju från första början och på BB så gav de rådet att de skulle äta 10ml/gång första dygnet, 20 andra osv... Detta skulle man öka varje dag upp till 100-150ml typ. Så när hon var en vecka fick hon ca 70ml/gång alltså Jag stoppade på 135ml och det åt hon ett par veckor i alla fall. Nu gör jag i ordning 165ml till Nova och hon käkar oftast upp det mesta.
    ♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • LinnIvan
    Alcarinque skrev 2010-09-04 15:35:18 följande:
    Vi började ju från första början och på BB så gav de rådet att de skulle äta 10ml/gång första dygnet, 20 andra osv... Detta skulle man öka varje dag upp till 100-150ml typ. Så när hon var en vecka fick hon ca 70ml/gång alltså Jag stoppade på 135ml och det åt hon ett par veckor i alla fall. Nu gör jag i ordning 165ml till Nova och hon käkar oftast upp det mesta.
    Ok, ja för Lukas slurprar i sig 70 nu lätt som en plätt så de kanske är ganska ok då. Med tanke på hur stor han är också.
  • t0va

vi gav också 70ml när han var 1 vecka, nu ligger det runt 120ml och han är 2.5 vecka, men han är så liten så han får så mycket och ofta som han vill. Tog 2 veckor innan han hamnade på födelsevikten igen så nu är han runt 3200gr :) 

• Alcarinque
    LinnIvan skrev 2010-09-04 15:45:47 följande:
    Ok, ja för Lukas slurprar i sig 70 nu lätt som en plätt så de kanske är ganska ok då. Med tanke på hur stor han är också.
    Absolut, han var ju en baddare han med Men det är ju riktlinjer bara så låt honom käka på om han är hungrig. Alva låg alltid på de övre angivelserna på paken för vad de "ska" äta i viss ålder och Nova lär nog göra det samma
    ♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Lantani

Vi har kört med mam ultivent (heter även first bottle) till båda barnen. Sonen ammades max 2 veckor och sedan enbart ersättning, dottern började med ersättning vid 1 vecka och vid 3 veckor var det ara ersättning som gällde.

Vi har använt napp nr 1 till ersättningen och jag tycker den funkar jättebra. Kör med nan 1 ersättningen och har gjort till båda!
    Kokar flaskorna varannan dag ungefär nu till dottern, som är 4 veckor. Har 3 flaskor att skifta med.

Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden Nyfödda barn som flaskmatas med ersättning. Lite funderingar.