• That is life

Sonen nerpetad från dagis till småbarnsavdelningen :-(

Vår son är 4 år och skulle börja med inskolning i onsdags på en avdelning för 4-5 åringar och dagen gick bra kommer tillbaka dagen efter och då är rektorn där och meddelar att dem inte inte har resurser för honom (han är sen med talet) och säger att han får gå till avdelningen XXX och där får han bättre hjälp. Man blev väldigt chockad så vi bara följde med. Det var inte förrens man hade kommit hem som man tänkte på det mer och mer att det stämmer inte det dem säger om resurser. För dem är 3 stycken på bägge avdelningarna och dem på småbarns avdelningen hade ett barn på 4 år som fick sonens plats och så säger dem att sonen får komma tillbaka så fort det blir en ledig plats. Och då tänker jag så här: Om dem inte har resurser nu hur ska dem då ha resurser när han får komma tillbaka? Tänker jag fel där?

Så det första är ju att dem gav platsen till 4-åringen för att han har varit där längst. Den andra anledningen är att våran son inte är helt blöjfri. Och det berättade vi ju på 1:a inskolningsdagen och då sa den som snart går i pensionen att det är förälderns ansvar att se till att barnet blir blöjfri innan dem blir 4 år. Dem vet inte hur mycket vi har kämpat med att få honom torr på dagen, dem tog inte ens reda på orsaken varför han inte var blöjfri. Han går på toa och kissar men vägrar bajsa i toaletten så där vet jag inte hur man ska få han att göra utan att skrämma honom.

Varför ska vi vilja komma tillbaka dit när man känner sig ovälkommen och nedvärderad?
    Vi har bestämt oss för att byta dagis och så får han vara hemma tills han får en ny plats. Hur skulle ni göra?

Vi känner oss ledsna, besviken och arga. Vi ska ha ett möte på måndag för ett överlämnande från sonens gamla dagis men det blir att jag ringer dit och meddelar att dem inte behöver komma för vi ska ta upp detta och ställa rektorn på det nya dagiset mot väggen för vi vill veta sanningen.

L 060725 & H 091104
  • Svar på tråden Sonen nerpetad från dagis till småbarnsavdelningen :-(
  • vargen25

Verkar konstigt, har dom mer resurser på småbarnsavdelningen?

• Hedebris

min son ville heller inte sluta med blöja trots att han hade klarat det.

det krävdes bara en sak för honom att sluta. 5 månader gamla lillsyrran la en stor tolle i pottan. Då slet han av sig blöjan och ville aldrig ha den igen.

Tror att om han börjar på en avdelning med äldre barn att både blöj och talproblemet försvinner snabbare, då man blir som man umgås på gott och ont

• sarabanan

Nej, i dagens sverige anses det billigare för samhället att en ensamförälder med oregelbunden arbetstid hellre får gå arbetslös än att kommunen måste se till att barnet får tillsyn så att även hans mamma kan få jobba. Det är ´billigare".  Så ser den krassa verkligheten ut. MEN, det innebär inte att man som förälder ska finna sig i skiten. Man ska stå upp för sitt barn, man SKA protestera för att det ändå finns LAG på att det inte får gå till så här. För slutade alla protestera och de som kunde skulle köpa egen hjälp, blir det ännu värre för de som verkligen inte KAN köpa sig egen privat hjälp eller det stödet den här killen behöver på dagis. Det är bara att tvinga kommunen att begära mer resurser så att alla får det stöd de behöver. Även om man får skrika sig hes på kuppen. Jag har skrikit mig hes sedan jag blev förälder, inget händer men det hade det säkert gjort om jag inte hade skrikit ensam...

• amalie79
    Tuffen skrev 2010-09-08 13:45:07 följande:
    Barn med blöja passar väl inte på en storbarnsavdelning?
    Om det finns en anledning till att de har blöja? Det finns det väl oftast? Min bästa väns dotter har Downs syndrom och blöja på storbarnsavdelningen, går alldeles utmärkt ska du se : )
  • amalie79
    Marsch skrev 2010-11-28 16:44:52 följande:
    Det viktiga är att de går på mognad, även om det kan verka konstigt att en fyraåring ska gå med de yngsta barnen. Är det inte viktigare dock att han får det han behöver för att utvecklas bäst? Han kan ju säkert leka med de äldre barnen trots att han går på en annan avdelning.
    Jo fast det kan ju lika gärna vara så att de andra, mer utvecklade barnen fungerar som draghjälp om han går på storabarnsavdelningen? Så har de resonerat kring min väninnas dotter (som ju iof har ett funktionshinder). Hon behöver hjälp med talet och få höra andra barn prata. Det får hon mer av i sin egen årsgrupp än på småbarnsavdelningen.
  • Skruttis1979

Är det talpedagog eller logoped din son går hos? det är skilda saker nämligen.

du skrev tidigare att hon bara kollat till förståelse etc. etc. men att det bara är talet dinson inte hanterar så bra ännu... språket har ju massor med olika delar och förståelse är EN av delarna, talet är en.
    Hon kartlägger nog din son med alla delar för att kunna ge honom bästa hjälpen.
    Sånt här arbete tar tid och i dina inlägg låter du lite otålig. det är ju så klart helt förståeligt när det handlar om ens barn (!!!) men försök ge det lite tid. fråga henne istället hur hon arbetar och fråga om upplägget!!
    be att få lite övningar i lekform, med er hem eller spela ex. memory där han får berätta själv.

det där med tecken tar också tid. Även här låter du otålig. fortsätt traggla med tecknen ni kan! han förstår ju dom men "skiter i att härma". Han verkar samla på sig orden/tecknen och rätt som det är så tecknar han tillbaka alternativt säger ordet!!

vi har tecknat lite till vår dotter bara för att det är språkstimulerande och roligt!! gör det till en lek!
    det är rätt häftigt att säga "hämta skorna och jackan" på tecken, när hon är i andra sidan av rummet och hon gör som man säger!!

det finns jättefina bilder på nätet att skriva ut och göra memory av, för att få vardagsbestyren med: laga mat, äta, toalett etc. etc.

Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • vadhurvarför

Jag har en fråga i samband med TS fråga. Jag tror att parallellen är värd att dra, men ni avgör själva om ni tycker det. Har jobbat en del med äldre barn och därför inser även jag att det finns vissa saker som skiljer dagis från skolan.

Om barnet skulle vara i skolåldern och klassläraren skulle säga att eftersom han/hon inte riktigt är mogen nog att gå vidare till nästa klass skulle det vara bra om han/hon går om, skulle ni låta ert barn göra det då? Jag har träffat många elever i högre åldrar som aldrig kommit ikapp utvecklingen just för att föräldrarna vägrat acceptera att de kanske skulle ha behövt lite extra tid. Det är ett problem i många skolor idag, att man låter föräldrar ta beslutet att barnen ska få gå med de som är i samma årskull, fast de inte är redo för det! Besluten tas ofta utifrån föräldrarnas emotionella val och inte utifrån lärarens professionella åsikt! 

Jag kan köpa att man kan känna sig motiverad av att ha andra barn kring sig som kan saker som man själv inte lärt sig! Din son är i en ålder när det kan gå fort när man väl kommer igång och jag anser att han nog skulle klara sig bra på avdelningen för stora barn!

Vad jag vill få ut av det här inlägget är att det är viktigt att inte alltid stirra sig blind på ett barns ålder! Barn utvecklas i lite olika takt! Försök att gå utanför tankar om orättvisa och fundera på om det finns rimliga grunder till de förslag de (förhoppningsvis) utbildade lärarna har! Finns det inte det, kämpa emot!

Men kom ihåg att faktiskt ta tid för den analysen, för i längden är det inte roligt när barnen hamnar i ett läge där de ligger många år efter i kunskapsutvecklingen eftersom de inte fått nog med tid att lära sig grunderna!

• sirisdotter
    flingansnö skrev 2010-09-05 10:03:03 följande:
    Jag hade gjort som du,hållt honom hemma tills jag fick en annan plas! Jag ahdeblivit tokarg! min son är också efter i språket och antagligen autistisk, och han har utvecklats massor sedan han började på fyra-ffem års avelningen i höstas!
    "antagligen autistisk"   -  är utredning på gång - och i så fall,  hur lång tid tar det?
  • äppelmos

det e tyvärr inte ovanligt med blöjbarn på avdelningar för 3/4-5åringar! och talet lär inte gynnas av att ite få vrara med jämnåriga - tvärt om! klaga till chefen du!

• That is life

Hejsan

Ursäkta att det har tagit så lång tid men vi har haft full upp här hemma. Men litegrann har hänt men mycket på blöjfronten. Han är helt torr nu han har börjat bajsat på toan sen dryga 1 månad sen så nu är han torr på dagen och börjar visa att han inte vill ha blöja på natten. Han har varit torr på morgonen i nästan 1 vecka så vi har sagt att om han är torr varje morgon fram till torsdag så ska vi pröva att han får sova i kalsonger på torsdag kväll *pepper* *peppar*

Ang talet så har det hänt att han härmar djurläten och börjat säga mamma och pappa igen. Sen har den logopeden som vi haft slutat så vi ska få en som vi skulle haft egentligen men hon kommer inte tillbaka förrens i augusti för hon är mammaledig fram till augusti. Det som oxå har hänt är att vi har sagt ja till en basutredning och så har L kommit in på barnhabiliteringen så vi ska få hjälp därifrån i 1 år. Barnhab ska ha ett pilotprojekt för att kunna se vilken hjälp barn med språkstörningar dem kan ge och behöver ha hjälp med.

Men som det ser ut nu så kommer han gå på småbarnsavdelningen även efter sommaren och då är han 5 år och det tycker vi är lite tråkigt, jobbigt och ledsamt. Han är beviljad resurs från rektorn och då tycker jag personligen att han skulle kunna få komma in till den äldre barnavdelningen och fortsätta ha resursen där. Men vi ska ta upp det på utvecklingssamtalet vi ska ha på torsdag. Så vi får se vad hon säger.

L 060725 & H 091104
  • Pinje

Småbarnsavdelning som femåring?!? Min dotter på fem år behöver höra andra barn prata, hon har gått framåt i talutveckling något enormt sedan i höstas! Hon har också resurs och är inskriven på hab.

• That is life

Var på utvecklingssamtal ang L coh det var ett bra samtal. Hon berättade att dem ska omorganisera där för nu har dem 4 avdelningar som är 1-4 årsavd. och 1 avdelnings som är 4-5 år så nu ska det bli 3 avd. 1-3 år och 2 avd. som är 3-5 år och Lucas ska gå på 3-5 år så nu hamnar han med barn som är i hans ålder . Så nu hoppas jag at det går fortare med talet. Så efter sommaren blir det mycket möten eftersom vi har sagt ja till en basutredning, sen har vi hab, logoped och så väntar vi på en ny tid till L för operation. Så jag kanske inte hinner uppdatera så mycket men det har jag tänkt att göra om det är ngn som vill veta hur det går :)

L 060725 & H 091104
Svar på tråden Sonen nerpetad från dagis till småbarnsavdelningen :-(