• Jondin

Skrämmande åsikter

I Västernorrland har det den senaste tiden skrivits mycket om lesbiska och lesbiskas rätt till insemination utan att bli diskriminerade. Enligt en undersökning är Västernorrland sämst i landet och diskriminerar lesbiska eftersom en insemination kostar över 10 000 kr medan ett heterosexuellt par enbart betalar patientavgift.

Landstingen backar nu och lovar att se över bestämmelserna för att sluta diskriminera lesbiska. Och så långt är det ju bra! Det som gör mig oerhört ledsen är alla negativa kommentarer på artiklarna. I princip alla kommentarer handlar på ett eller annat sätt om att folk ändå inte vill lägga sina skattepengar på att lesbiska ska ha rätt att skaffa barn. Jag skrev ett inlägg för att "neutralisera" debatten (alias "Äntligen gravid") men jag verkar vara den enda som anser att landstinget beslut att sluta diskriminera lesbiska är bra.

Är själv gravid med ett regnbågsbarn och det gör mig oerhört ledsen att detta verkar vara den "rådande" åsikten, och att de personer som håller med mig (som jag hoppas är de flesta människor) inte deltar i debatten. Hur kan man bemöta såna här åsikter? Det gör ont att behöva "försvara" vår rätt att ha skaffat barnet jag har i magen...

Exempel på kommentar:

"Att en kvinna o en kvinna inte får barn beror på att det helt enkelt inte finns någon förutsättning för barn.Det beror ej på sjukdom och är alltså inte en fråga för sjukvården , möjligen för psykologin. Varför ska sjukvårdspengar gå till insatser för dessa kvinnor när de inte sjuka ? Varför ska samhället bekosta hbt-rörelsens kroniska oförmåga att inse de biologiska förutsättningarna för livet på planeten jorden ?"
    http://allehanda.se/start/harnosand/1.2278344-landstinget-slutar-diskriminera-lesbiska

"Men nu får Ni ge Er! De har själva valt sitt liv så de kan skaffa en karl som vill ställa upp!
    Bidrag till barnlösa ska användas där det verkligen behövs!!!"
    http://st.nu/start/sundsvall/1.2277234-rfsu-kritiserar-landstinget 

• Svar på tråden Skrämmande åsikter
  • MrsMia

Jag vet inte hur du bäst kan bemöta dessa åsikter, men du gör helt rätt i att ytterligare lyfta frågan och väcka debatt. Jag kanske inte är den mest liberala medlemmen på familjeliv vad gäller konstgjord befruktning, men står likväl för att lesbiska kvinnor och singlar ska ha exakt samma rätt till insemination som heterosexuella par har idag, oavsett vilket landsting du tillhör.

• Birry

Jag vet inte om det är någon "tröst" men generellt så är just kommentatorsfälten under artiklar i de olika tidningarna veritabla fördomspartyn. Oavsett om det gäller lesbiskas rätt till insemination, vargfrågan eller det stundande valet så blir jag mörkrädd när jag läser vad vissa häver ur sig när de har chansen att vara anonyma.

Tyvärr betyder inte det att åsikterna inte finns, men de blir ju oerhört uppförstorade just av det anonyma tyckandet.

Sen är det nog så, i alla fall för mig, att de liberalare tyckarna insett att man aldrig omvänder någon i en sån "tyckarfest", så jag skriver aldrig något. Dumt kanske. (Sen kanske det också är så att alla de som tycker att det är bra inte "går vidare" och läser kommentarerna under, utan det är vi som berörs direkt + de som har starka åsikter mot som engagerar oss vidare...?)

Hoppas att du kan komma till nåt bra förhållningssätt kring detta och inte ta åt dig av vad de skriver! Grattis till den väntade bebisen!!!

• Egalia

Suck...man undrar ju hur folk tänker. "De biologiska förutsättningarna för liv på planeten jorden" Ja men med den logiken så skulle vi ju inte satsa på ofrivilligt barnlösa heterosexuella heller! För de biologiska förutsättningarna borde ju då vara fullt fertila män och kvinnor...

Men visst är det jobbigt när man måste rättfärdiga sitt föräldraskap. Men man blir otroligt stark för sitt barn...på något sätt orkar man bemöta det här. Men man borde inte behöva bemöta det.

