• Miss Agility

Samarbetssamtal

Är det någon som har bra erfarenhet av samarbetssamtal? Själv tycker jag det är ganska värdelöst så här efter tre gånger. Pappan till min son har ingen intention att "lära" sig prata med mig utanför detta forum - vilket var hela idén. "Vi är ju så olika....". *Suck*, snart är min föräldraledighet slut och han hotar med än det ena än det andra om inte jag uppför mig som han anser vara rätt (han känner sig trampad på tårna - men det är väl inte så konstigt när jag varit hemma med pyret i snart ett år och känner honom bäst). Nu är jag orolig att han ska göra slag i saken och avbryta sin föräldraledighet om det inte passar honom. Han har också förelagit att jag ska ha ensam vårdnad sen och att han kommer att finnas tillgänglig varannan vecka när pojken börjar på dagis (1½ år är han då) - punkt slut. Jag blir galen! Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Samarbetssamtal
  • Happiness10

Hej, befinner mig själv i en sådann svår situation.
    Var på ett samarbetssamtal och jag kunde inte uttrycka mig, kände mig rädd att säga hur allt ligger till.
    Så därför har vi lagt ner detta...vi fortsätter i TR...

• Simons mamma

Hej!
    Vad tråkigt att det inte fungerar. Jag har jättebra erfarenhet av samarbetssamtal. Vår samtalsledare hjälper oss att prata om de saker som vi har svårt att enas om; ex.vis vårdnaden och var sonen ska gå på dagis. Vad händer på era samtal? Får du någon hjälp av samtalsledaren? Kan du prata med henne/honom om detta när pappan till ditt barn inte är närvarande? Jag tycker att de verkar vara väldigt vettiga och har sunda värderingar på vårat socialkontor. 

Lycka till framöver!

• Miss Agility

Tack Simons mamma! Jag tycker att hon vi har pratat med är lite "mesig" och låter honom hållas. Han pratar alldeles för mycket och om orelevanta saker. Vi har inte direkt problem att prata om rent praktiska saker, men när det kommer till att umgås (som vi gör ganska mycket eftersom vår pojke är så liten och bor hos mig) så är det HELT kört. Vad jag är orolig för är att pojken ska känna vibbarna och att mamma och pappa inte kommer överens och må dåligt av det. Vi är ju för tusan vuxna människor och måste kunna sätta vår sons behov först. Tyvärr så är hans pappa så otroligt ego och omogen. Därtill konflikträdd. Vi var hos familjerätten nyss (eftersom jag är orolig vill jag dra upp mesta mesta skriftligt) och där var allt helt plötsligt så HIMLA bra och okej. Totalt opålitlig och nyckfull.
    Happiness10 - vad är problemet i ditt fall och vad ska ni komma fram till i TR?
    Kram

• Simons mamma

Mmm....förstår vad du menar, det är så väldigt lätt att sitta och prata på ett kontor men svårt att leva upp till det i vardagen. Vad tror du om att föreslå att ni skriver ett kontrakt när ni är på samarbetssamtalen som ska följas - och om det inte uppfylls så tar ni upp det igen på nästa möte?

Samarbetsledaren är ju till för att se till att "ni pratar om det ni är där för att prata om" - om ditt barns far svävar ut kanske det är bra att försöka få ledaren att förstå hennes uppgift.

Jag är i precs samma situation som dig - jag och min son har besök av hans pappa titt som tätt. Förstår att du är rädd för att  sonen ska må dåligt, det är en jättejobbig situation. Kanske kan hans pappa försöka ta med honom ut på promenad eller gå till lekparken när han kommer så ni slipper gå varandra på nerverna. Eller att du kan gå iväg på en promenad eller träffa någon kompis?

Kram!

• Happiness10

Känner igen mig i eran historia...
    Jag vill ha ensam vårdnad, mitt ex är enbart basatt av mig och villstyra mitt liv därför vill jag gärna ha ensam vårdnad utan att han ska kunna styra mig genom vår dotter.
    Under samtalet kunde jag inte uttrycka mig för jag är rädd för honom.
    Han har inte haft ngt intresse av vår dotter, kom och hälsade på lite då och då...10 min per besök.
    Jag kan helt enkelt inte prata med honom och det där med samarbetssamtal är ju löjligt med en sånn människa som aldrig håller det han säger och är så duktig på ljuga.
    vi har en lång historia som inte går att "lösa" genom ett samarbetssamtal.
    tyvärr...
    Kram på er tjejer...

Svar på tråden Samarbetssamtal