• Emilia75

Jag tror man måste se det för vad det är, dessa imbecilla människor som hatar så mycket och inte tycker att alla ska få ha samma rättigheter - de vet inte vad de pratar om, deras ord kommer ur trångsynthet och rädsla. Så man får helt enkelt bara acceptera att de finns, och försöka strunta i att de är idioter som bara vill förstöra för alla andra.
    Stort grattis till ditt regnbågsbarn - vilken människa i världen kan ta ifrån dig den lyckan???

• Jondin

Emilia, det är sant att ingen kan ta ifrån oss vår lycka över vårt barn. Hon föddes för drygt en vecka sedan och lyckan är total. Just nu känns dumma åsikter ute i samhället långt borta, för jag förstår inte hur någon skulle kunna tycka att vår dotter inte borde finnas. Finare barn får man ju leta efter, såklart ;)

Dumma åsikter gör oss så klart ledsna, men jag kommer att göra allt för att vår dotter ska vara trygg med sig själv och känna en stolthet över sin familj, och inte ta åt sig om hon någon gång skulle få höra dessa människor uttrycka sig negativt.

• Gaytjej

Nog för att jag tycker det finns många inskränkta kockobellos på forum som Familjeliv och Flashback, men jag är övertygad om att dessa är grymt överrepresenterade bland de som just kommenterar nättidningarnas artiklar!
    Jag tycker alltid, oavsett vilken diskussionsvänlig artikel det än handlar om, att man tar sig för pannan över minst 9 av 10 kommentarer. Nästan alla är skrivna av män och jag kan ge mig fanken på att de dessutom är kristdemokrater med fruar som lägger upp maten till dem och stryker deras skjortor ;)

För att kunna få dessa enkelspåriga hjärnor att börja tänka lite annorlunda tror jag kräver ett personligt awakening. Typ att kollegan han uppskattar och tycker om visar sig leva tillsammans med en annan kvinna. Men merparten av de övriga stofilerna kommer förmodligen dö ut i hjärt- och kärlsjukdomar och tarmcancer utan att hinna bli omvända. Därmed inte sagt att man inte ska ge dem tuggmotstånd tills dess! Bara man själv inte förlorar en massa energi på kuppen...

Jag lägger hellre krutet på kommande generationer! Och när det gäller dem så är jag positiv!

• Gaytjej
    Jondin skrev 2010-09-04 18:08:52 följande:
    "Men nu får Ni ge Er! De har själva valt sitt liv så de kan skaffa en karl som vill ställa upp!
    Bidrag till barnlösa ska användas där det verkligen behövs!!!"
    st.nu/start/sundsvall/1.2277234-rfsu-kritiser... 
    Man rår inte för vem man blir kär i. Och den man blir kär i och vill leva resten av sitt liv tillsammans med vill man förmodligen gärna försöka skaffa barn tillsammans med. Jag tror inte att särskilt många skulle ifrågasätta ett pars rätt till landstingsfinansierade DI:n i de fall där mannen saknar spermier. Inte ens om kvinnan visste från början att han var steril!

Eller tror ni att folk (inskränkta kockobellos) tycker att även dessa får skaffa en /annan/ karl?
  • Tofuboll

Trots alla idioter där ute känns det väldigt glädjande att landstinget ska se över det! Här i Västerbotten är det samma sak, heteropar betalar patientavgiften medan lesbiska par måste bekosta allt själva. Ett lesbiskt par anmälde detta och det togs upp i domstol. Men tyvärr förlorade dem, rätten menade att eftersom det faktum att två kvinnor ej kan få barn tillsammans ej beror på sjukdom bör detta ej betalas av skattepengar.

Fast egentligen kan jag känna att varför ska skattepengar finansiera NÅGONs barnaskaffande? Det finns mycket barn utan familjer och samtidigt väldigt mycket hål inom sjukvården som de pengarna hade kunnat stoppas i. Men det ska vara lika för alla. Därför kommer vi nog att dra till Danmark när det blir dags för min och sambons barnaskapande, ska vi betala gör vi det hellre där än här i ett diskriminerande system. 

• Gaytjej
    Tofuboll skrev 2011-02-11 18:07:39 följande:
    Trots alla idioter där ute känns det väldigt glädjande att landstinget ska se över det! Här i Västerbotten är det samma sak, heteropar betalar patientavgiften medan lesbiska par måste bekosta allt själva. Ett lesbiskt par anmälde detta och det togs upp i domstol. Men tyvärr förlorade dem, rätten menade att eftersom det faktum att två kvinnor ej kan få barn tillsammans ej beror på sjukdom bör detta ej betalas av skattepengar.
    Men att detta tjejpar och andra barnlösa ska betala en sjuhelsickes massa skatt för att andra ungar ska få barnomsorg och skola är förmodligen en självklarhet... =/

Jag tycker det är knepigt att några få landsting kan resonera som ert, när merparten av Sverige ger tjejpar samma rättigheter som andra par att få hjälp!
  • Ana74

Hej!

Det är svårt att kämpa mot naturen, kvinna + kvinna= kan inte få barn aldrig i livet!.

• Ana74

Sluta att hantera barnen som djurer eftersom de inte kan skydda sig. Barnen måste ha rätt att växa sig och utveckla sig med pappa och mamma. De måste vara närvarande och aktiva i deras liv.

Förlåt! Det är ingen diskrimination, jag tänker mest i oskyldiga människor som skulle växa i en förvirrad värld. Teknologi och vetenskap har hoppat gränsen av etik och de tjänar mycket pengar och den är som är viktigast idag.

• LinaMarieee
    Ana74 skrev 2011-05-28 22:15:24 följande:

Sluta att hantera barnen som djurer eftersom de inte kan skydda sig. Barnen måste ha rätt att växa sig och utveckla sig med pappa och mamma. De måste vara närvarande och aktiva i deras liv.

Förlåt! Det är ingen diskrimination, jag tänker mest i oskyldiga människor som skulle växa i en förvirrad värld. Teknologi och vetenskap har hoppat gränsen av etik och de tjänar mycket pengar och den är som är viktigast idag.

Ok, så du dömer ut alla skilsmässofamiljer, alla de som lever ensam med sitt/sina barn eftersom deras make/maka har avlidit? Och du tycker då att alla barn som bor i "kärnfamiljer" mår bättre trots att mamma och pappa kanske alltid är frånvarande, de har vuxit upp i stort sett med barnflickor, en av föräldrarna kanske går på droger, är alkoholist, misshandlar...?
    Är det ändå bättre i dina ögon än att ett barn växer pp med två kärleksfulla föräldrar av samma kön? I många fall är de barn som föds in i regnbågsfamiljer otroligt efterlängtade eftersom det tar lite extra möda att få dem... Och vaddå, manliga förebilder kan de väl få ändå om de växer upp med två mammor?
    Tycker du har en vidrigt uråldrig syn på familjer, det viktigaste är väl ändå att barnet växer upp i en trygg och kärleksfull miljö? Oavsett om de har en mamma och en pappa, eller två mammor, eller en ensam förälder?
    Hur kan du vara så fördomsfull mot regnbågsfamiljer, vad grundar du det på?
  • Anansi
    LinaMarieee skrev 2011-06-29 13:01:25 följande:
    Ok, så du dömer ut alla skilsmässofamiljer, alla de som lever ensam med sitt/sina barn eftersom deras make/maka har avlidit? Och du tycker då att alla barn som bor i "kärnfamiljer" mår bättre trots att mamma och pappa kanske alltid är frånvarande, de har vuxit upp i stort sett med barnflickor, en av föräldrarna kanske går på droger, är alkoholist, misshandlar...?
    Är det ändå bättre i dina ögon än att ett barn växer pp med två kärleksfulla föräldrar av samma kön? I många fall är de barn som föds in i regnbågsfamiljer otroligt efterlängtade eftersom det tar lite extra möda att få dem... Och vaddå, manliga förebilder kan de väl få ändå om de växer upp med två mammor?
    Tycker du har en vidrigt uråldrig syn på familjer, det viktigaste är väl ändå att barnet växer upp i en trygg och kärleksfull miljö? Oavsett om de har en mamma och en pappa, eller två mammor, eller en ensam förälder?
    Hur kan du vara så fördomsfull mot regnbågsfamiljer, vad grundar du det på?
Svar på tråden Skrämmande åsikter